شناسه پست: 25856
بازدید: 394

دانلود پژوهش تاثیر جهانی شدن بر روی مُد و مُدگرایی جوانان

مقدمه ای برای جهانی شدن

بطور کلی در خصوص جهانی شدن و آثار آن بر روی جوامع مختلف ، بویژه جوامع جهان سومی دو دیدگاه متضاد و یک دیدگاه میانه وجود دارد . دیدگاه نخست که به دیدگاه ” همگرایی ” موسوم است ، معتقد است به طور قطع جهانی شدن یک رفاه و توسعه نسبی را برای همه جهانیان به ارمغان خواهد آورد .

طرفداران این دیدگاه که به توانایی عوامل اقتصادی در ایجاد رشد و پیشرفت در جوامع در حال توسعه بسیار خوشبینانه می نگرند ، بر این باور هستند که جهانی شدن اقتصادهای ملی ـ از راه گسترش فن آوری و انتقال آن به کشورهای در حال توسعه ، انتقال سریع منابع مالی و تلاش شرکتهای فراملیتی برای توسعه سهم بازارهای خود ـ این دولتها را با چنان قدرتی روبرو خواهد ساخت که به راحتی می توانند در برابر تمامی فشارهای سوق داده شده به سوی واگرایی مقاومت کنند و آنها را از میان بردارند.

طبق این دیدگاه ، گشایش دروازه ها به سوی منابع مالی خارجی ، توان رقابت بین المللی دولتهای مزبور را بالا برده و آنان را با مزایایی چون ، انتقال فن آوری ، فنون مدیریت ، دسترسی به بازار صادراتی ، کاهش در هزینه سرمایه هاو ایجاد تنوع در زمینه سرمایه گزاری روبرو خواهد ساخت .

تاثیر جهانی شدن بر روی مُد و مُدگرایی جوانان

از این رو این دیدگاه ضمن تشویق دولتها به گام برداشتن در مسیر دموکراسی و انتقال قدرت به سوی مقامات محلی منطقه ای ، بر این نکته تأکید دارد که دولتها باید با انجام اقداماتی همچون ، خصوصی سازی و آزاد سازی تجاری ، زمینه را برای سرمایه گزاری هر چه بیشتر در کشورهای خود هموار سازند . اگر کشورهای در حال توسعه خواهان کاهش هزینه سرمایه خود هستند ، باید دسترسی آزادتر شرکت ها به سرمایه خارجی را تسهیل نمایند . خلاصه آن که دیدگاه همگرایانه ، توسعه و پیشرفت کشورهای در حال توسعه را تنها از یک طریق ، آن هم ادغام اقتصادهای ملی با نظام اقتصاد جهانی می داند .

منابع فارسی:

  • حمید مولانا – ترجمه یونس شکر خواه – گذر از نو گرایی – مر کز مطالعات و تحقیقات رسانه – وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی – تهران – ۱۳۷۱
  • ژان استوتزل – ترجمه علی کاردان – روانشناس اجتماعی – انتشارات دانشگاه تهران
  • ژان کارنو – ترجمه دکتر علی اسدی – قدرت تلویزیون – انتشارات امیر کبییر – تهران ۱۳۶۴
  • جوزف روسک – رولند وارن – ترجمه دکتر بهروز نبوی – احمد کریمی – مقدمه ای بر جامعه شناسی – انتشارات تهران – تهران
  • دانیل لیتل – ترجمه عبدالکریم سروش – تبیین در علوم اجتماعی
  • عبدالکریم سروش – روش تفسیر در علوم اجتماعی – انتشارات نی – تهران -۱۳۷۴
  • علی اکبر کمالی بررسی مفهوم جامعه پذیری – انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی – تهران ۱۳۷۳
  • عبدالحسین نیک گهر – مبانی جامعه شناسی – انتشارات رایزن – تهران ۱۳۶۹

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۱۰۲

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد