شناسه پست: 21165
بازدید: 404

تاريخ اتحاد جماهير شوروي از آغاز تا پايان
فهرست
فصل اول: طرح تحقيق
1- عنوان
2- مقدمه
3- هدف از انجام تحقيق
4- اهميت موضوع مورد مطالعه
5- تبيين فرضيه ها
فصل دوم: ادبيات تحقيق
1-2- دوران لنين ] ثبات امپراطوري
2-2- دوران استالين ] وحشت و ارعاب
3-2- دوران خروشچف ] شكست هاي بزرگ
4-2- دوران برژنف ] اقتدار جماهير
5-2- دوران گورباچف ] اصلاحات ناموفق
6-2- پيامدهاي فروپاشي شوروي
1-6-2- تولد پانزده جمهوري جديد
2-6-2- تهديد امنيت
3-6-2- اروپاي واحد
فصل سوم: روش مراحل اجراي تحقيق
1-3- روش انجام تحقيق
2-3- جامعه آماري
3-3- محيط پژوهش
4-3- ابزار گردآوري اطلاعات
5-3- اصطلاحات
فصل چهارم: تجزيه و تحليل يافته ها:
فصل پنجم: خلاصه تحقيق و پيشنهادها
1-5- نتيجه
2-5- پيشنهاد
3-5- منابع
تقديم و تشكر:
دوران لنين: 1917 – 1924
شكي نسيت كه لنين، رهبر بلشويك ها، در انقلاب پيروز شد. تاكتيك هاي پيروزمندانه اش شامل انحلال يكجانبه مجلس نمايندگان، دادن وعده هاي دروغين، و بالاخره پشت سر گذاشتن مخالفانش بود. لنين وعده دموكراسي داد، و رژيمي توتاليتر و سركوبگر عرضه داشت. او به دهقانان وعهده توزيع مجدد زمين داد، و مزارع اشتراكي دولتي را تحويل داد. لنين به نواحي غير روسي كه امپراتوري روسيه آن ها را تصرف كرده بود وعده استقلال داد، و جماهير شوروي را عرضه كرد. او زمينه همه حكومت هاي كمونيستي آتي را فراهم آورد.
يان گري تاريخ نگار هدف فوري لنين را پس از به دست آوردن قدرت بدين سان توصيف مي كند:
” لنين در دولت و انقلاب، دقيقاً مراحلي را تنظيم و عرضه كرد كه براي بر انداختن جامعه سرمايه داري و ايجاد نظمي نو لازم بود… او مي دانست كه بي رنگ بايد از راه پشتيباني عامه مردم، به ويژه توده دهقانان، موضع حزب را مستحكم كند”
براي موفقيت، لازم بود كه لنين نشان دهد مشغول اجراي وعده هايش در مورد زمين و صلح طلبي است. ولي او به راستي قصد نداشت اصلاحاتي در مورد زمين به عمل آورد. در عوض، كوشيد تا دهقانان را مجاب كند كه هدف اصلي او، يعني اشتراكي كردن دولتي زمين، برابر است  با همان توزيع مجدد زمين. كارش نتيجه نداد.
در اين احوال، پيش از آن كه لنين بتواند به وعده هايي بپردازد كه به توده ها داده بود، كوشيد كنترل حزبش را بر كشور مستحكم تر سازد. انلاقب اكتبر پايان تلاش بلشويك ها براي كسب قدرت نبود.
بلشويك ها به قدرت مي رسند
انقلاب اكتبر، كه فرمانروايي بلشويك ها را استوار كرد، بيش تر نوعي چنگ انداختن به قدرت يا كودتا بود تا انقلابي واقعي. تزار عزل شده بود و دولت موقت كه كوشيده بود جاي او را بگيرد در كل مورد قبول عامه مردم واقع شده بود. پس از آن بلشويك ها رهبران اين دولت را خلع يد كرده و كنترل مركز حكومت را در پتروگراد به چنگ آورده بودند. هر چند مقامات رسمي / دولت موقت به اجبار كنار زده شده بودند، بلشويك ها پيروزي نظامي به دست نياورده بودند و هنوز نيازمند پشتيباني گسترده مردم بودند.
به دنبال پيروزي بلشويك ها، و در ميانه جنگ جهاني اول، روسيه وضعيت متزلزلي داشت. صنايع نوپاي كشور براي تامين نيازهاي بخش هاي نظامي و غير نظامي نارسا بودند، و در همان حال جنگ شدن مي يافت. از همه اين ها گذشته، فرايند صنعتي شدن هنوز به بخش كشاورزي نرسيده بود، و توده هاي دهقانان نمي توانستند هم در جبهه خدمت كنند و هم به كشاورزي بپردازند. در نتيجه، كار در هر دو قسمت لنگ بود.
اغلب مردم روسيه بي سواد بودند و عمدتآً از فقر شديد رنج مي بردند. راه ها، پل ها، خطوط راه آهن و ساير خدمات عمومي و رفاهي چنان بود كه تقريباً بود و نبودشان فرقي نداشت. بدين ترتيب در آستانه برگزاري كنگره شوراهاي سراسر روسيه در اواخر اكتبر 1917، بلشويك ها با چالش هاي جدي روبرو بودند.