دانلود مقاله معاد
دانلود مقاله معاد معاد از دیدگاه امام خمینی (ره) «و ما خلقنا السموات والارض و ما بینهما لاعبین» مکتب پیامبران الهی بر اساس ایمان به مبدا و معاد استوار است مهمترین امری که در تمام اعصار مورد توجه فرستادگان خدا بوده و حداکثر مجاهده را در راه تحقق بخشیدن به آن مبذول میداشتند آن بوده که انسانها را آفریدگار جهان مومن ساخته و بر ایمان به روز معادشان تأکید و تقویت نمایند.
ایمان به خدا پایه اصل سعادت بشر و شرط اول انسان شدن و انسان زیستن است. ایمان به خدا قیود بردگیها را میگسلد ، آدمی ر اآزاد میسازد، او را به ارزش انسانی خود متوجه مینماید و راه تعالی و تکامل را به رویش میگشاید. ایمان به روز قیامت حس مسئولیت را در نهاد بشر بیدار میکند مردم را براه وظیفه شناسی سوق میدهد، و آنان ر ابه رعایت حدود انسانی خود و احترام به حقوق دیگران وادار مینماید. بیم از کیفر اخروی، به مسلمانان راستین آگاهی میبخشد و از گناه و نا پاکی بر حذر شان میدارد. امید به پاداش الهی، مؤمنین واقعی را فرمانبردار دین خدامیسازد و آنها را درستکار بار میآورد. خلاصه اینکه ایمان به معاد، ضامن اجراء اوامر و نواحی خداوند و موجب تخلق انسان به سجایای پسندیده و اخلاق است.
دانلود مقاله معاد
ایمان به روز جزا در جهان بینی مکتب اسلام یکی از ارکان ضروری دین و از جمله اصول قطعی اعتقادی است. آنچه باید مورد توجه قرارگیرد این است که در مقابل مکتب الهی اسلام ، مکتب مادی – قرار دارد.
با توضیح مختصر از مقایسه میان جهان بینی مکتب مادی با جهان بینی مکتب الهی اسلام موضوع روشن میشود . عدم ایمان به معاد چه تأثیری میتواند در زندگی فردی، اجتماعی و در نهایت مسیر تکاملی انسان بگذارد. پیرو مکتب مادی معتقد است که جهان و انسان پدیدهایی هستند صد در صد مادی و بر اثر علل و عوامل گوناگون طبیعی ، انفعال های مختلف مواد به طور تصادف و اتفاق به وجود آمدهاند. در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارند که هستی، منحصر به ماده و موجودات مادی نیست بلکه آنها قسمتی از عوالم وجودند و قسمت دیگر هستی، فوق ماده و ماوراء پدیدههای مادی است ، هستی تمام موجودات مادی از خداوندی است که خود منزه از ماده ومبّری از نقائص مادی است.
پیرو مکتب مادی اعتقاد داردکه جهان و انسان دو پدیده بی هدفند و در پیدایش آنها برنامه عالمانهای بکار نرفته ونقشه حکیمانهای طرح نشده است بلکه هر دو در دامن طبیعت ، بدون محاسبه و مصلحت موجود شدهاند. در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارد که در خلقت خداوند بزرگ لغو و بیهوده وجود ندارد در تمام جهان هستی ، هیچ مخلوقی عبث و بی هدف آفریده نشده است. مکتب مادی، انسان را پدیده یک بعدی میداند و عقیده دارد که آدمی چیزی جز ماده و خواص و آثار ماده نیست.
اعضاء و اجزایش ، قوای ظاهری و باطنیش ، عقل و هوش و تمام فعالیتهای برونی ودرونی هم همه مادی هستند حتی اندیشه ها و افکار انسان نیز ناشی از عوامل مادی است که در مغز جای گرفتهاند در حالیکه مکتب الهی اسلام، انسان را دو بعدی میداند، یکی بعد مادی و دیگر بعد معنوی، قرآن کریم هم به بعد مادی «ولقد خلقنا الانسان من سلله من طین»[۲] و هم به بعد معنوی انسان اشاره میکند که همان نفس یا روح آدمی است «ثم انشأناه خلق آخر»[۳]
دانلود مقاله معاد
پیرو مکتب مادی خود را مخلوق ماده نادان و معلول عوامل اتفاقی میداند پیرو مکتب الهی اسلام خود را مخلوق خدا میداند و عقیده دارد که خالق دانا او را بر مبنای حکمت و بر اساس مصلحت آفریده است به او عقل و هوش و فطرت توحیدی داده و با هدایت تشریعی مسیر حق را به او ارائه کرده است پیرو مکتب مادی تصور میکند که حیات انسان همانند سایر جانوران فقط در همین دنیای مادی است و با رسیدن مرگ به کلی پایان میپذیرد. در حالیکه پیرو مکتب الهی اسلام عقیده دارد آنچه زوال میپذیرد جسم مادی انسان است و روح انسان همچنان باقی است و پس از مرگ با شرایط تازهای به حیات خود ادامه میدهد.
امام خمینی (ره) یکی از شخصیتهای بزرگ دینی و سیاسی معاصر ماست که در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر بود . امام در عرفان هم در حوزه نظر یک استاد مسلم بودنند، هم در حوزه عمل عارف و اهل طریقت بودنند.
آنچه قابل توجه است اینکه شخصیت سیاسی و عرفانی و فقهی امام (ره) بر اکثریت روشن است. البته با شدت و ضعف ، لکن اعتقاد دارم کمتر کسی از شخصیت فلسفی امام آگاهی دارد، و این درحالی است که ایشان حدود سه دهه فلسفه تدریس کردند. ایشان استادی همچون آیت الله رفیعی قزوینی درفلسفه داشته و شاگردی چون استاد مطهری تحویل جامعه دادهاند.
مسأله معاد یکی از مهمترین مسائل در حوزه دین بوده و فیلسوفان در تبیین و اثبات آن بحث های مفصلی داشتهاند در این تحقیق میخواهیم:
معاد از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار دهیم که قطعاً این امر ما را با اندیشههای فلسفی امام آشنا خواهد کرد. از خداوند بزرگ استمداد میطلبم این حقیر را در این تحقیق موفق گرداند.
دانلود مقاله معاد
فهرست منابع:
- خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۸۱ ، تقریرات فلسفه ، شرح اسفار، ج ۳ ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
- ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، ۱۳۸۳ ، الشواهد الربوبیه ، ترجمه دکتر جواد مصلح ، انتشارات سروش
- خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۸ ، معاد از دیدگاه امام خمینی (ره)، فروغ السادات رحیم پور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
- اکبری ، رضا، ۱۳۸۲ ، جاودانگی ، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی.
- مولوی، جلال الدین، دفتر سوم مثنوی.
- سهروردی، شیخ شهاب الدین، حکمت الاشراق ، ج ۲ .
- حسن زاده آملی، حسن، ۱۳۷۷ ، هزار و یک نکته، مرکز نشر فرهنگی رجاء ، ج ۱ و ۲ .
- سبزواری ، ملاهادی، شرح منظومه ، ص ۳۱۳٫
- ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، مبدأ و معاد، ص ۲۳۸ .
- خمینی (ره) ، روح اله، تفسیر سوره حمد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- خمینی (ره) ، روح اله، صحیفه نور، ج ۱۹ .
- مطهری، مرتضی، ۱۳۷۶ ، معاد، انتشارات صدرا ، چاپ چهارم.
- فلسفی، محمدتقی، ۱۳۶۰ ، معاد ، هیئت نشر معارف اسلامی.
- پترسون، مایکل و دیگران، چاپ چهارم، ۱۳۸۳ ، ترجمه احمد نراقی، ابراهیم سلطانی ، انتشارات طرح نو.
- طباطبایی ، محمدحسین، ۱۳۷۳ ، حیات پس از مرگ، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- مظفر، شیخ محمدرضا، ۱۴۱۸ه ق، بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقاید الامامیه، شرح سید محسن خرازی، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
دانلود مقاله معاد
- خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، شرح حدیث عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- زمردیان، احمد، چاپ چهارم، ۱۳۷۳، حقیقت روح ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
- خمینی (ره) ، روح اله، زمستان۱۳۷۴، آیین انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- علامه حلی، کشف المواد فی شرح تجریه الاعتقاد، ترجمه علی محمدی، ۱۳۷۸ ، اتشارات دارالفکی.
- علامه حلی، ۱۳۷۸ ، باب حادی عشر، ترجمه محمدعلی شهرستانی، نشر دانش پرور.
- حسن زاده آملی، حسن، چاپ اول، گشتی در حرکت، مرکز نشر فرهنگی رجا.
- علامه مدرس، محمدتقی، ۱۳۶۱ ، جهان بینی الهی و تصورات بشر، ترجمه دکتر محمد مجدی ، انتشارات نوید.
- امین، احمد، ج ۲ و ۳، راه تکامل، ترجمه احمد بهشتی، ناشر دارالکتاب الاسلامیه.
- چند تن از اساتید فلسفه غرب، فلسفه یا پژوهش حقیقت، ترجمه سید جلال الدین مجتبول ، انتشارات حکمت.
- خمینی (ره) ، روح اله، کشف الاسرار، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- رفیعی قزوینی، سیدابوالحسین، ۱۳۶۸، رجعت و معراج، انتشارات طه.
- مصباح یزدی ، محمدتقی، شرح اسفار، ۱۳۸۰ ، ترجمه دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
- خمینی (ره) ، روح اله،آداب الصلوه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۹۶ه ق، معاد و جهان پس از مرگ، انتشارات هدف.
- اتیس، و. ت. ، ۱۳۷۹، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، انتشارات سروش.
- خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۶۷، نامه به گورباچف رهبر شوروی سابق صحیفه نور، ج ۲۱ .
دانلود مقاله معاد
- غزالی، احیاء علوم دین، ج ۴٫
- ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، اسفار، ج ۹، انتشارات حکمت.
- شیرازی، قطب الدین، شرح حکمت اشراق.
- مطهری، مرتضی، نقدی بر مارکسیسم، انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، فصل زندگی جاوید و حیات اخروی، انتشارات صدرا.
- خمینی (ره) ، روح اله، طلب و اراده، ترجمه سید احمد خمینی، انتشارات علمی و فرهنگی.
- خمینی (ره) ، روح اله،مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، انتشارات صدرا.
- سبحانی، جعفر، ۱۳۵۸، شرح اسفار ، ج ۲، به نگارش دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
- مصباح یزدی ، محمدتقی، ۱۳۸۰، شرح اسفار، ج ۲، نگارش دکتر محمد سعیدی مهر ، دفتر انتشارات اسلامی.
- خمینی (ره) ، روح اله،شرح دعای سحر،ص ۳۲ – ۳۱، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
- جمعی از اساتید فلسفه ، کیهان اندیشه چاپ ، ۱۳۷۵ ، شماره ۶۸ .
- صحیفه سجادیه، ترجمه عبدالرحیم افشار زنجانی، ۱۳۷۵، انتشارات اسلامی و ابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- نهج البلاغه، ترجمه محمددشتی، ۱۳۷۹، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
- ابراهیمی دینانی ، غلامحسین ، معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی
- جوادی عاملی ، عبدالله ، ده مقاله پیرامون مبداءومعاد.
- ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم .تعلیقه حکمت الاشراق ، چاپ سنگی
فرمت : قابل ویرایش |word| صفحات : ۱۳۹
*******************************************************************************
نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد
برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید