شناسه پست: 25394
بازدید: 521

مقاله سیل استان گلستان

مقدمه

بارش‌هاي سنگين در تابستان‌ سال هاي 80 و 81 در منطقه شرق گلستان، منجر به جاري شدن سيلاب در رودخانه‌هاي منطقه همراه با خسارات جانبي و مالي بسيار شد. شدت خسارات و تخريب‌ها به حدي بود كه در ابتدا سيلاب جاري شده را با طوفان نوح مقايسه كردند و آن را در حد حداكثر سيلاب محتمل (PMF) دانستند. بررسي اوليه نشان داد كه اگرچه باران حادث شده قابل توجه بوده، اما عوامل غيرطبيعي نيز آن را تشديد كرده‌اند.

دانلود مقاله سیل استان گلستان

فهرست مطالب

مقدمه. 1

معرفي طرح.. 1

محدوده مطالعات هشدار سيل.. 3

بررسي ضرورت مطالعات هشدار سيل و جايگاه آن.. 8

مروري بر سيستم‌هاي پيش‌بيني و هشدار سيل.. 9

پيشينه مطالعات هشدار سيل در كشور. 11

روش انجام مطالعات… 13

تعيين نقاط هدف… 16

توسعه مدل بارش ـ رواناب جهت هشدار سيل.. 19

بررسي شبكه ايستگاه‌هاي باران‌سنجي و واحدهاي هيدرولوژيك…. 19

انتخاب مدل بارش ـ رواناب… 24

معرفي اجزاي مدل.. 25

رونديابي در رودخانه‌ها 35

رونديابي در مخازن.. 36

پيوست‌ 1: مقاطع عرضي رودخانه‌ها در محل خروجي حوزه‌ها 40

پيوست 2: نمودارهاي هيدروگراف… 48

معرفي طرح

وقوع چنين سيلاب‌هاي مكرر و خسارات زياد آنها، نگراني شديد مردم و مسئولين را سبب شد و ضرورت بررسي جامع علل سيل‌خيري و راه‌هاي جلوگيري از آن را مطرح ساخت. تا قيل از اين حوادث وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف به فراخور امكانات، اقدامي بر روي حوزه يا رودخانته در محدوده فعاليت خود انجام مي‌داده‌اند و همكاري در حداقل خود بوده است. اين حوادث سبب شد كه مجموع سازمان‌هاي ذي‌نفوذ و يا ذي‌نفع با همكاري هم شرح خدمات واحدي را تهيه كنند.

محدوده طرح به وسعت 7200 كيلومترمربع حوزه آبريز رودخانه گرگان‌رود تا حدود سد وشمگير را دربر مي‌گيرد. مطالعات مهندسي رودخانه و مطالعات پيش‌بيني و هشدار سيل بر روي شاخه اصلي رودخانه كه گرگان‌رود ناميده مي‌شود و سرشاخه‌هاي اصلي آن شامل رودخانه‌هاي زاو، قرناوه، دوغ، اوغان، چلي‌چاي، نرماب و خرمالو انجام گرفته است. محدوده بررسي اين رودخانه‌ها در ضمن مطالعات با توجه به تعاريف، ضرورت‌هاي اجتماعي و بازديدهاي ميداني تعيين گرديده است. شكل 1، محدوده حوزه طرح و زيرحوزه‌ها را نشان مي‌دهد.

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 50

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد