شناسه پست: 21573
بازدید: 362

كيفيت وكميت جمعيت
مقدمه
كيفيت وكميت جمعيت، عوامل مهم در فرآيند توسعه صنعتي هستند، لذا پيگيري و تجزيه و تحليل دقيق آماري مربوط به ميزان جمعيت، نرخ رشد و طبقه بندي آن بر اساس گروه هاي سني ، جنس، تحصيلات و مهارت، حياتي ترين ابزا براي برنامه ريزان محسوب مي شوند.
آمارهاي جمعيت به برنامه ريزان امكان مي دهد تا توان بالقوه منابع انساني موجود را برآورد نمايند و با آموزش مناسب، ظرفيتهاي جديدي را براي نيازهاي آينده فراهم آورند.
ژاپن از گذشته تا حال:
كشور ژاپن در حقيقت از چند جزيره كوچك و بزرگ تشكيل شده در منتهي اليه خاور دور قرار گرفته و با وسعتي كم جمعيتي بالغ بر يكصد و چهل ميليون نفر را در خود جاي داده است.
پس از جنگ جهاني اول و شكست آلمان ژاپنيي ها براي صنعتي شدن و تبديل به يك ابرقدرت منطقه يا تلاش زيادي را مصروف داشتند و با گرفتن دانش فني از آلمان، و ديگر كشورهاي اروپايي به سرعت تبديل به يك قدرت منطقه اي از لحاظ اقتصادي، نظامي گرديد كه به علت سياست آن دوران تجاوزاتي را به كشورهاي همسايه نظير كره و چين انجام دادند تا اينكه قبل از جنگ جهاني دوم به همراه همكاري تكنولوژيكي با آلمان تبديل به متحد يكديگر شده و پس از شروع جنگ جهاني دوم به عنوان يكي از شركاي مهم در كنار آلمان – ايتاليا در خاور دور به جنگ با متفقين وارد شدند كه همانطور كه همگان مي دانند با انفجار دو بمب اتمي در شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي ژاپن توسط قواي آمريكايي، ژاپن بلافاصله تسليم و با پذيرش شكست، تسليم قراردادهاي بي قيد و شرط ايالات متحده آمريكا شد.
بلافاصله پس از پايان جنگ و برقراري صلح ژاپني ها با استفاده از مديران قوي و ايده هاي نو در صدد ترميم ساختار صنعتي – اقتصادي خود برآمدند . با اعزام كارشناسان، تكنسين ها و ساير اهل فن تحت عنوان كارگران ساده به آمريكا باعث انتقال دانش فني در اكثر زمينه ها به كشور شده، ضمن اينكه با برنامه ريزي صحيح و خصوصي سازي بجا زمينه رشد، نوآوري و توسعه همه جانبه را در كشور بوجود آوردند.
در واقع با اتكاء به صنعت كپي برداري قوي و گرفتن ايده ها و نظرات ساير كشورها بويژه ايالات متحده و تريميم، توسعه و بهبود اين طرح ها باعث توسعه روزافزون كشور شده كه تا كنون نيز اين سياست را رها نكرده اند. در حقيقت يكي از اركان توسعه كشور ابتداء، توسعه فرهنكي و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در كليه زمينهدها بوده است و پس از اينكه مردم به لحاظ فرهنگي در سطحي رسدند كه بتوانند توسعه صنعتي – اقتصادي و تبعات آن را درك كنند. نسبت به انقلاب تكنولوژيكي و صنعتي اقدام شده است، در حقيقت در صورتي كه سطح فرهنگ عمومي چندان بالا نبود اگر اقدام به توسعه صنعتي و انتقال دانش فني مي گرديد روش استفاده بهينه توسط سايرين مقدور نبود.