شناسه پست: 22061
بازدید: 379

نقش گياه دارچين در درمان بيماريها و …
مقدمه:
گياهان اولين موجودات خلقت و اين جاندارن خاموش و نمودارهاي زيبايي در طبيعت، پت از گذشت ميليون ها سال كه از پيدايش آنها برروز زمين مي گذرد، در طي چند قرن اخير، آثار  و خواص اعجاز انگيز خود را توسط  دست بشر به منصه ظهور رساانده‌اند.
طب و طبابت و به طور اعم معالات از ولين مسائلي است كه بشر براي حفظ اعتدال و توازن مزاج  در بروز امراض جهت اعاده سلامتي به آن روي آورده نسبت به دفع وضع قوانين، امكانات، تحقيقات و گردآوي لازم ومسائل مربوطه نهايت باريك بيني و دقت را معمول داشته، زيرا به هر صورت جان آدمي گنجيه و ديعه اي است كه حفظ آن ذاتي و غريزي است .
در طي قرون و اعصار متمادي مردم به خواص درماني گياهان پي برده اند و دانشمندان بزرگي  در اقصي نقاط جهان، دراين زمينه تحقيق و كار كرده اند و كتا بها نوشته اندو همزمان با ساير نقاط دنيا در ايران نيز استاتيد و دانشمندان بلند پايه اي چون اوبو‌علي سينا، محمد زكرياي رازي، سيد اسماعي جرجاني و ابونصر موفق هروي قرن هاي متمادي علم پزشكي ئ درماني جهان را تحت تاثير قرار داده و به حدي ارتقاء علمي يافته اند كه آثار آنها به اروپا رفته وتا قرون شانزده و هفده، تعليمات منحصر به فرد دانشگاهي را تشيكل داده وهنوز مضامين آن مورد تتبع و ترجمه و استفاده است.
فارماكوكنوزي كه معيني تحت الفظي آن داردوشناسي (علم الادويه) است، جزئي از هنر و علم پزشكي به شمار مي آيد و آغاز آن از زماني است كه بشر ب درمان بيماري‌ها پرداخته است. فارماكوكنوزي از تمدن هاي كهن، كه در آنها از اجزاي حيوانات و گياهان، محلول هاي شفا بخش وتهيه مي كردند و آنها را براي از  بردن آلام و كاستن رنج ومقابل با بيماري ها به كار مي بردند و ريشه گرفته است. منشا اوليه فارماكوكنوزي را مي توان در اسرار جادوگري قبايل بشري دانست كه توانسته است دوره مبت نشده اسرار طب انساني را پشت سر بگذارد وسير تكاملي خود را از مرحله بدوي تا به امروز كه عصر استفاده  از عوامل اختصاصي است به خوبي طي نمايد.
با آنكه امروزه درمان بيماري ها بيشتر از طريق مصرف داروهاي صورت مي گيرد كه منشاء صنعتي دارد واختصاصا در‌آزمايشگاه تهيه مي شوند و اثرات قاطع آنها نيز ردرمان بيماري ها موجب توسعه مصر ف آنها گرديده است، معهذا چون با مصرف  بعضي از داروها  زيانهايي به بدن مي رسد، روز به روز به اهمتي گياهان دارويي و فرآورده هاي آنها بيشتر توجه مي‌شود و اعتقاد علومي درباره آنها پيوسته تقويت مي‌گردد.