شناسه پست: 10642
بازدید: 510

کارخانجات پارس الکتریک

فهرست مطالب

تأسيس كارخانجات : 5
پيروزي انقلاب اسلامي و تحولات در كارخانجات پارس 5
شركتهاي تابعه پارس : 6
نمودار شماره 1-1 چارت سازماني شركت كارخانجات پارس الكتريك 8
1-1- سازماندهي و تشكيلات : 9
1-2-1- بخش تحقيق و توسعه : 9
1-2-2- واحد مكانيك : 12
1-2-3- برنامه‌ريزي مواد و كنترل توليد : 12
1-2-4- مراحل توليد : 14
1-3- بخش بازرگاني : 19
1-4- كنترل كيفيت (QC): 22
1-5- مهندسي صنايع 23
1-6- تعميرات و تأسيسات : 24
1-7مركز ايمني و بهداشت 26
1-8- امور اداري 32
بيمه : 33
1-9 امور مالي 35
1-10- بخش كامپيوتر 37
فصل دوم 39
سالن‌ها وخطوط توليد 39
سالن  41
خط سوكت 21 و 28 : 42
خط مونتاژ شاسي : 42
خط جاگذاري لامپ تصوير درداخل كابينت : 43
خط بسته‌بندي : 43
كارگاه فوم سازي : 44
كارگاه ديگ بخار : 45
كارگاه پرسكاري : 46
پرسكاري فلزي : 47
سالن پرس پلاته : 47
سالن قالبسازي : 48
كارگاه تزريق پلاستيك : 49
كارگاه رنگ پاشي : 50
2-2- انبارها 51
چاپكاري پي سي برد : 52
2-3- تلويزيون inch21 ، pars خط مونتاژ جديد سالن 2 : 52
2-4 – تلويزيون inch 21 ، Grundic خط مونتاژ جديد سالن 1 : 55
دگمه on – off: 59
لامپ تصوير : 60
واشر : 61
آرم Pars: 61
فصل سوم 63
نمودارهاي فرآيند جريان (FPC ) 63
خطوط توليد 63
فرم FPC توليد فرانت ( خط قديم PARS) 65
فرم FPC توليد بك : 66
فرم FPC آماده سازي لامپ تصوير : 67
فرم FPC توليد فرانت ( خط جديد PARS) : 67
فرم FPC توليد مارك: 69
فرم FPC توليد فرم بلندگو : 70
فرم FPS توليد شيلت : 70
فرم FPS توليد سنترپل : 71
فرم FPS توليد واشر : 72
فرم FPC توليد ترمينال : 72
فرم FPS مونتاژ بلند گو : 73
فرم FPS توليد فوم : 74
فرم FPSآماده سازي كارتن : 75
فرم FPS مونتاژ تلويزيون ( خط قديم سالن 1) : 75
فرم FPS مونتاژ تلويزيون (‌خط جديد سالن 2): 79
فصل چهارم 83
عناصر كاري 83
4-3- جدول زمان ‌مربوط به انجام عناصر : 91
4-4- جدول بهبود : 94
فصل پنجم 97
پيشنهادات 97
پيشنهادات : 98
5-2- موارد مربوط به حمل و نقل : 99
5-3- موارد مربوط به ايمني و بهداشت : 100

تاريخچه :
تأسيس كارخانجات :
كارخانجات پارس الكتريك در تاريخ 5 اسفند سال 1341 با سرمايه 5000000ريال تأسيس و در 9 اسفند ماه همان سال بصورت شركت با مسئوليت محدود به شماره 8567 به ثبت رسيد . موضوع شركت ،‌تأسيس و ايجاد كارخانه صنعتي ،توليدي و مونتاژ راديو و تلويزيون بوده است.
در تاريخ 22 اسفند ماه سال ، 1346 شركت از مسئوليت محدود به سهامي و پس از آن در 28 فروردين سال 1352 به سهامي خاص و سپس در 9 اسفند 1354 به شركت سهامي عام تبديل شد .
ظرفيت توليد سالانه كارخانجات براساس پروانه بهره‌برداري شماره 31072 مورخ 18 ارديبهشت 55 وزارت صنايع ومعادن 170000 دستگاه تلويزيون و 190000 دستگاه راديو بر آورده شده است.

پيروزي انقلاب اسلامي و تحولات در كارخانجات پارس
متعاقب پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در ايجاد تحولات اسلامي دروجوه مختلف ساختار كشور در سطح صنايع ملي ، بويژه كارخانجات پارس الكتريك ، تحولات دامنه‌دار و عميقي ايجاد شده همانگونه كه در نگرش افراد جامعه به برنامه‌هاي راديو و تلويزيون ، تغييرات اساسي بوجود آمد و اقبال آنان به بهره‌گيري از برنامه‌هاي صدا و سيما به يكباره سطح نياز و تقاضايشان را بالا برده ، در كارخانجات پارس الكتريك نيز براي پاسخگويي به اين تقاضا در جهت ادامه توليد و بالا بودن سطح توليدات و گسترش فعاليتها و تلاشهاي پر ثمر كاركنان ، اصلاحات و تحولات عميقي صورت گرفت .

شركتهاي تابعه پارس :
كارخانجات عظيم پارس الكتريك داراي شركتهاي تابعه بسياري با زمينه‌ فعاليتهاي مختلف مي‌‌باشد كه به صورت زير است :
1) شركت لوازم خانگي پارس با 78% سهام مالكيت به توليد يخچال و فريزر مي‌پردازد .
2) شركت پارس كالري با 100% مالكيت انواع وسايل تزئيني چوبي و مبلمان اداري وغيره را توليد مي‌كند .
3) شركت لامپ تصوير رنگي عالم آرابا 70% سهام انواع لامپهاي تصوير رنگي در ايران را توليد مي‌كند .
4) شركت مهندسي و بازرگاني پارس با 100% سهام داراي فعاليت در زمينه خريد و فروش ، واردات و تعمير و نگهداري ابزار آلات توليدي مي‌باشد.
5) شركت خانه‌سازي آريا با 87% سهام مالكيت ، طراح و سازنده قطعات پيش شاخته ساختمان و خانه‌سازي است .
6) شركت پارس نيك با 100% سهام مالكيت صادر و وارد كننده انواع واقسام قطعات و كالاهاي الكتريكي و الكترونيكي مجاز مي‌باشد .
7) شركت طراحي و مهندسي ساخت صنعت با 100% سهام مالكيت علاوه بر صادرات و واردات ، كارخانجات توليدي – صنعتي را ايجاد و تجزيه مي‌نمايند .
8) شركت عايق پلاستيك با 100% سهام مالكيت براي بسته‌بندي محصولات پارس الكتريك فومهاي مخصوص مي‌سازند .
9) شركت خدمات پارس با 100% سهام مالكيت كه با دارا بودن تعداد زيادي نمايندگي در سراسر كشور نقش پشتيباني را به عهده داشته و به تعمير ونگهداري محصولات پارس الكتريك مي‌پردازد .
نمودار شماره 1-1 چارت سازماني شركت كارخانجات پارس الكتريك
1-1- سازماندهي و تشكيلات :
مجموعه كارخانجات پارس الكتريك از يك سازمان منسجم و فعال برخوردار است كه تحت رهبري مقام مدير عامل كه رياست هيئت مديره را نيز بر عهده دارند ، كليه قسمتها را هدايت و رهبري و نظارت مي‌‌كنند .
به منظور آشنايي با سازمان ، چارت سازماني در ادامه آورده مي شود .
اكنون با قسمتهاي مختلف آشنا مي‌شويم ، نخست از قسمت توليد آغاز مي‌كنيم كه هدف نهايي مي‌باشد .

2-1- بخش توليد :
به منظور آشنا شدن با فرايند توليد قطعات ابتدا با نظم خاصي به پيش مي‌رويم و علاوه بر آشنا شدن باخط توليد با قسمتهاي اصلي و جانبي درگير نيز به مرور آشنا مي‌شويم .

1-2-1- بخش تحقيق و توسعه :
در اين قسمت المانهايي كه به وسيله كارخانجات معتبر جهاني ساخته شده است مورد بررسي قرار مي گيرد تا پارس الكتريك همواره با تحولات تكنولوژيكي روز به روز پيش رفته و همگام باشند .
بخش تحقيق وتوسعه به آناليز سيستمها پرداخته و كالاها را ارزيابي مي‌‌كند و كيفيتها را مورد بررسي قرار داده و پس از تحقيقات جامع ،اطلاعات تحليلي توسط متخصصين به صورت اسنادي حاوي اطلاعات براي شناسايي كد گذاري مي‌شود . پس ازانجام مراحل اوليه ازمحصول مورد نظر نمونه‌سازي مي‌شود و با اطلاعات لازم براي برنامه‌ريزي واجرا به واحدهاي مربوط بعدي فرستاده مي شود . اين تحقيقات بررسي تكنولوژي ماشين آلات ، ابزار توليدي و ايجاد تغيير و تحول در آنها را نيز شامل مي‌گردد.
در بخش تحقيق و توسعه ، سيستمهاي ديجيتالي نيز مورد بررسي و تجزيه وتحليل قرار مي‌گيرند . در اين قسمت يك سيستم كدگذاري فني اقلام كارخانجات ( كد 11 رقمي ) كه به دنبال تدوين چهارجلد كتاب كدگذاري فني اقلام الكترونيكي و مكانيكي كارخانجات در سال 1358 انجام گرفته است به مورد اجرا گذارده مي‌شود و از اين طريق بيش از بيست هزار قلم مواد خام و قطعات ساخت داخل كارخانجات تحت كد اختصاصي طبقه بندي شده‌اند . علاوه بر مورد ذكر شده در اين قسمت فرمهايي به نام BOM ( پارت ليست ) تهيه شده و براي هر قطعه جداگانه است . اجزاي آن به صورت كدبندي شده تنظيم مي‌گردد.در واقع اين پارت ليستها ملاك سفارش و توليد يك محصول است .
علاوه بر وظايف فوق توسط اين بخش يكسري كاتالوگهايي نيز جمع آوري مي‌گردد و مجلاتي به صورت آبونه در اختيار دارند تا اگر قسمتها نيازي داشته باشند مورد استفاده قرار گيرد .
اين بخش از قسمتهاي الكترونيك شامل صوتي ،تصويري و ديجيتال ، مكانيك و مركز اسناد تشكيل گرديده است .
با مركز اسناد قبلاً آشنا شديم، واحد تصويري چند وظيفه اصلي دارد شامل :
1) تأييد و انتخاب محصول : هر چيزي كه بخواهد توليد شود از خارج نمونه‌ها آورده مي‌شود و اين واحد از جنبه‌هاي فني آنرا بررسي مي‌كند و بين نمونه‌هاي مختلف بهترين نمونه انتخاب مي‌گردد كه براي توليد معرفي مي‌شود .
2) نمونه‌سازي محصول : پس از مرحله تأييد و پيش از توليد دراين قسمت نمونه‌سازي مي‌شود و به واحدهاي مختلف كارخانه داده مي‌شود . تا به عنوان مرجع توليد قرار گيرد .
3) تهيه دفترچه راهنماي دستگاه كه به صورت فارسي نوشته مي شود .
4)‌ تأييد قطعات : قطعاتي كه وارد كارخانه مي شود در اين قسمت بررسي مي‌شود تا احياناً متفاوت يا اشتباه نباشد .
5) رفع مشكلات واحدهاي توليدي در ارتباط با توليد : اگر از نظر فني در قسمت توليد با مشكلاتي مواجه شوند به اين قسمت اطلاع داهد تا اين قسمت رفع نقص نمايد .
6) تأثير نمونه ساخته شده توسط مهندسي صنايع و تأييد براي انبوه محصول جديدالتوليد .
واحد صوتي نيز همانند واحد تصويري تقريباً همان وظايف را دارند لكن در رابطه با راديو ضبط ، بلندگو و كلاً چيزهايي كه با صدا مربوط است ، مي‌باشد .
در واحد ديجيتالي ، مانيتور و توليدات ديجيتالي مورد بررسي قرار مي گيرد ، اشكالات كلي محصول كه در توليد رخ مي دهد را مورد بررسي قرار مي‌دهند و اگر قابل رفع بود كه انجام مي‌شود در غيراينصورت با كارخانه سازنده مكاتبه كرده و رفع نقص مي كنند .

1-2-2- واحد مكانيك :
عمده كارواحد مكانيك در ارتباط با قطعات مكانيكي و بزرگ محصول است ( پلاستيكي و فلزي ) حدود 20 تا 25% قطعات مكانيكي است شامل شاسي ، بك و…. كه تعمير و جايگزيني طرح و … مربوط به آنها با اين قسمت است . به غير از اين كارها يك سري كارهاي حاشيه‌اي نيز انجام مي‌دهند مانند طراحي وامور مربوط به بسته‌بندي محصول كه در اين قسمت طرح كامپيوتري تهيه شده و به كميته كارتن مي‌رود كه پس از تأييد براي تصويب نهايي خدمت مدير عامل كارخانجات مي‌رسد كه در صورت تصويب نهايي براي چاپ مي‌رود ، همينطور اين رويه براي طراحي دفترچه راهنما نيز صادق است .

1-2-3- برنامه‌ريزي مواد و كنترل توليد :
در اين قسمت ابتدا مسائل اجرايي دقيقاً بررسي و طرح‌ريزي مي‌شوند ، آنگاه ليست اقلام و مواد مورد نياز كنترل و شيوه‌هاي اجرايي توسط رايانه‌هاي پر قدرت داده پردازي مي شود ، سپس اسناد مكتوب آن با چارتهاي عملياتي براي تدارك و اجرا فرستاده مني شود ، بطور كلي پس از تهيه پارت ليست محصولات و مشخص شدن مدلها ، اين قسمت آنها را آناليز كرده و از شركتهاي دو و يا گروند يك قطعات را مي‌گيرند ، اين قسمت درمورد اينكه چه موادي از داخل و چه موادي را از خارج تهيه كنند نيز تا اندازه‌اي تصميم‌گيري مي كنند ، خريدها اگر داخلي باشند به قسمت تداركات داخلي و اگر خارجي باشد به تداركات خارجي ارسال مي شود و پس از خريداري شدن قطعات ، كالاها به انبار ريسپشن مي آيند تا از آنجا هر كالايي به انبار خود منتقل گردد، دراين كارخانه انبارهاي مختلفي وجود دارد كه مخصوص نوع بخصوصي از اشياء است در انبارها يك كنترل كمي وجود دارد و تعداد را كنترل مي‌كنند كه به ازاء هر قطعه يك قفسه وجود دارد ،در انبارها يك سيستم جامع انبارداري كه با رايانه كنترل مي‌شود جريان دارد ، در اين شركت بطور كلي انبارداري شامل سه بخش عمده ورودي، نگهداري و خروجي‌هاست .
در كارخانجات 21 انبار شناسايي شده است كه بعضي از آنها نگهداري مي شود كه بايد بيرون از شركت رفته و وتعمير گردد، حدود 15 انبار فعلاًفعال هستند كه انبارهاي عمده شامل انبار مركزي كه ريسپشن داخل آناست مي باشد ( ريسپشن ورود كالا) و اقلام حجيم مانند كابينت لامپ تصوير ، آهن آلات ، اجناس اهدايي به كارگران و كارمندان مانند برنج ، روغن و … و انبار لوازم التحرير و انبار وسايل حفاظت فردي و … در آنجا نگهداري و سپس توزيع مي‌گردد.
انبار پخش نيز تابع انبار مركزي است . انبار پخش ، محصولات توليدي را بار كاميونها كرده و به خارج كارخانه مي‌فرستد . انبار ديگر انبارهاي توليدي است كه اجناس مورد نياز توليد در كارخانجات انبار مي شود تا طبق سفارشات و پارت ليستهاي مربوطه كه كد بندي شده‌اند براي قسمت توليد هر قسمت در نزديكي خودانباري دارد كه اجناس سفارش داده شده نخست به آنجا مي‌رود . انبار شيميايي محل نگهداري كليه مواد شيميايي شركت است . انبار تعميرات نيز كليه اقلام واجناسي كه به نحوي با تعميرات سروكار دارد را نگهداري مي كند مانند لوله‌هاي گوناگون تاسيم ، كابل و … همچنين بايد متذكر شد كه سالي يكبار انبارگرداني مي‌شود و كاملاً اجناس داخل انبارها شمارش مي گردد و با توليدات و … مقايسه شده و كسري‌ها مشخص مي شوند .

1-2-4- مراحل توليد :
يكي از قطعات اصلي تلويزيون شاسي آن است كه از المانهاي مختلف الكتريكي و الكترونيكي تشكيل شده است . فرآيند آن به صورت زير است :
ابتدا فيبرهاي آماده چاپي كه از اول طبق طرحهاي توليد از نظر اندازه ، سوراخ پايه المانها ، علائم و مدارات چاپي طرح و تهيه شده است به دو صورت ماشيني و دستي روي آن مونتاژ مي‌شود. ماشينهاي اينسرت اتوماتيك با برنامه‌ريزي اوليه به طور خودكار در ابتداي اينسرت ، قطعات كوچك شاسي راسوار كرده و سپس قطعات ايستاده كوچك با ماشين ديگري به آن اضافه مي شود . باسرعت عمل اين ماشينها از اتلاف وقتو سرمايه و غيره صرفه‌جويي مي‌گردد.
براي اطمينان از سالم بودن قطعات ، شاسي‌ها دقيق با چشم چك مي شوند . اين كنترل از ابتدا تا انتهاي محصول ادامه پيدا مي‌كند . شاسي‌ها پس از مراحل طي شده براي اينسرت بزرگ به قسمت دستي آورده مي شوند ، كاركنان قطعات مختلف را مرحله به مرحله با دست روي شاسي سوار ميكنند و هر كس با توجه به شرح وظايف ، كار خود را انجام مي‌دهد . يكي از المانها كه روي شاسي‌ها نصب مي‌شود ، سيمها واتصالات است كه خود فرايند توليد جدايي دارد ، در واقع اين سيمها در كارگاه سيم بري بريده وطبق دستورالعمل دسته‌بندي مي‌گردد.
اين سيمها كه به وسيله ماشينهاي نيمه‌خودكار تهيه مي شود براي تكميل به واحدهاي ديگري ميروند وتوسط ماشينهاي مخصوصي ، قسمتهاي مورد نظر تهيه مي گردد.
در اين قسمت سيمهاي افشان پس از بريده شدن ، قسمتهاي لخت شده آنها به يكديگر تابيده و در قالبهاي مخصوصي قرار داده مي‌شود و سپس پلاستيك به روي آن قسمتها تزريق مي گردد. دراين كارگاه همچنين سوكتهاي مخصوصي ساخته مي شود .
بعد از مرحله سوار كردن قطعات مذكور و سيمهاي قطعه روي شاسي و كنترل هر مرحله ، محصول به قسمت نهايي مي‌رود تا قطعات بزرگ روي آن نصب شود . پس از نصب قطعات بزرگ روي شاسي ، شاسي‌ها از قسمت دستي براي لحيم كاري با نوار نقاله به قسمت لحيم كاري فرستاده مي شود . لحيم كاري به صورت نيمه خودكار و خودكار انجام مي‌گيرد .
پيش از لحيم كاري براي زدودن گردوغبار و چربي‌ها با محلول ويژه‌اي زير شاسي‌ها (‌محل لحيم كاري) شسته وخنك و خشك شده و وارد حوضچه‌هاي مذاب قلع مي‌گردد تا لحيم كاري انجام شود ، دود و دم حاصل توسط سيستم تهويه موجود به خارج منتقل مي شود .
بعد از اين مرحله شاسي براي مونتاژ به خط ديگري منتقل مي گردد و تكميل لحيم كاري در اين قسمت به صورت دستي انجاممي گيرد و ضايعات انتهاي سيمها چيده مي شود . دراين خط درستي كار المانها توسط تكنسينها ورايانه تست ICT مي‌شود و پس از حصول اطمينان مهر تأييد زده مي شود . در مرحله بعدي از نظر كارآيي صوت و تصوير تنظيم و كنترل مي گردد .در هر شاسي كه عيب و نقصي مشاهده شود براي عيب يابي و رفع عيب به تعميركاران اين خط ارجاع داده مي‌شود . شاسي‌هايي كه در اين قسمت غير قابل تغييرباشند براي بازسازي به قسمت ديگري فرستاده مي شوند .
همانگونه كه گفته شد در قسمت مونتاژ قطعات بزرگ ، شاسي ، كابينت و بك كه قسمت عقب تلويزيون است با يكديگر مونتاژ مي گردد بنابراين بهتر است مراحل ساخت قطعات پلاستيكي توضيح داده شود .
ساخت قطعات پلاستيكي مستلزم طراحي و محاسبات اوليه است كه پس از طراحي و ساخت در قالبهاي دقيقي روي ماشينهاي تزريق پلاستيك نصب مي شوند . با اين ماشينها كه تا 50تن فشار براي مرغوبيت بيشتر محصولات فشار وارد مي كنند ،‌مواد پلاستيكي مخصوصي به قالبها تزريق شده ونهايتاً قطعات پلاستيكي تلويزيون بدست مي آيد ، آنگاه سوراخهاي مورد نظر در آن ايجاد مي شود و براي رنگ آميزي و چاپ علائم ونشانه‌ها به كارگاه رنگ كاري مي‌رود و با گذر از تونل خشك كن پس از رنگ آميزي در قسمت چاپ كن ، موارد مورد نظر بروي آن چاپ مي‌گردد.
اكنون به داخل خط اصل بر مي‌گرديم ،پس از تكميل شاسي‌ها ، قطعه مهم لامپ تصوير مونتاژ مي‌شود و بلندگوها به آن افزوده مي گردد و به خط مونتاژ نهايي شاسي مي‌رود .
پس از ارتباط سيمهاي بلند گو وكنترل و …. اكنون تلويزيون آماده روشن شدن است و از اين خط خارج شده و به قسمت آزمايش تنظيمات صوت و تصوير مي‌رود و در صورت سالم بودن اسناد تلويزيون و توليد آن تهيه وتنظيم مي‌شود .