شناسه پست: 24856
بازدید: 391

بررسی صنعت نساجي و مشكلات و بحرانهاي مربوط به آن در ايران

1-1- تاریخچه صنعت نساجی در ایران

صنعت نساجی در ایران از دیرباز به سبب ضرورت مصرف و کاربرد وسیع آن مورد توجه خاص بوده و در طول تاریخ کشورمان فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است. در زمان اشکانیان ایرانیان به تحول جدیدی دست یافتند و در پرورش کرم ابریشم و تولید پارچه های ابریشیمی به طریقی همت گماردند که اکثریت ابریشم های تولید چین را از آن کشور خریداری می نمودند و جهت تولید پارچه به ایران می آوردند و پارچه هایی با طرح ها و نقوش بسیار زیبا تولید و به دنیا عرضه می کردند.شکوفایی صنعت تولید پارچه های مخمل در کاشان و یزد در دوره اشکانیان و عرضه آن به جهان خصوصاً اروپا قسمت دیگری از تاریخ پرشکوه صنعت نساجی ایران است که صنعتگر ایرانی را قانع نکرده و همچنان به دنبال نوآوری و تسخیر بازارهای جهانی بوده است.اوج صنعت نساجی را در تاریخ ایران زمین، هنرمندان دوره سلجوقی و صفوی رقم زدند و در زمان شاه عباس صفوی تولیدات بی نظیری آفریده شد و پارچه های زربافت ایرانی از شهرت جهانی برخوردار گردید.در دوران اخیر نیز صنعت نساجی در ایران نقش موثر و تعیین کننده ای در کشور ایفا نموده است. اولین کارخانه نساجی در ایران در سال ۱۲۸۱ شمسی دقیقاً یکصد یک سال پیش به وسیله صنیع الدوله در تهران و دومین کارخانه در سال ۱۲۸۸ توسط شخصی بنام حاج آقا رحیمی در تبریز ایجاد گردید. در فاصله سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ به سبب سود سرشار دوکارخانه قبلی و تاییدات دولت، به سرعت برشمار کارخانجات در ایران افزوده شد و جمعاً در این دوره ۴۰ کارخانه نساجی دائر کردید که قسمتی از احتیاجات مملکت را تامین نمود.در طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۸ بروز جنگ، افزایش قیمت منسوجات خارجی و کاهش واردات آن موجب رونق بازار محصولات نساجی داخلی شد. صاحبان صنایع نساجی کشور به منظور استفاده حداکثر از این شرایط، بی آن که به مسائل نگهداری و استهلاک ماشین آلات توجه نمایند و به تولید خود با ظرفیت بالا ولی با کیفیت پایین ادامه دادند که حاصل این بی توجهی در طی سال های بعد نیز موجب رکود صنایع نساجی گردید.

فهرست مطلب:

۱-مقدمه ای بر صنعت نساجی و مشکلات و بحرانهای مربوط به آن در ایران۶
۱-۱-تاریخچه صنعت نساجی در ایران۷
۱-۲-مشکلات و بحران در صنعت نساجی۹
۱-۳-علل وجود بحران در صنایع نساجی ایران۱۱
۱-۴-لزوم بهبود وضعیت موجود۱۲
۱-۴-۱- تقاضا (بررسی بازار)۱۲
۱-۴-۲- بازار مصرف و تولدی داخلی کشور۱۵
۱-۴-۳- واردات پارچه ثبت شده۱۶
۱-۴-۴- عرضه، تقاضا و تولید ماشین های بافندگی۱۷
۱-۴-۵- عرضه۱۸
۱-۴-۶- افق سرمایه گذاری در ایران۱۹
۱-۴-۷- علل عدم سرمایه گذاری۲۰
۱-۵-مشکلات صنعت نساجی در حال حاضر از دیدگاه مدیران این صنعت ۲۱
۱-۶-طبقه بندی مشکلات صنعت نساجی با توجه به نظریه فشارهای تجاری۲۲
۱-۷-بررسی و تجزیه و تحلیل فشارهای تجاری
۱-۷-۱- ورود قاچاق پارچه به کشور۲۳
۱-۷-۲- ورود محصولات مشابه توسط برخی از سازمان ها۲۳
۱-۷-۳- اخذ عوارض و مالیات های متعدد و مکرر۲۷
۱-۷-۴- وجود قوانین ضد و نقیض۲۷
۱-۷-۵- پرسنل مازاد۲۷
۱-۷-۶- قیمت گران مواد اولیه۲۸
۱-۸-بررسی و تجزیه و تحلیل غشارهای تکنولوژیکی۲۸
۱-۸-۱- کهنگی و قدمت ماشن آلات۲۸
۱-۸-۲- عدم توان رقابت با کالاهای خارجی۲۹
۱-۸-۳- عدم تناسب تکنولوژی کارخانه ها با فرهنگ مدخواهی و سیستم سفارشی ۲۹
۱-۸-۴- عدم وجود طراحان و بخش طراحی کارآ۳۰
۲-تجهیزات و ماشین آلات نساجی۳۱
۲-۱-نگاهی به آمار ماشن آلات نساجی در جهان۳۲
۲-۱-۱- آمار ماشین آلات بافندگی حمل شده در سالهای ۲۰۰۱-۱۹۹۲۳۲
میلادی و نصب شده در سال ۲۰۰۰ میلادی به کشورهای مختلف جهان
۲-۱-۲- آمار ماشین آلات بافندگی حمل شده به قاره های مختلف۳۶
در سال ۲۰۰۱ میلادی
۲-۱-۳- آکار ماشین آلات کشباف تخت حمل شده در سال۴۰
۲۰۰۱ میلادی به نقاط مختلف جهان
۲-۲-نتیجه گیری۴۴
۳-مواد اولیه مصرفی در صنایع نساجی تولید ایران و وارداتی۴۶
۳-۱-یکنواختی نخ در بهبود صنایع نساجی۴۷
۳-۱-۱- تعریف۴۸
۳-۱-۲- اهمیت یکنواختی۴۸
۳-۱-۳- دسته بندی نایکنواختی۵۱
۳-۱-۳-۱- عیوب متناوب۵۲
۳-۱-۳-۲- عیوب نامتناوب۵۲
۳-۱-۴- تاثیرات نایکنواختی۵۳
۳-۱-۴-۱- اثرات نایکنواختی بر خواص نخ۵۳
۳-۱-۴-۲- تاثیر یکنواختی بر عملکرد پروسه تبدیل نخ به پارچه۵۴
۳-۱-۴-۲-۱- بوبین پیچی۵۴
۳-۱-۴-۲-۲- چله کشی۵۴
۳-۱-۴-۲-۳- آهار۵۵
۳-۱-۴-۲-۴- بافندگی۵۵
۳-۱-۴-۳- تاثیر یکنواختی بر کیفیت پارچه۵۶
۳-۱-۵- عوامل ایجاد کننده نایکنواختی۵۷
۳-۱-۵-۱- مواد اولیه۵۷
۳-۱-۵-۲- مراحل ریسندگی۵۷
۳-۲-مشکلات (و معضلات) پنبه در صنعت نساجی داخلی۶۰
۳-۲-۱- واردات پنبه ضربه ای به تولید داخلی یا حمایت از نساجی؟!۶۰
۳-۲-۲- وضعیت نابسامان پنبه ایران۶۳
۳-۲-۳- بررسی موانع و مشکلات و چالشهای وضع موجود۶۷
۳-۲-۳-۱- شواهدی از مشکلات کشت پنبه۶۸
۳-۲-۳-۲- علل بروز مشکلات کشت پنبه در کشور۷۳
۳-۲-۳-۲-۱- علل اقتصادی۷۳
۳-۲-۳-۲-۲- رشد بی رویه تولید و واردات الیاف مصنوعی۷۳
۳-۲-۳-۲-۳- واردات پنیه و الیاف پنبه ای۷۵
۳-۲-۳-۲-۴- کوچک شدن قطعات زراعی پنبه به ویژه در استان گلستان ۷۵
۳-۲-۳-۲-۵- عقب نشینی محصول پنبه از اراضی۷۶
۳-۲-۳-۲-۶- بالا بودن هزینه برداشت وش توسط کارگر۷۶
۳-۳-بررسی تولید و واردات مواد اولیه طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۷۶۷۷
۳-۴-آمار و اطلاعات پشم و اهمیت آن در ایران۸۰
منابع۹۱

صنعت نساجی در طی سالهای اخیر دچار مشکلات و مسائل بسیاری بوده و روزهای سختی را می گذراند تا حدی که اصطلاح بحران برای این مشکلات رایج شده و در اذهان عمومی و حتی اذهان مدیران و مسئولین و دست اندرکاران جا افتاده است. اطلاق کلمه بحران به وضعیت موجود به طور اتوماتیک اذهان را از انجام تلاش ها باز می دارد. مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر این صنعت می باشند از دیدگاه های مختلف قابل طبقه بندی و بررسی می باشند.یکی از دیدگاه ها نگرش مدیریتی به مسائل و مشکلات است. به عبارت دیگر از دیدگاه مدیریتی چه تعدادی از این مشکلات را می توان با اعمال مدیریت صحیح و کارآ منتفی نمود یعنی جزء مسائل عادی مدیریتی به شمار می آیند و چه تعدادی را می توان بحران نامید که می توان با اتخاذ روش ها و سیاست های مناسب مدیریتی حداقل نقش آنها را کم رنگ و کم اثر تر نمود.با عنایت به این موضوع که بحران نیز در هر صنعتی جزء مسائل عادی مدیریتی به شمار می آید منتها قدری پارامترهای پیچیده و خارج از کنترل دارد، در واقع گذر از بحران نیز از وظایف مدیران است و به هیچ وجه رسیدن به نقطه بحران، نقطه اتمام وظایف و تدابیر مدیریتی نیست بلکه دقیقاً برعکس نقطه شروع و شدت گرفتن تدابیر مدیریتی است. اساساً صنایعی در دنیا پایدارتر و قابلیت اطمینان بالایی دارند که از یک بحرانی که به هر دلیلی برایشان پیش آمده است عبور کرده و در کوره مشکلات آبدیده و روئین تن گشته اند. با تجزیه و تحلیل درست و منطقی از مشکلات گریبانگیر صنعت نساجی قسمت اعظمی از آنها به عنوان مشکلات عادی و مسائل روزمره مدیریتی پذیرفته می شوند و در مورد آن بخش از مشکلات نیز که واقعاً بتوان بحران نامید، میدان عمل برای هنرنمایی یک مدیر باز شده است. سکانداری یک صنعت در شرایط ایستا و ثابت و یا پارامترهای معین و مشخص در مورد مواد اولیه، فرآیند تولید، بازار و … هنر نیست و اوج هنر مدیریت آنجاست که صنعتی را از میان امواج متلاطم تغییرات که منبعد گریبان هر صنعتی را خواهد گرفت نجات داد.در آستانه ورود به سده ۲۱ پارامترهای غیرقابل کنترل بسیاری همه صنایع جهان را دستخوش تغییر و تحول اساسی و زلزله های ویرانگر قرار خواهد داد و این خاص کشور ما یا صنعت نساجی نیست.

۱-۲- مشکلات و بحران در صنعت نساجی

سیاست های حمایت از صنایع داخلی، استراتژی جایگزینی تولیدات داخلی با خارجی که به دنباله استراتژی صنعتی شدن کشور در دهه ۴۰ بوده و تاکید بر سودآوری هرچه بیشتر توسط صاحبان صنایع و مجامع شرکت ها که عمدتاً دولتی و یا تحت پوشش دولت می باشند و یکه تازی در عرصه های بی رقیب و سودآوری مناسب، مدیران و صاحبان صنایع را به ادامه این راه وسوسه نمود و از توسعه و بازسازی غافل نمود و امروزه که به ناگهان به منظور لبیک گفتن به بازار جهانی و به عبارتی تسلیم محض در برابر W.T.O و سیاست های دیکته شده تجارت جهانی با یک اولتیماتوم و بدون تهیه طرح نوین صنعتی،‌عقب گرد نمود و استراتژی رقابت و درهای باز توسط دولت جایگزین گردیده، در مدت کوتاهی شاهد رکود و سردرگمی در تمامی صنایع کشور از جمله صنعت نساجی می باشیم. علاوه بر آن تولیدات انبوه کشورهای ترکیه و پاکستان و آسیای جنوب شرقی که به دلایل رکود اقتصاد جهانی، بازارشان را در اروپا و آمریکا از دست داده و دچار مشکل کاهش فروش شده اند برای یافتن بازارهایی جدید با قیمت های بسیار نازل و کیفیت مناسب به بازارهای نزدیک از جمله کشور ما حمله ور شده و قسمتی از بحران صنعت خود را به کشورهای مجاور خود انتقال دادند و به این ترتیب بحران صنعت نساجی در کشور ما تشدید شده است.ضربه در صنعت نساجی کشورمان با قدمت یک صد ساله و عمر متوسط ۳۰ ساله کارخانجاتش که فاقد هرگونه سخت افزار و نرم افزار نوین صنعتی است آنچنان کشتی اش به گل نشسته و مقاومت خود را از دست داده که تنها اندیشه غالب، نجات سرنشینانش می باشد، کارخانجات تعطیل می گردند، کارگران بیکار می شوند و بازارهای مصرف با سرعت توسط کالاهای خارجی تسخیر می شود و بدین ترتیب ضربه پذیر بودن صنعت نساجی به اثبات می رسد.ضربه پذیری صنعت نساجی را می توان در سرفصل های زیر جستجو کرد:

الف – اشاعه فرهنگ مصرف محصولات خارجی

ب – عدم وجود مراکز تحقیقات صنعتی

ج – نظارت دایه گونه بر صنعت

د – عدم وجود نوآوری

هـ – عدم استفاده از تکنولوژی های جدید

و – عدم توجه به بازارهای خارجی و اعمال سیاست جایگزینی واردات با صادرات.

۳-۱-علل وجود بحران در صنایع نساجی ایران

از علل عقب افتادگی و بحران در صنعت نساجی بسیار گفته و نوشته اند و آنچه که در جمع بندی صاحب نظران و دست اندرکاران این صنعت دیده می شود در زیر قابل ملاحظه است.

۱-     فرسودگی ماشین الات

متوسط عمر بیش از نود درصد ماشین آلات کشور ۳۰ سال است و تولید با آنها سودآور نمی باشد

۲-     عدم توجه به کیفیت و نیازهای مشتریان

۳-     دنباله روی صاحبان صنایع در انتخاب ماشین آلات و نوع تولیدات

۴-     واردات انواع منسوجات بگونه های مختلف رسمی و غیررسمی

۵-     تراکم نیروی کارگری و وجود موانع قانونی به منظور اصلاح ساختار سازمانی و درنتیجه بهره وری پایین

۶-     بالا بودن هزینه های تولید ازجمله مواد اولیه، قطعات یدکی، پرداخت عوارض های مختلف

۷-     محدود بودن حاشیه سود نسبت به سایر صنایع و عدم تمایل صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در این رشته از صنعت

۸-     وجود مدیریت های دولتی در راس واحدها با اختیارات اندک و محدودیت های خاص در تصمیم گیری

۹-     طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها در راستای ایجاد، بازسازی و نوسازی. این زمان گاه چندین سال به درازا می کشد و عمر متوسط تصمیم گیری ها تا اجرای پروژه حداقل ۵ سال می باشد و اغلب طرح ها در هنگام اجرا نیازمند بازنگری و تکرار سیکل های طی شده قبلی است.

۱-۴-لزوم بهبود وضعیت موجود

آنچه امروز در دستور کار صاحبان صنایع و مسئولین صنعتی کشور قرار گرفته بهبود وضعیت و بازسازی و نوسازی صنایع می باشد. اما سؤال اینجاست کدام صنایع و با چه قیمتی م بایست بازسازی و نوسازی شوند و چگونه؟ در حالی که ما در ۵۵ رشته صنعتی فعال هستیم آیا لزوماً می بایست به همان استراتژی گذشته ادامه داد یا با کنار گذاشتن صنایعی که مزیتی در آن ها نمی باشد راه را برای توسعه صنایع سودآور باز نمود. و آیا صنعت نساجی هم جزو صنایعی است که باید بماند و بازسازی و نوسازی می شود یا می بایست کنار گذاشته شود؟

۱-۴-۱- تقاضا (بررسی بازار)

به منظور بررسی دقیق نیازمندی های بازار و نقش صنعت بافندگی لازم است به بررسی مصرف پارچه پرداخته شود و همچنین به اهمیت این صنعت در کشورمان اشاره گردد. در کشور ما که تنها در ۱۵ رشته صنعتی مزیت نسبی داریم در ۵۵ صنعت فعالیت وجود دارد که به طو.ر متوسط ۲ برابر صنایع کشورهای پیشرفته است و در این میان مشاهده می گردد صنایع نساجی ایران با تشخیص حدود ۲۵ درصد از کل اشتغال بخش صنعت به خود (به طور مستقیم و غیرمستقیم) و بیش از ۳۰ درصد از کل صادرات صنعتی کشور توانسته است دو شکل اساسی کشور یعنی اشتغال و کسب درآمد ارزی را پاسخگو باشد. صادرات صنعت نساجی وضعیت بسیار سخت و شکنده اما مثبت و روشنی را در پیش رو دارد و از موقعیت ممتازی در صادرات کالاهای غیرنفتی برخوردار است. به طوری که در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ این صنعت با داشتن ۳۳% از کل صادرات صنعتی کشور با رقم ۹۰۰ میلیون دلار مقام نخست را حائز بوده است.

در سال ۱۳۷۵ برای اولین بار، شاهد تراز مثبتی به میزان ۵ میلیون دلار در بخش نساجی بودیم، چرا که ارز حاصل از صادرات محصولات نساجی ۳۶۹ میلیون دلار و ارز تخصیص یافته به این صنعت از طریق وزارت صنایع ۳۶۴ میلیون دلار بود. در سال ۱۳۷۶ شاهد اختصاص رقمی معادل ۵/۲۸۷ میلیون دلار ارز به صنعت نساجی بودیم که تنها ۸۰% آن به مصرف رسید که بدون احتساب درآمد ارز ناشی از صدور فرش، صنعت نساجی ۳۲۰ میلیون دلار درآمد ارزی عاید کشور کرد. اگرچه قابلیت های این صنعت در مقاطع مختلف به خوبی نشان داده شده لیکن به علت عدم توسعه یافتگی و رشد ناچیز ظرفیت تولید، این صنعت نتوانست در مقایسه با صنایع نساجی سایر کشورها از رشد قابل قبولی برخوردار شود. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۷ کشور هند برای توسعه صنایع نساجی خود معادل ۲۵۰ میلیارد روپیه (۷ میلیارد دلار) اعتبار درنظر گرفته و برای نوسازی ماشین آلات این صنعت ۱۰۰ میلیارد روپیه (۸/۲ میلیارد دلار) اختصاص داده است که این رقم معادل ۲۰ برابر رقمی است که هم اکنون برای نوسازی این صنعت در ایران برای مدت ۳ سال تخصیص یافته است. بدیهی است کشورهای صنعتی یا ممالک نوصنعتی آسیای جنوب شرقی که از بنیه ارزی قوی تری برخوردارند اعتبارات گسترده تری به نوسازی یا توسعه صنعت نساجی خود اختصاص داده اند. از جمله چین که در تجارت پوشاک در سال ۱۹۹۷ میلادی بزرگترین صادرکننده پوشاک در دنیا بوده است و بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار صادرات پوشاک را به خود اختصاص داده، این میزان برای هنگ کنگ ۲۰ میلیارد دلار و ترکیه ۸ میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر مهمترین واردکنندگان پوشاک دنیا، کشور آمریکا با ۴۳ میلیارد دلار، آلمان با ۲۴ میلیارد دلار، فرانسه ۱۰ میلیارد دلار و ایتالیا ۱۴ میلیارد دلار به عنوان عمده ترین واردکنندگان پوشاک در جهان به شمار می روند.

تجارت جهانی ۲۰۰ میلیارد دلاری کالاهای نساجی و سهم ۱/۰ درصدی کشورمان از یک سو و نیازهای آتی کشور در جهت درآمد ارزی از سوی دیگر بالاترین انگیزه سرمایه گذاری در این صنعت را شکل می دهد و جهانی شدن تجارت زمینه را برای برقراری ارتباطات جهانی آماده نموده است.

موقعیت سوق الجیشی و سابقه تاریخی کشورمان در صنعت نساجی و سهم ناچیز فعلی از سهمیه بازار جهانی از دیگر افق هایی است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نساجی کشورمان پیش روی خود دارند.

در سال های اخیر کشورهای آسیای جنوب شرقی عرصه را بر تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی تنگ نموده و برای تسخیر بازار جهانی با تلاش و سرعت بسیار و سرمایه گذاری کلان پیش می روند. کشور چین با سیاست گذاری کلان دو هدف را تعقیب می کند اول این که نیاز جمعیت میلیاردی با رشد اقتصادی ۱۰ درصدی خود را پوشش داده، ثانیاً با تولیدات انبوده و متنوع و با قیمت های رقابتی نسبت به تسخیر بازار جهانی اقدام نموده است.

منابع:

ماهنامة صنعت نساجي شمارة 118

متن سخنراني مهندس احمد صميعي در سمپوزيوم تخصصي سولزرتكستيل-بنينگر مورخه 17 مهرماه 1381 از ماهنامه صنعت نساجي شمارة 121

ماهنامة صنعت نساجي شمارة 124

Asian Textile Business, Oct.2002

ماهنامة صنعت نساجي شمارة 126

ماهنامة صنعت نساجي شمارة 128

آمار و اطلاعات مربوط به پشم از آرشيو وزارت صنايع و معادن

آمار مواد اوليه وارداتي صنعت نساجي از آرشيو وزارت صنايع و معادن

ديسكت اطلاعات مربوط به توليد مواد اوليه صنعت نساجي در ايران

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 90

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد