شناسه پست: 24418
بازدید: 1167

مقاله نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

مقاله نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مقدمه  روابط خارجی ایران در طول تاریخ به جز دوره هایی کوتاه همواره با تنش ، درگیری و جنگ روبه رو بوده است . ایران در این دوره طولانی از تاریخ خود با قدرت های بزرگ و یا با قدرت های درجه ۲ و ۳ منطقه ای و فرا منطقه ای درگیر بوده است تاریخ ایران از نخستین روزهای پایه گذاری سلسله هخامنشی تابه امروز بیانگر این مسأله است .

ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در محلی واقع شده که ۳ قاره آسیا ، اروپا ، آفریقا را بهم وصل می کند . به علت این موقعیت جغرافیایی ایران از دیرباز محل ارتباط شرق و غرب بوده است . گراهام فولر در کتاب قبله عالم ژئوپولیتیک ایران می گوید که ایران مرکز جهان است موقعیت جغرافیایی ایران سبب شده تا این کشور به عنوان کشور بین المللی شناخته شود . موقعیت جغرافیایی ایران ایجاب می کند تا با بسیاری از قدرت های بزرگ در ارتباط باشد ایران به علت موقعیت جغرافیایی خود در تلافی با قدرت های بزرگ قرار دارد لذا هر گونه رفتارآن در سیاست خارجی با منافع قدرت های بزرگ ارتباط پیدا می کند .

مقاله نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

طرح مسئله

از انقلاب ایران در ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۸ ایران هم با قدرت های بزرگ و هم با کشورهای منطقه ای درگیر بود از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ هر چند از تنش ها در روابط خارجی ایران کم شد اما به کلی از بین نرفت سال های بین ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ تنها دوره ای بعد از انقلاب بود که روابط  خارجی ایران با اکثر کشورها از جمله با کشورهای اروپایی و جامعه اروپایی بدون تنش و حتی رو به گسترش بوده است . اما از سال ۲۰۰۱ به بعد دوباره روابط خارجی با بحران شدیدی روبه رو شد که در گذشته بی سابقه بوده است . در این پژوهش در پی آن هستیم تااین وقایع را ریشه یابی کنیم و به پاسخ قانع کننده ای دست یابیم ابتدا این رویدادها را در قابل سئوال تحقیق مورد پرسش قرار می دهیم و سپس پاسخ فرضی خود را در قالب فرضیه مطرح می کنیم .

مقاله نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

موضوع : نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

سئوال تحقیق : اقتصاد چه تاثیری برروی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته است ؟

فرضیه تحقیق : نیازها  و مشکلات اقتصادی بعد از جنگ ۸ ساله باعث گرایش سیاست خارجی ایران به سمت کشورهای پیشرفته صنعتی بخصوص اتحادیه اروپا شده است .

روش تحقیق : توصیفی – تحلیلی

روش جمع آوری اطلاعات : کتابخانه ای

روش جمع آوری : علّی

بیان مشکلات : کمبود منابع ، کنبود وقت

سازماندهی تحقیق : این تحقیق شامل چند فصل است .فصل اول در مورد کلیات تحقیق می پردازیم که سامل مقدمه ، طرح مسئله و سئوال و فرضیه و … سازماندهی تحقیق و در فصل های بعدی به موضوعات خاصی می پردازیم که درتحقیق به آن اشاره شده است و در آخر به نتیجه گیری می پردازیم .

مقاله نقش اقتصاد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

منابع و مآخذ ؛

  1. محمد کاظم سجادپور ، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، ( تهران ، مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ، ۱۳۸۱ )
  2. برگر، کیندل ، چالزپ ، توسعه اقتصادی ، ترجمه رضا صدوقی ، ( تهران مدرسه عالی مدیریت گیلان ، ۱۳۵۱)
  3. رزاقی، ابراهیم ، اقتصاد ایران ، ( تهران ، نشر نی ، ۱۳۶۷ )
  4. عظیمی، حسین ، مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران ، ( تهران ، نشر نی ۱۳۷۱)
  5. امیر احمدی، هوشنگ ، سیاست خارجی منطقه ای ایران ، ترجمه علیرضا طبیب ، اطلاعات سیاسی – اقتصادی شمارۀ ۷۲-۷۱ (۱۳۷۲)
  6. کتاب اروپا (۲) ویژه روابط ایران و اتحادیه اروپا، گردآوری شورای غیر دولتی روابط خارجی موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران ، نظارت و تدوین علی فلاحی (۱۳۸۲)
  7. ولدانی، دکتر اصغر جعفری ، روابط خارجی ایران بعد از انقلاب اسلامی ، تهران ، آوای نور – ۱۳۸۲)
  8. رمضانی – روح الله ، سیاست خارجی ایران ، هم شمال هم جنوب
  9. سجادپور ، محمود کاظم ، ایران ۱۱ سپتامبر ، چهارچوبی مفهومی برای درک سیاست خارجی ) تهران ، مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات امور خارجه ۱۳۸۱)
  10. دهشیار ،حسین ، اروپا (۳) ویژه روابط ایران و اتحادیه اروپا ، ( تهران ۱۳۸۳)
  11. فلاحی، علی ، اروپا (۲) ویژه روابط ایران و اروپا ،( تهران ۱۳۸۲)

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۵۲

********************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید