دانلود مقاله معاد
شناسه پست: 23994
بازدید: 450

دانلود مقاله معاد

دانلود مقاله معاد معاد از دیدگاه امام خمینی (ره) «و ما خلقنا السموات والارض و ما بینهما لاعبین» مکتب پیامبران الهی بر اساس ایمان به مبدا و معاد استوار است مهمترین امری که در تمام اعصار مورد توجه فرستادگان خدا بوده و حداکثر مجاهده را در راه تحقق بخشیدن به آن مبذول میداشتند آن بوده که انسانها را آفریدگار جهان مومن ساخته و بر ایمان به روز معادشان تأکید و تقویت نمایند.

ایمان به خدا پایه اصل سعادت بشر و شرط اول انسان شدن و انسان زیستن است. ایمان به خدا قیود بردگیها را می­گسلد ، آدمی ر اآزاد می­سازد، او را به ارزش انسانی خود متوجه می­نماید و راه تعالی و تکامل را به رویش می­گشاید. ایمان به روز قیامت حس مسئولیت را در نهاد بشر بیدار می­کند مردم را براه وظیفه شناسی سوق می­دهد، و آنان ر ابه رعایت حدود انسانی خود و احترام به حقوق دیگران وادار می­نماید. بیم از کیفر اخروی، به مسلمانان راستین آگاهی می­بخشد و از گناه و نا پاکی بر حذر شان می­دارد. امید به پاداش الهی، مؤمنین واقعی را فرمانبردار دین خدامی­سازد و آنها را درستکار بار می­آورد. خلاصه اینکه ایمان به معاد، ضامن اجراء اوامر و نواحی خداوند و موجب تخلق انسان به سجایای پسندیده و اخلاق است.

دانلود مقاله معاد

ایمان به روز جزا در جهان بینی مکتب اسلام یکی از ارکان ضروری دین و از جمله اصول قطعی اعتقادی است. آنچه باید مورد توجه قرارگیرد این است  که در مقابل مکتب الهی اسلام ، مکتب مادی – قرار دارد.

با توضیح مختصر از مقایسه میان جهان بینی مکتب مادی با جهان بینی مکتب الهی اسلام موضوع  روشن می­شود . عدم ایمان به معاد چه تأثیری می­تواند در زندگی فردی، اجتماعی و در نهایت مسیر تکاملی انسان بگذارد. پیرو مکتب مادی معتقد است که جهان و انسان پدیدهایی هستند صد در صد مادی و بر اثر علل و عوامل گوناگون طبیعی ، انفعال های مختلف مواد به طور تصادف و اتفاق به وجود آمده­اند. در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارند که هستی، منحصر به ماده و موجودات مادی نیست بلکه آنها قسمتی از عوالم وجودند و قسمت دیگر هستی، فوق ماده و ماوراء پدیده­های مادی است ، هستی تمام موجودات مادی از خداوندی است که خود منزه از ماده ومبّری از نقائص مادی است.

پیرو مکتب مادی اعتقاد داردکه جهان و انسان دو پدیده بی هدفند و در پیدایش آنها برنامه عالمانه­ای بکار نرفته ونقشه حکیمانه­ای طرح نشده است بلکه هر دو در دامن طبیعت ، بدون محاسبه و مصلحت موجود شده­اند. در حالیکه پیرو مکتب اسلام عقیده دارد که در خلقت خداوند بزرگ لغو و بیهوده وجود ندارد در تمام جهان هستی ، هیچ مخلوقی عبث و بی هدف آفریده نشده است. مکتب مادی، انسان را پدیده یک بعدی می­داند و عقیده دارد که آدمی چیزی جز ماده و خواص و آثار ماده نیست.

اعضاء و اجزایش ، قوای ظاهری و باطنیش ، عقل و هوش و تمام فعالیتهای برونی ودرونی هم همه مادی هستند حتی اندیشه ها و افکار انسان نیز ناشی از عوامل مادی است که در مغز جای گرفته­اند در حالیکه مکتب الهی اسلام، انسان را دو بعدی می­داند، یکی بعد مادی و دیگر بعد معنوی، قرآن کریم هم به بعد مادی «ولقد خلقنا الانسان من سلله من طین»[۲] و هم به بعد معنوی انسان اشاره می­کند که همان نفس یا روح آدمی است «ثم انشأناه خلق آخر»[۳]

دانلود مقاله معاد

پیرو مکتب مادی خود را مخلوق ماده نادان و معلول عوامل اتفاقی می­داند پیرو مکتب الهی اسلام خود را مخلوق خدا می­داند و عقیده دارد که خالق دانا او را بر مبنای حکمت و بر اساس مصلحت آفریده است به او عقل و هوش و فطرت توحیدی داده و با هدایت تشریعی مسیر حق را به او ارائه کرده است پیرو مکتب مادی تصور می­کند که حیات انسان همانند سایر جانوران فقط در همین دنیای مادی است و با رسیدن مرگ به کلی پایان می­پذیرد. در حالیکه پیرو مکتب الهی اسلام عقیده دارد آنچه زوال می­پذیرد جسم مادی انسان است و روح انسان همچنان باقی است و پس از مرگ با شرایط تازه­ای به حیات خود ادامه می­دهد.

امام خمینی (ره) یکی از شخصیتهای بزرگ دینی و سیاسی معاصر ماست که در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر بود . امام در عرفان هم در حوزه نظر یک استاد مسلم بودنند، هم در حوزه عمل عارف و اهل طریقت بودنند.

آنچه قابل توجه است اینکه شخصیت سیاسی و عرفانی و فقهی امام (ره) بر اکثریت روشن است. البته با شدت و ضعف ، لکن اعتقاد دارم کمتر کسی از شخصیت فلسفی امام آگاهی دارد، و این درحالی است که ایشان حدود سه دهه فلسفه تدریس کردند. ایشان استادی همچون آیت الله رفیعی قزوینی درفلسفه داشته و شاگردی چون استاد مطهری تحویل جامعه داده­اند.

مسأله معاد یکی از مهمترین مسائل در حوزه دین بوده و فیلسوفان در تبیین و اثبات آن بحث های مفصلی داشته­اند در این تحقیق می­خواهیم:

معاد از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار دهیم که قطعاً این امر ما را با اندیشه­های فلسفی امام آشنا خواهد کرد. از خداوند بزرگ استمداد می­طلبم این حقیر را در این تحقیق موفق گرداند.

دانلود مقاله معاد

فهرست منابع:

  1. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۸۱ ، تقریرات فلسفه ، شرح اسفار، ج ۳ ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
  2. ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، ۱۳۸۳ ، الشواهد الربوبیه ، ترجمه دکتر جواد مصلح ، انتشارات سروش
  3. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۸ ، معاد از دیدگاه امام خمینی (ره)، فروغ السادات رحیم پور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
  4. اکبری ، رضا، ۱۳۸۲ ، جاودانگی ، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی.
  5. مولوی، جلال الدین، دفتر سوم مثنوی.
  6. سهروردی، شیخ شهاب الدین، حکمت الاشراق ، ج ۲ .
  7. حسن زاده آملی، حسن، ۱۳۷۷ ، هزار و یک نکته، مرکز نشر فرهنگی رجاء ، ج ۱ و ۲ .
  8. سبزواری ، ملاهادی، شرح منظومه ، ص ۳۱۳٫
  9. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، مبدأ و معاد، ص ۲۳۸ .
  • خمینی (ره) ، روح اله، تفسیر سوره حمد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  1. خمینی (ره) ، روح اله، صحیفه نور، ج ۱۹ .
  • مطهری، مرتضی، ۱۳۷۶ ، معاد، انتشارات صدرا ، چاپ چهارم.
  • فلسفی، محمدتقی، ۱۳۶۰ ، معاد ، هیئت نشر معارف اسلامی.
  • پترسون، مایکل و دیگران، چاپ چهارم، ۱۳۸۳ ، ترجمه احمد نراقی، ابراهیم سلطانی ، انتشارات طرح نو.
  • طباطبایی ، محمدحسین، ۱۳۷۳ ، حیات پس از مرگ، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • مظفر، شیخ محمدرضا، ۱۴۱۸ه ق، بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقاید الامامیه، شرح سید محسن خرازی، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .

دانلود مقاله معاد

  1. خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۷۶، شرح حدیث عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • زمردیان، احمد، چاپ چهارم، ۱۳۷۳، حقیقت روح ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • خمینی (ره) ، روح اله، زمستان۱۳۷۴، آیین انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • علامه حلی، کشف المواد فی شرح تجریه الاعتقاد، ترجمه علی محمدی، ۱۳۷۸ ، اتشارات دارالفکی.
  • علامه حلی، ۱۳۷۸ ، باب حادی عشر، ترجمه محمدعلی شهرستانی، نشر دانش پرور.
  • حسن زاده آملی، حسن، چاپ اول، گشتی در حرکت، مرکز نشر فرهنگی رجا.
  • علامه مدرس، محمدتقی، ۱۳۶۱ ، جهان بینی الهی و تصورات بشر، ترجمه دکتر محمد مجدی ، انتشارات نوید.
  • امین، احمد، ج ۲ و ۳، راه تکامل، ترجمه احمد بهشتی، ناشر دارالکتاب الاسلامیه.
  • چند تن از اساتید فلسفه غرب، فلسفه یا پژوهش حقیقت، ترجمه سید جلال الدین مجتبول ، انتشارات حکمت.
  • خمینی (ره) ، روح اله، کشف الاسرار، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • رفیعی قزوینی، سیدابوالحسین، ۱۳۶۸، رجعت و معراج، انتشارات طه.
  • مصباح یزدی ، محمدتقی، شرح اسفار، ۱۳۸۰ ، ترجمه دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،آداب الصلوه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۹۶ه ق، معاد و جهان پس از مرگ، انتشارات هدف.
  • اتیس، و. ت. ، ۱۳۷۹، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، انتشارات سروش.
  • خمینی (ره) ، روح اله، ۱۳۶۷، نامه به گورباچف رهبر شوروی سابق صحیفه نور، ج ۲۱ .

دانلود مقاله معاد

  • غزالی، احیاء علوم دین، ج ۴٫
  • ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم، اسفار، ج ۹، انتشارات حکمت.
  • شیرازی، قطب الدین، شرح حکمت اشراق.
  • مطهری، مرتضی، نقدی بر مارکسیسم، انتشارات صدرا.
  • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، فصل زندگی جاوید و حیات اخروی، انتشارات صدرا.
  • خمینی (ره) ، روح اله، طلب و اراده، ترجمه سید احمد خمینی، انتشارات علمی و فرهنگی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، انتشارات صدرا.
  • سبحانی، جعفر، ۱۳۵۸، شرح اسفار ، ج ۲، به نگارش دکتر محمد سعیدی مهر، دفتر انتشارات اسلامی.
  • مصباح یزدی ، محمدتقی، ۱۳۸۰، شرح اسفار، ج ۲، نگارش دکتر محمد سعیدی مهر ، دفتر انتشارات اسلامی.
  • خمینی (ره) ، روح اله،شرح دعای سحر،ص ۳۲ – ۳۱، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) .
  • جمعی از اساتید فلسفه ، کیهان اندیشه چاپ ، ۱۳۷۵ ، شماره ۶۸ .
  • صحیفه سجادیه، ترجمه عبدالرحیم افشار زنجانی، ۱۳۷۵، انتشارات اسلامی و ابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • نهج البلاغه، ترجمه محمددشتی، ۱۳۷۹، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
  • ابراهیمی دینانی ، غلامحسین ، معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی
  • جوادی عاملی ، عبدالله ، ده مقاله پیرامون مبداءومعاد.
  • ملاصدرا ، محمدبن ابراهیم .تعلیقه حکمت الاشراق ، چاپ سنگی

فرمت : قابل ویرایش |word| صفحات : ۱۳۹

*******************************************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

 برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید