شناسه پست: 25937
بازدید: 401

دانلود پژوهش بررسی و شناخت علل وعوامل انحراف و کجروی دانش آموزان

بررسی و شناخت علل وعوامل انحراف وکجروی دانش آموزان دختر 

مقدمه:

سازه اصلی این پژوهش کجروی و انحرافات اجتماعی می باشد و موضوع بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با کجروی اجتماعی در بن نوجوانان دانش آموز دختر در مقطع تحصیلی متوسطه و راهنمایی واقع در منطقه ۱۷ تهران می باشد. جامعه آماری به تعداد ۱۰۰ نفر از دانش آموزان دختر در مقطع تحصیلی متوسطه و راهنمایی انتخاب گردیده اند.هدف اصلی این پژوهش بررسی وشناخت عوامل مرتبط با پدیده کجروی اجتماعی می باشد. عواملی چون: سن، تحصیلت، والدین، درآمد خانواده، وضعیت مسکن، و میزان نظارت و کنترل والدین واستفاده از وسایل ارتباط جمعی و …

البته نمی توان گفت همه این عوامل با پدیده کجروی اجتماعی رابطه مستتقیمی دارند. از آنجا در همه جوامع به گونه ای کجروی وا نحراف از اهداف اصلی جوامع و تخطی از قوانین وجود دارد، لذا آشنایی و آگاهی افراد جامعه با کجروی و انحرافات اجتماعی و همچنین آگاهی از عواقب کجروی اجتماعی امری ضروری می باشد.جرم و تبهکاری پدیده است که از قدیمی ترین ایام در هر جامعه ای با تفاوت هایی وجود داشته است. لذا می توان ادعا کرد که از عصر این پدیده همان قدر می گذرد که از عمر جوامع بشری گذشته است به طوری که هیچ جامعه ای خواه ساده یا پیچیده از آن مبرا نیست.سنت ها، میزان، نوع و شدت آن از هر فرهنگی به فرهنگ دیگر و از دوره ای به دوره دیگر کاملاً متفاوت بوده است.

در این جا بحث نسبی بودن جرم وکجروی اجتماعی مطرح می شود دکتر شیخاوندی در این باره می گوید، انحرافات همیشه به معنی واقعی خطا واشتباه نیست بلکه جامعه در شرایطی است که آن را نمی پذیرد و آن را آسیب می داند. مثلاً سقراط را به جرم منحرف کردن جوانان به دادگاه خواندند و بالاخره جام شوکران به کامش دادند، بدین معنی نبود که گفتار سقراط واقعاً خطا  نابخردانه بوده است به خاطر این که گفته هایش با ارزش های حالکم جامعه ناسازگار بود.

بررسی و شناخت علل وعوامل انحراف و کجروی دانش آموزان

فهرست مطالب

فصل اول : بیان مسئله

مقدمه ۱

تاریخچه در ایران و جهان ۴

چهار چوب نظری تحقیق ۱۳

دیدگاه زیست شناختی ۱۳

تئوری روانشناختی انحراف ۱۶

نظریه جامع شناسان ۲۰

تئوری ساختاری و خرده فرهنگی انحراف ۳۳

نظریه ها ۴۰

تعریف کج روی ۴۳

تعریف انحراف اجتماعی ۴۳

تعریف انحراف اجتماعی با توجه به ملاک اجتماعی۴۴

تعریف آماری کج روی اجتماعی ۴۵

تعریف بزهکاری ۴۵

انواع انحرافات و کج روی ها ۴۷

کجروی گروهی ۴۹

انحرافات جنسی ۵۱

عوامل موثر و مرتبط با کج روی اجتماعی ۵۲

رابطه جنسیت با انحراف ۵۲

تبیین جرم در گروه های سنی مختلف ۵۳

رابطه سواد با انحراف ۵۴

آموزشگاه و مدرسه به عنوان نهادی آسیب زا و آسیب زدا ۵۵

نقش معلم در گرایش نوجوانان به انحراف ۵۶

نقش روح جمعی حاکم در مدرسه در تمایل انحرافات دانش آموزان ۵۷

روش های نادرست والدین در دوران بلوغ ۵۹

خود خواهی و استبداد والدین در انظباط فرزندان ۶۱

افراط در محبت و عوارض ناشی از آن۶۲

عوارض روانی افراط در اعمال قدرت ۶۳

گروه همسالان ۶۶

دوستان و تقلید پذیری از آنان ۶۷

اعتیاد به مواد مخدر۶۷

رابطه بزهکاری فرزندان و الکلیسم والدین   ۶۹

فقر و بیکاری ۷۱

عقده حقارت ۷۲

عوامل اجتماعی بروز حقارت ۷۳

طلاق ۷۴

وضع روانی کودکان پس از طلاق والدین ۷۶

تاثیر وجود زن پدر و ناسازگاری کودکان ۷۷

نقش عدم کفایت مسکن در عدم بروز کج روی ۸۰

سستی پایه های مذهبی ۸۱

اختلاف خانوادگی ۸۲

جمع بندی و نتیجه گیری ۸۳

فایده تحقیق ۸۷

اهداف تحقیق ۸۹

فصل دوم : طرح مسئله

بیان مسئله ۹۰

سوالات تحقیق۹۶

فرضیه های تحقیق ۹۷

دیاگرام روابط متغیر مستقل وابسته ۹۸

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق ۹۹

جامعه آماری ۹۹

حجم نمونه و روش نمونه گیری ۹۹

ابزار اندازه گیری ۱۰۰

روش تجزیه و تحلیل آماری ۱۰۱

انواع متغیر های تحقیق۱۰۲

تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها ۱۰۳

فصل چهارم : جداول

جداول یک بعدی و نمودارها ۱۰۸

جداول دو بعدی ۱۲۹

فصل پنجم : نتیج گیری و پپیشنهادات

نتیجه گیری ۱۳۵

نتایج به طور خلاصه ۱۳۷

پیشنهادات ۱۳۹

فصل ششم : محدودیت های پژوهش

تنگناها و محدودیت ها ۱۴۱

پیوست ها

منابع و مآخذ۱۴۲

پرسشنامه ۱۴۴

فهرست منابع:

  • ستوده، هدایت الله (۱۳۸۰)، آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات)، تهران: انتشارات آوای نور
  • ساروخانی، باقر (۱۳۷۰)، دائره المعارف علوم اجتاعی، تهران، انتشارات کیهان.
  • دانش، تاج زمان (۱۳۷۲ )، اطفال و جوانان بزهکار، تهران: موسسه تهران تایمز
  • شیخاوندی، داور (۱۳۷۳)، جامعه شناسی انحرافات، گناباد: نشر مرندیز
  • گیدنز، آنتونی(۱۳۷۴)،‌جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی
  • شامبیان، هوشنگ (۱۳۸۲)، بزهکاری اطفال و نوجوانان، تهران: مجد ژوبین
  • شاه آبادی، محمدرضا (۱۳۸۳)، بزهکاری نوجوانان، تهران: محمدرضا شاه آبادی۱۷-

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۱۳۷

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد