شناسه پست: 22254
بازدید: 371

هندسه نقوش مساجد در ایران
نمايشگاه هندسه نقوش علم و فرهنگ در هنر ايران
جام جم آنلاين: نگارخانه کمال الدين بهزاد نمايشگاهي از آثار هندسه نقوش دانشجويان دانشگاه علم و فرهنگ را برگزار مي کند.در اين نمايشگاه رويکرد دانشجويان دانشگاه علم و فرهنگ به هندسه ايراني که حاصل آن نقوشي مانند شمسه است، نمايان مي شود. هندسه نقوش بخش مهمي از شاکله تفکر ايراني را بوجود آورده است و نمود اين هندسه را نه تنها در کاشي کاري هاي مساجد بلکه در همه عرصه هاي معماري ايراني مانند باغ ايراني مي توان يافت.
به گزارش ايرنا، باغ ايراني جاي امن و آرام و جايي است براي تامل و تحقيق، جايي که روح آدمي تازه و منظره اي تازه بر او مکشوف مي شود؛ ويژگي و شاخصه باغ ايراني، فضايي به غايت هندسي، منظم و از پيش طراحي شده است. اين شالوده هندسي در انتزاع مفاهيم، مباني و عناصر شکل دهنده باغ و نحوه ترکيب اين عناصر و اجزا که در نهايت به ارايه شکل کلي آن مي انجامد نقش دارد.
هندسه اساس هنر و معماري ايراني است؛ نگرش انتزاعي ايرانيان به خصوص بعد از اسلام به انديشه ، هنر و محيط انساني پايه و اساس فهم مردم ايراني از جهان و چهارسويي که براي آن قايل هستند. اين نگرش هندسي گستره‌اي از معماري ايراني از زيبايي و زيبايي شناسي تا ساختارها و شالوده ها را شامل مي شود. تاثير ساختاري هندسه از معماري ايراني خود پهنه وسيعي از تعريف و شکل گيري فضايي و تا مسايل نيايشي و استاتيکي را تحت تاثير قرار مي دهد. اين تاثيرگذاري در باغ ايراني که در پيوند فضا هاي بسته و باز شکل مي گيرد در تمامي عرصه ها به چشم مي خورد و ما در باغ گذشته از شکل گيري هندسي فضاها شاهد آنيم که فضا هاي باز و عرصه هاي طبيعي نيز به نظم درآمده و با هندسه قوام مي گيرند.