مقاله قنات ميراث زنده‌ی تاريخ پنهان درون خاک
شناسه پست: 22917
بازدید: 428

مقاله قنات میراث زنده‌ی تاریخ پنهان درون خاک

مقاله قنات میراث زنده‌ی تاریخ پنهان درون خاک نظریات گوناگونی در مورد ریشه لغت قنات ارایه شده است ؛ در ایران و آسیای میانه قنات و کاریز و در کشورهای عربی فقره می‌گویند. در ایران خاوری و افغانستان و آسیای میانه واژه‌ی کاریز بیش‌تر کاربرد دارد و در ایران باختری واژه‌ی قنات.
١-ریشه کلمه ((قنات)) گرفته شده از کلمه ((کانو)) آکادی است که به معنای ((نی)) که در عبری به ((کانا)) و در آرمی به ((کانیا)) تبدیل شده است.
٢-واژه ی ((کانال)) لاتین بطور موازی به کانو – کانات شرقی تحول یافته زیرا ((کانالیس)) در واقع به معنای چیزی است که شکل ((نی)) دارد و کانال به معنای  مجرا از آن ساخته شده است.

مقاله قنات میراث زنده‌ی تاریخ پنهان درون خاک

فهرست مطالب
–  مقدمه
-آشنایی با قنات
قنات در گستره‌ی تاریخ
اسامی واصطلاحات مربوط به اجزای قنات
تقسیم بندی انواع قنات
مقایسه قنات و چاه
قنات سازی
عوامل موثر در ساخت یک قنات
وسایل لازم برای حفر قنات
فن حفاری قنات
مشکلات حفر قنات و رفع آنها
عملیات نگه داری قنات

مقاله قنات میراث زنده‌ی تاریخ پنهان درون خاک

٣- از سویی کلمه ((قنات)) نام خود را به شهر کاناتا که در تورات آمده داده است. جایی که در دوران  متعلق به  قبل از آمدن مادها و  پارسها  برای  استفاده از آب، کانال هایی بعضا  زیر زمینی که بخشی از آن رو باز بوده  وجود داشته است.
۴-قنات را در لغت عده‌ای به معنای نیزه معنی کرده‌اند که جمع آن، قنوات، قنیات و قنی است، که بعدها، به معنای کانال و مجرای آن و معادل کاریز به کار رفته است، عده‌ای نیز آن را از کلمه‌ی پهلوی کانیکه برگرفته از کانال و فعل کن و کندن می‌‌دانند که به زبان عربی رفته و معرب شده است. این کلمه در زبان آکادی و آشوری به شکل قانو، در عبری به صورت قنا و قانو و در لاتین، به صورت کانال دیده می‌شود و در زبان پهلوی نیز به شکل کهس به کار رفته است و معادل فارسی امروزی آن، کلمه کاریز و کهریز است.

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۳۷

*******************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید