شناسه پست: 13931
بازدید: 426

مه

فهرست مطالب
مقدمه
تعريف مه
اقليم شناسي مه
انواع مه
ساختار فيزيكي مه
مفاهيم كلي تعديل مه
روش‌هاي رفع فيزيكي مه
روش هاي تبخير
روش هاي پيشگيري
استفاده از علم سنجش از دور و كمك گرفتن از عكسهاي ماهواره‌اي
مفاهيم اصولي در سنجش از دور
دورسنجي
نياز مبرم به آمار و اطلاعات از منابع زميني
انرژي يا تشعشع الكترومغناطيسي
الف: طيف انرژي الكترومغناطيسي
ب: بازتاب طيفي
ماهواره ها و سيستم هاي سنجش از دور در هواشناسي و علوم جو
كاربرد تغيير تصاوير و داده هاي ماهواره اي
كاربرد سنجش از دور در مه زدايي
پيش بيني مه
مه تابشي
ضرورتهاي مه تابشي
مه جبهه اي
ضرورت هاي مه جبهه اي
مه دريايي
ضرورت هاي مه دريايي
مه فرارفتي
ضرورت هاي مه فرارفتي
مه توده اي
نياز كلي در پراكندگي مه
پراكندگي مه ابر سرد
فناوري بارورسازي
بارورسازي با يخ خشك
بارورسازي با پروپان
بارورسازي با استفاده از دي اكسيد كربن مايع (LC)   
پراكندگي مه گرم
مخلوط كردن بوسيله هليكوپتر
بارورسازي بوسيله مواد جاذبه الرطوبه
مه زدايي از طريق گرمايشي زميني
حذف مه يخي
نتيجه
مقدمه
با وجود پيشرفتهاي تكنولوژي، هنوز مه، بعنوان خطري جدي براي هوانوردي، دريانوردي و راه و ترابري محسوب مي شود. سيستم هاي حمل و نقل جاده‌اي، هوايي و دريايي به علت وجود مه غليظ، دچار اختلال مي شوند و درصد بسياري از خسارات جاني و مالي بدليل وجود مه ايجاد مي گردد.
طبق تعريف، مه به هر ابري اتلاق مي گردد كه ميدان ديد ناظر را كاهش دهد و آن را از هزار متر به 100 و حتي 10 متر محدود كند. مه مي تواند از  چند ساعت تا چندين روز ماندگار باشد و بطور طبيعي تحت تأثير نيروي عمودي قوي و گرماي خورشيدي پراكنده شود. بطور كلي مه يك پديده آب و هوايي در سطح وسيع است و محاسبه رخداد مه تنها از طريق مشاهده مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
آمار نشان دهنده خسارات بسيار ناشي از مه غليظ در سرتاسر جهان مي باشد. لذا، كشورها را بر آن داشته تا با ابداع سيستم هاي عملياتي و قابل استفاده جهت مه‌زدايي در سطح جاده اي، هوايي و دريايي از خسارات وارده احتمالي بكاهند. كشورهاي پيشرفته جهان نظير امريكا، روسيه، ايتاليا، چين و … در خصوص مقابله با پديده مه آزمايشات و ابداعاتي انجام داده اند و نتايج تحقيقاتي مه‌زدايي آنها نيز انتشار يافته است. لذا همانطور كه كشورهاي پيشرفته جهان با توجه به فناوري پيشرفته، پراكنش اين پديده مخرب را نيازي مبرم مي دانند، ما نيز بايد با در نظر گرفتن آمار خسارات جاني و مالي ناشي از مه به فكر تحقيقات و عمليات توسعه فن آوري در زمينه مه‌زدايي باشيم. شكي نيست كه مه را مي توان با روشهاي مصنوعي از بين برد. با آزمايشات بيشتر در مورد تكنيكهاي موجود مي توان قوانيني را بوجود آورد كه بتوانند در ايجاد تكنيكهاي موفق و بهتر و كاهش دادن بيشتر هزينه و خطر عمليات مورد استفاده قرار گيرد. لذا آزمونهاي تجربي ما را به سمت استاندارد كردن تكنيكهاي مه‌زدايي سوق مي دهد.
عليرغم پيشرفتهاي تكنولوژيكي، هنوز مه براي هوانوردي و دريانوردي يك خطر جدي محسوب مي شود. بعلت وجود مه غليظ، سيستم هاي حمل و نقل جديد با سرعت بالا، متناوباً دچار اختلال مي‌شوند. درصد زيادي از خسارات جاني، مالي و كاهش بهره‌وري در صنعت، بدليل وجود مه ايجاد مي شود. مه، در هوانوردي نيز مشكلاتي ايجاد مي كند………..