شناسه پست: 25182
بازدید: 434

دانلود پاورپوینت گزارش از کارخانه بتن سازی

چکیده از مطالب

بتون یک سنگ مصنوعی است که در آن سنگهای طبیعی از سایزهای خوب دانه بندی شده به وسیله یک شبکه سیمانی به هم متصل می شوند و به این طریق استحکام به وجود می آید . اگرچه این اصل ساختن مواد ساختمانی می تواند به حداقل امپراتوری دوم برسد، قرنها مورد غفل ت قرار گرفته بود . بتون در دهه 1800 اهمیت خود را دوباره ب ه دست آورد . زمانی که روشهای ساخت سیمان مدرن درمقیاس وسیع پیشرفت حاصل کرد.

بتون یک ماده زودشکن است، اما تقویت با میله های فولادی (بتون تقویت شده) یا با وترهای پیش فشرده (بتون پیش فشرده ) به میزان زیادی کارآیی آن را توسعه داده است . بتون اکنون یکی از مهم ترین مواد ساختمانی است و این به دلیل خصوصیات ساختاری، فیزیکی و شیمیایی آن و به دلیل اقتصاد آن است .

به علاوه، بتون می تواند یک ماده بی ضرر برای محیط زیست منظور گردد . بتون تازه می تواند به آسانی شکل بگیرد و بیشتر بتون در محل در جایگاه ساخت آن ریخته می شود، اما استفاده رو به افزایش از عوامل بتونی یا محصولات بتونی که از پیش در کارخانه ها ساخته شده باشند، وجود دارد.

تامین مصالح دانه ای بتون طبیعی دارای کیفیت خوب در همه جای جهان امکان پذیر نیست و به دلیل مصرف مستمر ، کمبود مواد مناسب در بعضی محل ها مشاهده م ی شود . قطع نظر از روشهای پیشرفته تر اصلاح یا بهبود، استفاده از مصالح دانه ای با کیفیت پایین برای موارد استعمال خاص همچنین بازیافت بتون کهنه، سایر مواد ساختمانی، یا محصولات زاید باید در آینده مورد ملاحظه قرار گیرد.

خصوصیات بتون ساختمانی گذشته از ترکیب آن ت ا حدود زیادی به سن آن و تاریخچه عمل آوری آن ، همچنین عوامل کنترل کننده آب دهی سیمان مربوط است . بنابراین، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی باید توسط روشهای استاندارد پیش از فرآیند ساخت و نیز در طول فرایند ساخت مورد آزمایش قرار بگیرد .

استانداردهای ملی، همچنین استاندا ردهای بین المللی، یا توصیه های ارائه شده توسط سازمان بین المللی کنترل کیفی مواد خام بتون و خود بتون را پوشش می دهند. ،(ISO) استاندارد البته سایر خصوصیات موردنظر می توانند توسط خریدار تعیین شوند.

از آنجایی که بتون های تولید شده در کارگاه با روش های دستی ا ز کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند، استفاده از بتون آماده در ساخت هر قطعه و یا سازه بتونی ارجحیت دارد . اصولاً بتون هایی که به صورت کارخانه ای تولید می شوند ، به علت وجود نظارت متمرکز و استفاده از تجهیزات تخصصی، مطمئن تر و دارای کیفیت بهتری هستند . به طور ک لی موارد مصرف بتون آماده هر جایی است که از بتون استفاده می شود: مانند ساخت سدهای بتونی، دیوارهای حائل، پرده آب بند زیر سدهای خاکی و….

یکی از کاربردهای بالقوه بتون آماده ساخت بناهای شهری (اعم از مسکونی، اداری، تجاری و …) است. با توجه به افزایش نظارت و لزوم رعایت استانداردها در امر ساختمان سازی ، انتظار می رود که در آینده ای نزدیک تولید بتون به روش های دستی (که در بیشتر کارگاه های ساختمانی معمول است ) منسوخ شود و استفاده از بتون آماده جایگزین آن گردد.

كارگاه توليد بتن و اجزاي آن :

ايستگاه يا كارگاه توليد بتن شامل لوازم و تجهيزات جهت دريافت، انبار، جابه جايي، و توزين مصالح به منظور تهيه بتن طبق فرمول كارگاهي و همچنين تحويل مواد توزين شده به تجهيزات حمل، قبل يا بعد از مخلوط نمودن مصالح مي باشد. ايستگاه ها از نظرمحصول توليدي به ايستگاه هاي بتن حجيم، بتن روسازي، بتن معمولي(بتن آماده) و فرآورده هاي بتني طبقه بندي مي شوند.

اغلب ايستگاه هاي مركزي بتن شامل اجزاي اصلي زير مي باشند : دپو و انباره سنگدانه ها، سيلوي نگهداري سيمان، سيستم هاي پيمانه كردن و توزين براي نسبت بندي سيمان و سنگدانه ها، كنتور اندازه گيري آب (ويا يخ) و همچنين وسيله اي براي كنترل لوازم پيمانه كردن. آرايش قرار گرفتن و اندازه اين اجزا بسته به عملكرد كارگاه تعيين مي گردد.

انبار سنگدانه ها :

سنگدانه ها اغلب به صورت دپو و سربار (و در موارد خاص در زير پوشش) در پشت ايستگاه ساخت بتن ذخيره مي شوند. در بعضي ايستگاه ها قبل از توزين، مصالح به كمك لودر يا دراگلاين كوچك، وارد سيلوي سنگدانه ها مي شوند. حجم سيلوي سنگدانه ها لازم نيست كه بزرگتر از مقدار لازم براي يك پيمانه بتن باشد. مشروط برآنكه وسيله پر كردن سيلو اجازه ندهد تا سنگدانه اي به اتمام برسد و به طور دائم با دپوي سنگدانه ها در ارتباط باشد.

اگر قرار است سيلو جهت آماده سازي سنگدانه ها مانند حرارت دادن، خنك كردن، يا خشك كردن مصالح نيز به كار رود، اندازه آن به سرعت توليد و شرايط مورد نظر مصالح در زمان رسيدن به مرحله پيمانه كردن بستگي خواهد داشت.

در مناطق سرد سيلوي سنگدانه ها به صورت در بسته بوده واغلب اندازه آنها به حدي است كه موارد لازم براي اولين سري كاميون هاي حمل، در طول شب گرم شود. در مواردي كه سرعت توليد بتن در طول روز متغيير است، حجم سيلو بايد قدري بزرگتر انتخاب شود تا در حين توليد، تاخيري براي سيستم پركننده به وجود نيايد. حجم سيلوي سنگدانه ها، اغلب بر مبناي پر مصرفترين مصالح تعيين مي گردد.

سيلوي سيمان (و مواد پوزولاني)

هر نوع سيمان يا ماده پوزولاني بايد داراي سيلوي جداگانه باشد. حجم سيلوي سيمان تابعي از مصرف روزانه كارگاه و نرخ دريافت سيمان از كارخانه است. در تعيين حجم سيمان بر اساس وزن و وزن مخصوص، بايد به ضريب تورم سيمان توجه نمود. در اغلب موارد سيمان توسط تانكرهاي مخصوص به صورت فله اي كه سيمان را به روش هواي فشرده (پنو ماتيكي) به سيلو انتقال مي نمايند. به گارگاه حمل مي گردد.

حجمي كه اين تانكرها حمل مي نمايند تابعي از قوانين حداكثر وزن محور است. هنگام تعيين اندازه سيلوي پوزولان لازم است به وزن مخصوص كمتر پوزولان نسبت به سيمان توجه نمودكه نياز به حجم سيلوي بزرگتري دارد. لازم است مسئول حمل ونقل، حجم هاي حمل شده در هركاميون را كنترل نمايد. اغلب مواد پودري كه بصورت پنوماتيكي جابجا مي شوند، داراي هواي محبوس شده هستند.

كه مقدار افزايش حجم آنها با اعمال ضريب تورم جبران مي شود. سيماني كه تازه منتقل شده، داراي جرم مخصوص 1010 كيلوگرم بر متر مكعب است. اين بدان معنا است كه براي هر مترمكعب سيمان حمل شده، لازم است 5/1 استفاده شود. براي تعيين حجم حداقل سيلو، ابتدا بايد حداكثر سرعت مصرف سيمان را تعيين نمود. سپس از تامين كننده سيمان سوال شود زمان دريافت بارپس از سفارش دادن چقدر است. لازم است سيمان كافي براي پوشش دادن احتمال خرابي كاميون حمل سيمان، بدي آب و هوا و بدقولي، ضرب نمود.

مركز تهيه بتن بايد بگونه اب تجهيز شود كه بتوان سيمان را با يك مقياس كاملا جداگانه از سنگدانه ها توزين نمود. سنگدانه هاي با اندازه مختلف را مي توان در يك قيف با مقياس واحد بر اساس وزن تجمعي توزين نمود.

مخزن آب و مواد افزودني :

مخزن آب زماني داراي اهميت است كه لازم باشد آب گرم و يا خنك شود. تعيين ابعاد بايد با همكاري تامين كننده تجهيزات گرمايي يا خنك كننده انجام گيرد. زماني كه مواد افزودني به صورت فلهاي توسط تانكر حمل مي شود، اندازه انبار توسط سرعت توليد، مقدار مصرف مواد افزودني و همچنين سيستم تحول مواد تعيين مي گردد.

پيمانه توزين :

براي حفظ مشخصات فني، سيمان با يد بطور جداگانه وزن گردد. در اغلب مشخصات، توزين توام سيمان و خاكستر بادي مجاز است، اما لازم است سيمان اول وزن گردد. سيمان و پوزولان از سيلوهاي مربوط به كمك در يچه هاي لرزشي، پمپ هاي حلزوني و يا تسمه نقاله وارد قسمت توزين مي شوند.

سنگدانه به كمك لودر، تسمه نقاله، و داگلاين هاي كوچك مستقر بروي ايستگاه، واردقيف واز آنجا وارد قسمت توزين مي شوند. سنگدانه ها را مي توان به صورت جداگانه و يا تجمعي توزين نمود كه روش دوم معمولتر است. در روش جمعي ابتدا در يچه يكي از سنگدانه ها، مثلا شن باز شده و به مقدار مشخصي شن وارد پيمانه شده و وزن آن توسط عقربه ها نشان داده مي شود. سژس دريچه ماسه باز شده و وزن آن با وزن شن جمع شده و مجموع وزن آنها توسط عقربه نشان داده مي شود. در روش تجمعي، شيمان نيز ممكن است به همين صورت از طريق در يچه مخصوص خود، وارد ژيمانه توزين گردد.

پيمانه هاي آب بايد دقت كافي براي توزين آب راداراباشند. متداولترين روش پيمانه كردن آب توسط كنتور آب است. دقت اين نوع توزين در مصارف صنعتي، بيشتر است.

يخ هميشه به روش وزني پيمانه مي شود. يخ ممكن است در پيمانه به صورت خرد شده وزن شود ويا به صورت بلوك توسط ترازو توزين شده، سپس خرد و وارد مخلوط كن شود. انتخاب سيتم يخ به حجم يخ مورد نياز، موجود بودن و هزينه يخ تجاري بستگي دارد. با وجودي كه مواد افزودني را مي توان به روش وزني آماده نمود، اغلب اين مواد به روش هاي حجمي آماده و مصرف مي شوند.

ترازو وكنترل ها

ترازو و وسيله كنترل پيمانه نمودن را مي توان به عنوان اجزاي ضروري هر پيمانه توزين دانست. معروفترين انواع ترازوها نوع عقربه اي و نوع بارسنج مي باشد. ترازوي عقربه اي قرائت مداوم ازصفر تا بار كامل را ممكن مي سازد. اين وسيله، يك دستگاه مكانيكي است كه بوسيله اهرم هاي تيغه اي به ژيمانه متصل شده است و مي توان يك پتانسيومتر خطي به محور عقربه آن وصل نمود تا پيغام وزني به صورت آنالوگ ارسال گردد. اين پديده نمايش ديجيتالي وزن در پيمانه ممكن مي نمايد.

هردو سيستم عقربه اي وبارسنج نتايج يكساني داشته و هردو روش ميزان دقت مشابهي دارند. از مزاياي ترازوي عقربه اي مي توان سهولت قرائت، ومكانيكي بودن آن را نام برد. مزاياي مربوط به سيستم بارسنج عبارتنداز : قرائت بادقت بيشتر،عدم وجود قطعات متحرك و در نتيجه نياز به هزينه نگهداري كمتر.

با وجودي كه مي توان دستگاه هاي توزين را به وسيله اهرم ها يا دكمه ها به صورت دستي كنترل نمود، پيشرفت هاي سريع در صنايع الكترونيك در دو دهه اخير منجر به كاهش قيمت هاي لوازم كنترل الكترونيكي گرديده، تا حدي كه تقريبا تمامي ايستگاه هاي بتن به شكلي از سيستم هاي اتوماتيك كنترل پيمانه و توزين استفاده نمايند. در اغلب موارد اين كنترل ها كارهايي بيش از پيمانه كردن انجام مي دهند، مانند كنترل سرعت پر شدن مخلوط كن، چاپ كارت هاي بار، ثبت اطلاعات پيمانه و يا تامين اطلاعات ورودي به سيستم هاي حمل و همچنين حسابداري.

انواع كارگاه هاي توليد بتن

از ديدگاه روش توليد، ايستگاه ها را مي توان به اختلاط مركزي (اختلاط تر) و اختلاط در حين حمل (اختلاط خشك) واز نظر جابجايي به ايستگاه هاي ثابت و قابل حمل تقسيم بندي نمود. به ايستگاه هايي كه در آنها جريان مصالح در حين انباركرد، اختلاط، و تخليه به واحد تحويل، همواره به سمت پايين است، ايستگاه هاي ثقلي، يا برجي و به ايستگاه هايي كه سنگدانه ها و سيمان پس ازتوزين و نسبت بندي به سمت بالا حمل مي شوند، ايستگاه هاي بالارو مي گويند.

ايستگاه هاي بتن ساز خشك (اختلاط در تراك ميكسر)

ايستگاه بتن ساز(خشك) ايستگاهي است كه فقط مواد اوليه را پيمانه مي نمايد و هيچ نوع اختلاط صورت نميگرد. ايستگاه كاميوني يا اختلاط در حين حمل متداولترين نوع ايستگاه هاي خشك است. ايستگاه هاي خشك در اشكال و اندازه هاي متنوعي موجود مي باشند. ابعاد ايستگاه با درنظر گرفتن تداركات مربوط به سرعت توليد مورد نظر تعيين مي گردد.

تعيين آرايش ايستگاه، مستلزم در نظر گرفتن اندازه لازم سيلوها، دپوها، موقعيت، و هزينه نصب تا راه اندازي مي باشد. دو نوع اصلي اين ايستگاه ها شامل ثقلي و بالارو مي باشد. ايستگاه هاي ثقلي معمولا با به كارگيري بخش هاي مدولي نصب مي شوند. يكي از محاسن به كارگيري ايتگاه هاي ثقلي اين است كه پر كردن جام كاميون به صورت ثقلي با باز كردن يك دريچه انجام مي شود.

پس از توزين، دريچه هاي پيمانه بطور كامل باز مي شود و مخلوط كن مواد را با حداكثر سرعت تخليه مي كند. اين نوع ايستگاه ها نياز به زمين كمتر داشته ليمن نياز به نقاله پركننده گرانتر داشته و به طور كلي اداره آنها مشكلتر از نوع بالارو است.

ايستگاه هاي بالارو، به انواع ثابت، متحرك، و قابل حمل ونقل تقسيم بندي مي شوند. ايستگاه هاي متحرك داراي چرخ بوده تا امكان انتقال از محلي به محل ديگر ميسر گردد. ايستگاه هاي با قابليت حمل ونقل از بخش هاي مدولي با قابليت دمونتاژ و حملتشكيل مي شوند. اغلب ايستگاه هاي ثابت نيز از مدول هاي پيش ساخته تشكيل مي شوند.

اغلب ايستگاه ها از به هم پيوستن مدول هاي پيش ساخته كارخانه اي ساخته مي شوند. تفائت واضحي بين ايستگاه هاي گروه (قابل حمل ونقل) و ايستگاه ثابت ساخته شده از مدول هاي پيش ساخته كارخانه اي وجد ندارد. ايستگاه هاي قابل حمل به ندرت پس از نصب اوليه جابجا مي شوند. حدود 85 درصد تمام ايستگاه هاي متحرك از وضعيت اوليه حركت داده نمي شوند.

جذابيت به كارگيري ايستگاه متحرك در يك موقعيت ثابت در كاهش هزينه هاست. هزينه هاي تحويل و نصب اين نوع ايستگاه كم بوده و در ضمن كامل نيز مي باشند و هزينه هاي اضافي براي اجزاي ديگر ناچيز است. حصار بندي اين كارگاه نيز ساده است.

ايستگاه بتن ساز با اختلاط تر:

ايستگاه ها با اختلاط تر آنهاي هستند كه بتن را به صورت مخلوط تر توليد مي كنند، يعني در فرآيند توليد، عمل اضافه كردن آب و اختلاط را نيز انجام مي دهند.

همانند ساير ايستگاه هاي مركزي به ايستتگه هاي توليد بتن حجيم، بتن روسازي و بتن معمولي (آماده) تقسيم مي شوند، ليكن اختلاف مهمي نمي توان بين آنها مشاهده نمود.

فرمت : قابل ویرایش | PPT | صفحات : 50

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد و فقط بصورت عکس و توضیح می باشد