شناسه پست: 21059
بازدید: 338

مسجد جامع قزوين
اين مسجد يكي از كهن ترين و كم نظيرين مساجد ايران به شمار مي رود كه شيوه هاي معماري و هنر ادوار مختلف را مي توان در آن به تماشا نشست.
مقصوره كهن يا طاق هاروني قديمي ترين بخش از بناي جامع عتيق قزوين است كه به دهليز ورودي شرقي آن متصل بوده و توسط هارون الرشيد در سال 192 هجري قمري بنا شده است.
مي گويند شالودة مسجد را بر بنيان آتشكده اي نهاده اند. در چهار جهت حياط آن كه افزون بر چهار هزار متر مربع است چهار ايوان رفيع قرار دارد كه در دو سوي هر يك رواقي طولاني ساخته اند. گنبد آجري دوپوش و شبستان جنوبي مسجد به وسيله اميرخمارتاش عمادي در سالهاي 500 تا 509 هجري بنا شده و داراي پنج كتيبه نفيس گچبري شده به خطوط ثلث، نسخ و كوفي است كه از شاهكارهاي هنر ايراني محسوب مي شود. سه ايوان با شكوه شمالي، غربي و جنوبي آن را در روزگار صفويه ساخته اند كه بر زيبايي مسجد افزوده است.
پروژه احياي شبستان هاي مسجد جامع قزوين به ارزش تاريخي بنا آسيب زده است
مـعـاون مـيـراث فـرهـنـگـي اداره كـل مـيـراث فـرهـنـگي و گردشگري استان قزوين گفت: در صورت تامين اعتبار، پروژه مرمت گنبدخانه مسجد جامع قزوينتـا پـنـج سـال آيـنـده بـه پـايـان مـي رسـد. امـيـر ديـزانـي در گفت وگو با ايسنا افزود: مرمت گنبدخانه مسجد جامع، پروژه حفاظتي عظيمي است كه با آغاز اين پروژه، امكان توقف روند مرمت وجود ندارد. در صورت موافقت با تامين اعتبار براي مرمت گنبدخانه، اجراي اين پروژه به عنوان يك پايلوت مطالعاتي در سال 1386 آغاز خواهد شد. وي با اشاره به نحوه مرمت و استفاده از سنگ و گچ در پروژه احياي شبستان ها اظهار داشت: پروژه احياي شبستان هاي مسجد جامع به ارزش تاريخي بنا آسيب زده است، البته اين مرمت ها از نظر فني مشكلي ندارند، همچنين امكان برگرداندن شبستان ها به شكل نخستين آنها وجود دارد؛ اما جزو اولويت هاي پروژه مرمت امسال نيست. وي با اشاره به اين كه تاق هاروني مسجد جامع قزوين در كشور بي نظير است، بيان كرد: مرحله آزادسازي تاق هاي هاروني مسجد جامع تا آخر شهريور انجام خواهد شد.
مساجد تاریخی قزوین
مسجد جامع عتیق
این مسجد یكی از كهن ترین و كم نظیرترین مساجد ایران به شمار می رود كه شیوه های معماری و هنر ادوار مختلف را می توان در آن به تماشا نشست. مقصوره كهن یا طاق هارونی قدیمی ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین است كه به دهلیز ورودی شرقی آن متصّل بوده و توسط هارون الرشید در سال 192 هجری قمری بنا شده است. می گویند شالوده مسجد را بربنیان آتشكده ای نهاده اند . در چهار جهت حیاط آن كه افزون بر چهار هزار متر مربع است چهار ایوان رفیع قراردارد كه دردو سوی هر یك رواقی طولانی ساخته اند. گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سالهای 500 تا 509 هجری بنا شده و دارای پنج كتیبه نفیس گچبری شده به خطوط ثلث، نسخ و كوفی است كه از شاهكارهای هنر ایرانی محسوب می شود و علیرغم حمله خانمانسوز مغول و وارد شدن آسیب های جدی به جامع عتیق قزوین همچنان استوار و پرشكوه باقی مانده است.