شناسه پست: 19558
بازدید: 421

طراحي و استخراج پارامترهاي طراحي معدن گل گهر
– شيب ديواره:
زاويه شيب كلي ديواره معدن روباز اثرات تعيين كننده اي بر اقتصاد معدن مي گذارد. تلفيق كلي اطلاعات زمين شناسي، شرايط، شيب و امتداد در زه ها و ناپيوستگي هاي محلي، آب زيرزميني و غيره منجر به طوالي شيب ديواره معدن مي شوند كه اين زاويه بطور مسقيم با خطر ريزش در ارتباط است. در صورتي كه اين مطالعات در مراحل اوليه انجام گيرد امجام محاسبات دقيق و حقيقي از شيب ديواره و تلفيق اطلاعات گفته شده در مراحل مقدماتي امكان پذير خواهد بود. به اين دليل يكسري مطالعات ژئتكنيكي در اثناي مرحله اكتشافات در منطقه صورت گرفته است. و نتايج اين مطالعات منجر به ايجاد يك سيستم طبقه بندي سنگها براي منطقه شده است. بعلاوه مطالعاتي هم در مورد لرزه خيزي، شرايط آبهاي زيرزميني، مقاومت بر جاي سنگهاي منطقه و درزه هاي كلي منطقه انجام گرفته است.
مطالعات انجام شده به دليل بيرون زدگي سنگ آهن و سنگهاي همبر در منطقه بسيار اندك بوده است و تنها بر روي مغزهاي حفاري شده صورت گرفته پس از باز كردن معدن و امكان دسترسي بيشتر به سنگ معدن و سنگهاي باطله مطالعات دقيق تري انجام شده است و نتايج دقيقتري بدست آمده است. نتايج طراحي هاي معدن و مطالعات انجام گرفته مشخص كرده است كه زاويه شيب ديواره مختلفي در طول سال اول عمليات استخراج مي تاند بكار گرفته شود. بر طبق تجارت قبلي از پروژه هاي مشابه قبلي و از روي آزمايشات انجام شده، شيب كلي 30 تا 35 درجه در رسوبات و 44 تا 48 درجه در سنگ معدني سخت تعيين شده است.
ايجاد يك سطح شيبدار يكنواخت از سطح زمين تا ته معدن به دلايل زهكشي و سقوط اشياء و سنگها ناممكن است. به همين دليل پله هاي ايمني در جهت احتراز از اين خطرات ايجاد شده و بخوبي محافظت مي شود. در طراحي اوليه محدوده نهايي معدن روباز يك پله ايمني با عرض 10 متر در هر 30 متر ارتفاع باقي گذاشته شده است. شيب پله ها در داخل روباره 45 درجه و در داخل سنگ معدني 60 درجه فرض شده است.
– ارتفاع پله ها:
با افزايش ارتفاع پله ها، بدليل امكان استفاده از دستگاههاي بزرگتر حفاري و خاكبرداري با هزينه عملياتي كم، هزينه هاي كلي استخراج هر تن ماده معدني كاهش خواهد يافت.
از طرف ديگر با بالا رفتن ارتفاع پله ها، بزرگتر شدن دستگاههاي حفاري و خاكبرداري و كم شدن تعداد سينه كارهاي فعالي در يك زمان، امكان معدنكاري انتخابي و كنترل عيار سختي اجام خواهد گرفت، در داخل توده معدني تعداد زيادي لايه هاي افقي تقريباً افي باطله وجود دارد. در منطقه مركزي تودة معدني مخصوصاً منطق بزرگي از باطله هاي چين خورده گسل كوچك و بزرگ نيز شناسايي شده اند.