مقاله نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی
شناسه پست: 23831
بازدید: 473

مقاله نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی

مقاله نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی در بسیاری از موارد ، تاریخ تحقیق در ارتباط ، در واقع تاریخ تحقیق در تأثیرات است که خود نشان دهنده اهمیت تأثیرات در مطالعات ارتباطات است . در طول سالها ، مفهوم سازی از تأثیرات حد زیادی تغییر کرده است . در این تحول ، سه مرحله کم و بیش مجزا شناسایی شده است :در مرحله آغازین ، تصور می شد ارتباط جمعی دارای تأثیرات بسیار نیرومند است . این نظریه در سالهای میانه دو جنگ جهانی برتری داشت . اصطلاحاتی مانند « نظریه گلوله جادویی» و « نظریه تزریقی » برای توصیف این مرحله آغازین مفهوم سازی از تأثیرات ارتباط جمعی به کار می رود . مرحله دوم زمانی پدیدار شد که محققان در باب این تأثیرات به تردید افتادند و شواهدی برای تأیید آنها پیدا نکردند . بسیاری از آنان عباراتی مانند « نظریه تأثیر محدود » یا « استحکام » را بکار گرفتند تا جریان عمده این مرحله را که از پایان جنگ جهانی دوم تا آغاز دهه هفتاد طول کشید ، نامگذاری کنند .

مقاله نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی

از آن زمان تاکنون ، محققان بسیاری از بازگشت به مفهوم رسانه های جمعی نیرومند جانبداری کرده اند . « اسپ » (۱۹۸۶) فرضیات اصلی مرحله اول را چنین توصیف می کند :

۱- عوامل محرک (محتوای رسانه ها ) نقش اصلی را در فراگرد تأثیر بازی می کنند ؛

۲- مردمی که محتوای رسانه ها به آنان عرضه می شود ؛ به شکل یکسانی واکنش  نشان می دهند ، یعنی تفاوتهای فردی روانشناختی چندان اهمیتی ندارند ؛

۳- تأثیر فوراً و مستقیماً روی می دهد . از آنجا که فرد مجزا دیده می شود ، عوامل زمینه ای در نظر گرفته نمی شوند .

مقاله نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی

فهرست مطالب

عنوان

بخش اول –

* برخی مفاهیم و نظریه های ناظر بر تأثیر پیام های ارتباطی بر مخاطبان

– روند تاریخی – تحقیقی

۱- نظریه تزریقی

۲- نظریه استحکام یا تأثیر محدود

۳- نظریه استفاده و رضامندی (نیازجویی)

۴- نظریه برجسته سازی

۵- نظریه وابستگی مخاطبان

۶- نظریه شکاف آگاهی

۷- نظریه کاشت

بخش دوم –

*شخصیت سازی و چهره پردازی در وسائل ارتباط جمعی :

– مقدمه

۱- تحقیق درباره شخصیت

۲- تعریف شخصیت بر مبنای خصلت های ثابت و متناقص نما

۳- خلق پیش داستان

۴- روانشناسی شخصیت

۵- خلق روابط شخصیت

۶- شخصیت های فرعی

۷- گفتگو نویسی

۸- خلق شخصیت های غیر واقعی

۹- ماواری خلق شخصیت های قالبی

فرمت : قابل ویرایش | word | صفحات : ۶۷

*******************************************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

 برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید