شناسه پست: 20117
بازدید: 342

كاربردهاي پمپ
مقدمه
سيستم‌هاي لوله‌كشي انتقال سيالات تقريباً در تمامي فرآيندها و عمليات توليدي، مبحث مهمي به شمار مي‌آيد. پمپ به منزله قلب سيستم‌هاي انتقال مواد است. اگر پمپ كار نكند و يا به درستي كار نكند، كل سيستم كارايي خود را از دست مي‌دهد و در اين صورت از گروه نگهداري و تعميرات خواسته مي‌شود مشكل را برطرف كنند.
پمپ‌ها بايد با انواع مختلف سيالات با مقادير مختلف گرانروي كار كرده و آنها را با شدت جريان‌هاي متفاوت انتقال دهند. براي اين منظور پمپ‌ها در انواع مختلفي ساخته مي‌شوند  ـ از انواع با جابجايي مثبت (پيستوني، رفت و برگشتي و دوار) گرفته تا پمپ‌هاي گريز ار مركز پرسرعت.
سيستم‌هاي پمپاژ آب
پمپاژ مواد (اعم از سيالات و نيمه جامدات) در واحدهاي صنعتي مشكلات بسياري بوجود مي‌آورند. بنابراين نه تنها پمپ، بلكه سيستم لوله‌كشي انتقال مواد نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.
مسائل نگهدارنده و تعميرات معمولاً از پمپ ناشي مي‌شوند، اما در اثر لوله‌كشي يا انتخاب نادرست شيرها و متعلقات آن نيز بوجود مي‌آيند. توسعه يك سيستم لوله‌كشي موجود پروژه‌اي است كه اغلب به واحد نگهداري و تعميرات ارجاع مي‌گردد.
برخي از سيستم‌هاي سيالات و مواد نيمه جامد كه در زير رح داده شده، ممكن است مشابه سيستم‌هاي موجود در كارخانه شما باشد. حتي اگر خود سيستم‌ها متفاوت باشند، اصول و روش‌هاي مربوطه تقريباً يكسان خواهد بود.
سيستم‌هاي آبرساني متداول‌ترين سيستم‌هاي انتقال سيالات در كارخانه‌ها هستند. گرچه آب بيشتر كارخانه‌ها توسط سيستم‌هاي آب شهري تامين مي‌شود، برخي از واحدها از چاه‌ها و يا منابع متعلق به خود سود مي‌جويند. برخي ديگر به تغييرات خاص در سيستم‌هاي شهري ـ از جمله فشار بالاتر، تصفيه شيميايي و گردش آب در داخل كارخانه ـ نياز دارند.
بيشتر سيستم‌هاي آبرساني به جاي گردشي از نوع مستقيم‌اند. در سيستم مستقيم، مطابق شكل زير، آب توسط يك پمپ (معمولاً گريز از مركز) از يك مخزن، درياچه، چاه و يا منابع ديگر كشيدذه مي‌شود. اين آب معمولاً براي آنكه جهت آشاميدن و يا مقاصد ديگر كشيده مي‌شود. اين آب معمولاً براي آنكه جهت آشاميدن و يا مقاصد ديگر قابل استفاده باشد، بايد تصفيه و خالص شود. تصفيه مي‌تواند شامل سختي‌گيري، پالايش، ته‌نشيني و يا فرآوري شيميايي باشد. پس از خروج از مخزن نگهدارنده از طريق سيستم لوله‌كشي به نقاط مصرف منتقل مي‌شود.