مقاله پديده شهرنشيني و مديريت آن
چکیده
مقاله پديده شهرنشيني و مديريت آن شهر اثر ماندگار تاریخی و درعین حال واحد جغرافیایی و اجتماعی تکامل پذیری است که با تأثیر بر ایدئولوژی ناظر بر ناحیه می تواند سطح کاربرد نیروی اقتصادی و تکنیکی را روی شهر مشخص دارد .برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت و انگیزش این وظایف با هم مرتبط اند و تفاوتی ندارد که در چه سازمان یا در چه سطح مدیریتی مطرح شوند . موفقیت شکست هر سازمانی در دستیابی به اهداف و انجام وظایفش متکی بر مدیریت است که یکی از مهمترین نقشها را بر عهده دارد ، اگر شهر ، همچون سازمانی در نظر گرفته شود ، لازم است که در رأس آن عنصری برای برنامه ریزی آینده و ادارهامور کنونی قرار گیرد این عنصر را میتوان مدیریت شهر نامید مدیریت شهری باید برای شهر برنامه ریزی هایی انجام دهد . فعالیتهای شهری یرا سازمان دهد بر فعالیتهای انجام شده نظارت کند و حتی برای انجام بهینه امور انگیزش لازم را در سازمان مدیریت شهری و سایر سازمانها و شهروندان ایجاد نماید .
واژه های کلیدی: شهر، شهرداری، مدیریت، مدیریت شهری
در این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه پديده شهرنشيني و مديريت آن در قالب 43صفحه میپردازیم.
فهرست مطالب
طرح مسأله ۳
اهداف تحقیق ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
متدولوژی تحقیق ۷
فرضیات تحقیق ۸
تعاریف عملیاتی ۸
پیشینهتحقیق ۱۰
مبانی نظری تحقیق ۱۷
تعریف شهر ۱۸
مفهوم مدیریت ۱۹
مفهوم مدیریت شهری ۲۰
چارچوب نهادی مدیریت شهری ۲۲
مدیریت زمین، ضرورت بنیادین مدیریت شهری ۲۳
مدیریت شهرداری و اداره امور شهر ۲۴
مدیریت متمرکز ۲۶
مدیریت غیر متمرکز . ۲۷
مدیریت شهری مستقل ۲۷
انعطاف پذیری مدیریت شهری ۲۸
نظریات مدیریت شهری ۲۹
نقش اداری و اجرایی مدیریت شهری ۳۳
مدیریت شهرداری در یونان باستان ۳۴
مدیریت شهری در دوران فئودالیسم ۳۵
سیر تحول مدیریت شهری در ایران ۳۸
نتیجه گیری ۴۴
۱-۱- طرح مسأله
باتوجه به فرآیند شهر نشینی جدید در ایران و روند رو به رشد حرکت به سمت تجدد و مدرنیسم ، شهر گرایی و شهر نشینی فراینده ، تصمیمات عجولانه و فقدان خط و مشی مشخص شهرسازی ، لزوم شناخت ، برنامه ریزی و مدیریت کلان در رابطه با مسائل شهری ، پخش جمعیت و کارکردها و ایجاد ساختار فضایی متعادلی از شهرها در سطوح ملی و منطقه ای امری لازم و ضروری به نظر می رسد .در حال حاضر مهمترین چالشهای مدیریت در کشور جهان سوم چاره اندیشی در قبال رشد نابرابریهای شهری و بروز مسائل سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ، فرهنگی و حقوق شهری است .
این ناهنجاریهای پرسنلی شامل :
تراکم و انباشت نیروی انسانی غیر کارآمد و غیر متخصص
عدم بکارگیری تکنولوژی روز و توسعه سیستم مکانیزه در خدمات ماشینی در این خصوص
فقدان نظام منطقی پرداخت حقوق و دستمزد در بین کارکنان مخصوصاً کارکنان قرار دادی اعم از کارگری و کارمندان رسمی با کارگران که این امر خود مشکلات روحی و روانی برای برخی از کارمندان به وجود آورده است .
با توجه به مسائل و مشکلاتی که عنوان شد سئوالات اساسی به شرح زیر مطرح می شود :
آیا ارائه یک الگوی سازمانی همراه با راهکارهای مناسب می تواند منجر به مدیریت کارآمد شهرداری داران گردد ؟
آیا کمبود نیروی انسانی متخصص در شهرداری داران سبب ناکارآمدی مدیریت شهری شده است ؟
آیا عدم وجد چارت سازمانی مصوب و ساختار تثبیت شده در نظام مدیریتی شهرداری ناکارآمدی سیستم را سبب شده است ؟
۱-۲- اهداف تحقیق
مهمترین اهداف تحقیق این طور بیان می شود :
مطالعه ساختار سازمانی شهرداری داران و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت آن
شناخت وکشف عواملی که موجب ناکارآمدی سازمانی شهرداری داران شده است .
پیشنهادات و راهکارهای مناسب برای اصلاح الگوی مدیریتی موجود شهرداری داران .
۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق
در تمام جهان هر جا شهر و شهر نشینی ، مهمترین و اصلی ترین سازمانی که اداره و مسئولیت مدیریت شهری را مستقیماً بر عهده دارد سازمان شهرداری است . سازمان و طرز عملکرد مسئولیت شهرداریها هر گونه ای که باشند نقش آنها در مدیریت شهری اهمیت اساسی خود را دارا می باشد .(نوینی ، منوچهر ، مدیریت شهری و روستایی در ایران و مشکلات و امکانات ، انتشارات وزارت مسکن وشهرسازی ، تهران ۱۳۷۸، ص ۴۸-۴)پس می توان گفت که اهمیت پژوهش حاضر در این است که با شناخت دقیق از ابعاد و زوایای گوناگون ابتدا اقدام به شناسایی قابلیت ها و تنگناهای سازمان شهرداری داران می گردد و آنگاه در جهت رفع این مشکلات ، راهکارهای لازم ارائه می گردد .
۱-۴- متدولوژی تحقیق
نوع تحقیق کاربردی توسعه ای و روش بررسی آن توصیفی – تحلیلی است جامعه آماری عبارتند از:
کارکنان شهرداری
مراجعه کنندگان شهرداری
در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه هایی که برای کارکنان و مراجعه کنندگان شهرداری تهیه شده بود اطلاعات جمع آوری و سپس تجزیه و تحلیل گردید . سپس با استفاده از نرم افزار SPSS به استخراج اطلاعات پرداخته شد و حجم نمونه برداری مراجعه کنندگان به شهرداری ۲۰ نفر می باشد مکانیسم نمونه گیری تصادفی ساده است . کارکنان نیز به تعدادی که در شهرداری بودند پرسشنامه ها پخش و استخراج شد .
۱- نجاتی حسینی ، سید محمود ، پارادیم جدید مدیریت شهری ، فصلنامه مدیریت شهری ، شماره اول ، بهار ، تهران ۱۳۷۹، ص ۶٫