شناسه پست: 8679
بازدید: 994

وضعیت آموزش موسیقی در حیطه آموزش رسمی کشور
مقدمه
موسيقي، از جمله هنرهايي به شمار مي‌رود شمار مي‌رود كه نقش ياري رسان آن به ذهن و روان انسان و تاثيرات آن بر افزايش اداراك و توانايي ذهني افراد، بر كسي پوشيده نيست.موسيقي ، بي واسطه و مستقيما با روح انساني پيوند بر قرار نموده و گوش جان او را لبريز مي‌سازد.صدا به عنوان پديده اي رواني، تاثيرات مختلفي را برانسان  به جاي نهاده و صداهاي موزون و موسيقيايي به او آرامش اعطا كرده و اصوات ناهنجار نيز او را ناآرام مي‌سازد. بشر از ازل به نوعي با اين هنر، آشنا بوده، در طبيعت.ضربان قلب با ضرباهنگي خاص او را همراهي مي‌كند، نغمه پرندگان و الحان مرغان خوش آواز ماية آرامش جان او مي‌شده و او را به شنيدن اصوات موسيقايي نيازمند مي‌ساخته است. امروزه انسان ها بي نياز ازارضاي حس زيبايي دوستي خود نيستند  در اين ميان هنر موسيقي، از جمله هنرهايي بوده كه هميشه انسان را به خود جلب مي‌كرده است.در دنياي كنوني جايگاه آموزش موسيقي در نظام تعليم و تربيتي ملل موفق در امر آموزش و پرورش ، جايگاهي تثبيت شده ، جدي و در خور تعمق و تفكر است. جايگاهي كه مسئولان اين نظام ، با جديت آن را تثبيت كرده اند و بي كم و كاست آن را به اجرا در مي‌آورند. با اين شيوه حداقل نتيجه ايي كه حاصل شده ، اين است كه شنوندگان خوبي براي شنيدن موسيقي جدي،هنري، علمي‌و …تربيت شده اند و فرهنگ شنيداري با علم به آنچه مورد مصرف قرار مي‌گيرد، رشد نموده است. شايد در جامعه كنوني ما اجراي آموزش موسيقي به شيوه معين و هدفمند ، بتواند به وضعيت آشفته فرهنگ …
فهرست مطلب
مقدمه
شيوه هاي آموزش موسيقي پس از انقلاب
آموزش موسيقي در محدوده آموزش رسمي‌
دبستان نمونة علامه طباطبايي ( منطقه شش، آبان شمالي )
مدرسه راهنمايي نور ( منطقه شش آبان )
كتب آموزش هنر مدارس
هنرستان هاي وزارت ارشاد
مدرسه تطبيقي بين المللي پسران
پيشنهاد و طرح براي مدارس ايران
حاصل سخن