شناسه پست: 21882
بازدید: 402

پورت کامپیوتر
مقدمه
برای آشنایی با پورت USB لازم است اول عبارت پورت را بشناسیم. پورت، در واقع مبادی ورود و خروج اطلاعات به کامپیوتر است. از طریق پورت می توان دستگاه های خارجی را به کامپیوتر وصل کرد. کامپیوترهای شخصی اولیه IBM با دو پورت (سریال و موازی) عرضه شدند. دستگاه هایی مانند مودم به پورت سریال و پرینترها به پورت موازی وصل می شدند.
پورتها نه تنها محلی برای اتصال دستگاه های خارجی به کامپیوتر هستند بلکه سرعت مبادله دیتا را هم بین آنها تعریف می کنند. (برای مطالعه بیشتر دراین مورد به سایر مقالات سایت میکرو رایانه مراجعه نمایید) اینجاست که USB ارزش خود را نشان می دهد. پورت USB بطور متوسط ده بار سریع تر از پورتهای موازی، دیتا را منتقل می کند و بدیهی است که به مراتب سریعتر از پورت سریال است. معنای این گفته آن است که یک اسکنر یا پرینتر دارای اتصال USB، بسیار سریع تر از اسکنر یا پرینتری است که به پورت موازی وصل شده است. متوسط سرعت انتقال پورت سریال معادل 150 کیلوبیت در ثانیه است. این سرعت برای پورت موازی 1.2 مگابیت در ثانیه است در حالی که سرعت انتقال دیتا برای پورت USB معادل 12 مگابیت در ثانیه می باشد که البته بستگی به نوع دستگاه اتصالی هم دارد. بعضی از دستگاه ها، مخصوصا پرینترها قابلیت اتصال به دو نوع پورت موازی و USB را دارند. برای پیدا کردن پورت USB در کامپیوتر خود به پشت، جلو یا اطراف آن نگاه کنید. USB، پورت کوچکی است که ممکن است کمتر به چشم آید.
پويش پورت
پويش يک پورت فرآيندى است که مهاجمان با استفاده از آن قادر به تشخيص وضعيت يک پورت بر روى يک سيستم و يا شبکه مى باشند . مهاحمان با استفاده از ابزارهاى متفاوت ، اقدام به ارسال داده به پورت هاى TCP و UDP نموده و با توجه به پاسخ دريافتى قادر به تشخيص اين موضوع خواهند بود که کدام پورت ها در حال استفاده بوده و از کدام پورت ها استفاده نمى گردد و اصطلاحا” آنان باز مى باشند . مهاجمان در ادامه و بر اساس اطلاعات دريافتى ، بر روى پورت هاى باز متمرکز شده و حملات خود را بر اساس آنان سازماندهى مى نمايند . عملکرد مهاجمان در اين رابطه مشابه سارقانى است که به منظور نيل به اهداف مخرب خود ( سرقت ) ، درابتدا وضعيت درب ها و پنجره هاى منازل را بررسى نموده تا پس از آگاهى از وضعيت آنان ( باز بودن و يا قفل بودن ) ، سرقت خود را برنامه ريزى نمايند.Transmission Control Protocol) TCP ) و ( UDP ( User Datagram Protocol ، دو پروتکل مهم TCP/IP مى باشند . هر يک از پروتکل هاى فوق مى توانند داراى شماره پورتى بين صفر تا 65،535 باشند . بنابراين ما داراى بيش از 65،000 درب مى باشيم که مى بايست در رابطه با باز بودن و يا بستن هر يک از آنان تعيين تکليف نمود ( شبکه اى با بيش از 65،000 درب! ) . از 1024 پورت اول TCP به منظور ارائه سرويس هاى استانداردى نظير FTP,HTTP,SMTP و DNS استفاده مى گردد .