شناسه پست: 25944
بازدید: 346

دانلود پژوهش مشکلات روانی در والدین با کودک عقب مانده ذهنی

چکیده :

به منظور بررسی مشکلات روانی در والدین با کودک عقب مانده ذهنی تعداد ۱۰۰ نفر از والدین با کودک عقب مانده ذهنی با ۱۰۰ نفر از والدین با کودک عادی مورد مقایسه قرار گرفتند. افراد مورد نظر از والدین دانش آموزانی بودند که در مدارس استثنایی و عادی شهر تهران ، در پایه های دوم تا پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.از تعداد کل نمونه، ۱۰۰ نفر را مادران و ۱۰۰ نفر را پدران تشکیل می دادند. بدین ترتیب که والدین با کودک عقب مانده ذهنی را ۵۰ مادر و ۵۰ پدر و والدین با کودک عادی نیز شامل ۵۰ پدر و ۵۰ مادر می شد.

همچنین وجود مشکلات روانی در پدران و مادران با کودک عقب مانده ذهنی مورد بررسی و مقایسه گرفت. نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نشان داد که والدین با کودک عقب مانده ذهنی مشکلات روانی بیشتری را در مقایسه با والدین با کودک عادی تجربه می کنند و تفاوت بین آنها در زمینه های پرخاشگری، اضطراب، حالات وسواسی ـ اضطرابی، حساسیت بین فردی، شکایات جسمانی و افسردگی معنادار بوده و در زمینه های روان پریشی، ترس مرضی و حالات پارانوئید تفات معناداری بین والدین دو گروه وجود ندارد.

نتایج آزمون t وابسته برای بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت بین پدران و مادران با کودک عقب مانده ذهنی نشان می دهد که مادران مشکلات روانی بیشتری را در مقایسه با پدران تحمل می کنند.

همچنین نتایج آزمون t وابسته در هر کدام از ابعاد نه گانه مقیاس ScL90 نشان داد که بین پدران و مادران در زمینه های رفتارهای پرخاشگرانه، افسردگی، شکایات جسمانی، حساسیت بین فردی و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد. و در زمینه های روان پریشی ، ترس مرضی، حالات پارانوئید، حالات وسواسی ـ اضطراری تفاوت معناداری بین پدران و مادران با کودک عقب مانده ذهنی وجود ندارد.

مشکلات روانی در والدین با کودک عقب مانده

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه

تعریف عقب ماندگی ذهنی ۵

طبقه بندی کودکان عقب مانده ذهنی ۹

مراحلی که والدین در سازگاری طی می کنند ۳۰

تأثیر کودک عقب مانده ذهنی بر پدر ۴۶

تأثیر کودک عقب مانده ذهنی بر مادر ۴۷

بیان مسئله ۴۹

اهداف تحقیق ۵۱

سؤالات پژوهش ۵۲

تعریف واژه های پژوهش ۵۳

فصل دوم:بررسی تحقیقات پیشین

مقدمه ۵۶

تحقیقات انجام شده بر روی مادران با کودک عقب مانده ذهنی ۶۲

تحقیقات انجام شده در خصوص پدران با کودک عقب مانده ذهنی ۶۷

تحقیقات انجام شده در ارتباط با مقایسه بین پدر و مادر با کودک عقب مانده ذهنی        ۶۸

تحقیقات انجام شده در رابطه با سازگاری والدین ۸۱

فرضیه های پژوهش ۸۳

فصل سوم :روش

جامعه آماری ۸۶

نمونه ۸۶

روش نمونه گیری ۸۷

روش اجرا ۸۹

ابزار اندازه گیری ۸۹

نمره گذاری آزمون ۹۴

اعتبار و پایانی آزمون ۹۵

روش آماری ۱۰۰

فصل چهارم: نتایج

نتایج آزمون t برای بررسی فرضیه اول ۱۰۳

نتایج آزمون t برای بررسی فرضیه دوم ۱۰۶

 فصل پنجم : بحث یافته ها

بحث یافته ها مربوط به فرضیه اول ۱۰۹

بحث یافته ها مربوط به فرضیه دوم ۱۱۱

بررسی نتایج ۱۱۴

نتیجه گیری ۱۳۲

کاربرد تحقیق ۱۳۵

محدودیت ها و پیشنهادات ۱۳۶

پیوست ها ۱۳۸

فهرست منابع فارسی ۱۵۰

فهرست منابع لاتین ۱۵۳

فهرست جداول

جدول شماره ۱- میزان تحصیلات والدین ۸۸

جدول شماره ۲- نتایج پایانی آزمون ScL90 با روش محاسبات ثبات درونی     ۹۷

جدول شماره ۳- جدول نتایج پایانی آزمون ScL90 با روش بازآزمایی . ۹۷

جدول شماره ۴- نتایج پایانی  آزمون ScL9098

جدول شماره ۵- نتایج روش پایانی درونی و بازآزمایی آزمون ScL90.. 99

جدول شماره ۶- نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه والدین دو گروه در مجموع عوامل ۱۰۴

جدول شماره ۷- نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه والدین دو گروه در ابعاد نه گانه آزمون ScL90105

جدول شماره ۸- نتیجه آزمون t وابسته برای مقایسه پدران و مادران در کل ابعاد مقیاس ۱۰۶

جدول شماره ۹- نتیجه آزمون t وابسته برای هر کدام از ابعاد مقیاس …. ۱۰۷

 

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۱۵۳

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد