شناسه پست: 24575
بازدید: 506

دانلود مقاله پول در اقتصاد اسلامي

امروزه پول يكي از مهمترين پديده هاي اقتصادي محسوب مي شود و با زندگي بشر به طرز اعجاب انگيزي عجين شده است .اين عنصر كيميا گونه را همگان مي شناسند و از نقش تعيين كنندة آن در زندگي بخوبي آگاهند در هر فعاليت خرد و كلان اقتصادي ” پول “ نقشي اساسي بر عهده دارد .پول “ به عنوان يك ” پديده “ روزگاري وجود نداشت و نياز انسان سبب پيدايش يا اختراع آن گرديد و بتدريج رشد كردو به صورت موضوعي كه تحت تأثير قوانين مشخص و مكانيزمهاي پيچيده قرار دارد در آمد .بطوري كه تا كنون بيش دهها كتاب دربارة نگاشته شده و آن را از زواياي گوناگون مورد بحث و كاوش قرار داده اند ولي با اين همه هنوز تعريف جامعي دربارة آن ارائه نشده است و اقتصاد دانان ترجيح مي دهند به جاي تعريف پول بيشتر وظايف آنرا مورد توجه قرار دهند .

مبادلات پايا پاي ( Barter   يا Troc):

يكي از وظايفي كه اقتصاد دانان براي پول ذكر مي كنند ” وسيله بودن براي تسهيل مبادلات “ است . قبل از تولد پول و به كار گيري آن به عنوان وسيله مبادلة انسانهاي اوليه نيازمندي هاي خود را به صورت معاملات پاياپاي بر طرف مي ساختند . اين داد وستد ها معمولاً در يك اقتصاد ساده و كوچك ، در محدودة يك قبيله ، روستا ، شهر و يا ….. صورت مي گرفت و در ضمن آن ، دو طرف معامله ، كالاهاي خود را با يكديگر معاوضه مي كردند .

هر كس كالايي راكه براي او قابل استفاده نبود يا بر اثر احتياج به كالاي ديگر حاضر به معاوضة آن بود، به شخص ديگر كه متقاضي كالاي او بود مي داد و متقابلاً كالاي وي رابه عنوان عوض دريافت مي كرد . اين قبيل داد و ستد ها كه در جامعه هاي ابتدايي متداول بود ” مبادلة مستقيم كالا با كالا يا مبادلة پاياپاي “ نام دارد .

پيدايش پول هاي فلزي :

انتخاب يك يا چند كالا به عنوان معيار ارزش ، اگرچه تا اندازه اي موجب تسهيل امر مبادله مي باشد اما نتوانست برخي از مشكلات اساسي مبادلات داد و ستد ي را از ميان بردارد ، زيرا با گذشت زمان بعضي كالاها فاسد شده و از بين مي رفتند و دسته اي ديگر به علت داشتن حجم زياد امكان ذخيره آنها نبود.سرانجام جستجوي بشر منتهي شد به اينكه فلزات ، مخصوصاً طلا و نقرهرا كه اشكالات فوق را ندارند به عنوان وسيله مبادله بر گزيدند . طلا و نقره فلزاتي هستند كه در سطح جهاني مورد پذيرش عمومي مي باشند و از رواج بيشتري برخوردارند .

فهرست منابع و مآخذ

– پول در اقتصاد اسلامي –  مؤلفان . دكتر پرويز داودي ،حجه الاسلام و المسلمين حسن نظري ، سيدحسين مير جليلي ، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت )

– پول و نظامهاي پولي- به ضميمة تاريخ پول از آغاز اسلام تا زمان غيبت ، بخش فرهنگي جامعة مدرسين حوزه علميه قم .

– پول – بانك – صرافي : محمد حسين ابراهيمي

فرمت :  WORD | صفحات : 33

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد