شناسه پست: 25387
بازدید: 1215

دانلود گزارش کارورزی عمران ساختمان

مكان : شركت مشاورين طرح نو

موضوع : اجراي ساختمانهاي بتنی و آرماتور بندی و بتن ریزی آن

بتن مصالحي شبيه به سنگ است كه از مخلوط كردن مقدار متناسبي از سيمان، شن، ماسه، آب و افزودني هاي ديگر بدست مي‌آيد. توده اصلي بتن، سنگ دانه‌هاي درشت و ريز (شن و ماسه) است و فعل و انفعال شيميايي بين آب و سيمان كه به صورت شيره‌اي اطراف سنگدانه‌ها را پوشانده است ،  باعث يكپارچه شدن و چسبيدن سنگدانه‌ها به يكديگر مي شود. اين سنگدانه‌ها اسكلت اصلي بتن را تشكيل داده و نيروي وارد بر بتن را تحمل مي كنند، آب نيز در اين مخلوط موجب ايجاد واكنش شيميايي در سيمان مي‌شود كه سخت شدن مخلوط بتن را پس از طي دوره حدود بيست و هشت روز و رسيدن مقاومت نهايي بتن به همراه دارد. شن و ماسه حدود 65 درصد مخلوط بتن و مابقي را خمير سيمان و درصد بسيار كمي هوا تشكيل مي دهد.

در نيمه دوم قرن نوزدهم براي غلبه بر اين محدوديت مقاومت كششي بتن، اقدام به استفاده از ميلگردهاي فولادي كه داراي مقاومت كششي بالايي هستند در قسمت هاي تحت كشش در بتن شد؛ چسبندگي عالي فولاد به بتن در اين تركيب يكي ديگر از مهم ترين عوامل استفاده از فولاد در بتن است. تركيب بدست آمده “بتن مسلح” خوانده مي‌شود كه اغلب مزاياي خوب دو ماده مختلف را به تنهايي داراست و همين مشخصه مطلوب، استفاده بتن مسلح را در انواع مختلف سازه ها نظير، ساختمان‌ها، پل ها، سدها و… امكان پذير مي كند. اما در سازه هايي نظير پل‌هاي قوسي، پوشش گنبدي، پوشش‌هاي پليسه‌اي و مخازن استوانه‌اي به علت دخيل بودن عامل خمش در سازه از نوع ديگري از بتن با نام “بتن پيش تنيده” استفاده مي‌شود. در اين روش فولاد كه بصورت مفتول يا كابل است تا نزديكي حد جاري شدن كشيده مي شود، پس از بتن‌ريزي و گرفتن بتن و در نتيجه ايجاد چسبندگي لازم بين فولاد و بتن، عامل كشش در فولاد حذف شده و كليه نيروي كششي فولاد به صورت فشاري در بتن وارد مي شود كه قابليت باربري سازه را در برابر نيرو هاي ناشي از خمش زياد مي كند.

دانلود گزارش کارورزی عمران ساختمان همراه عکس

در فرايند استفاده از بتن دو عامل نقش اساسي دارند كه در رسيدن بتن به مقاومت نهايي آن كه مهندسين طراح سازه طبق آيين نامه هاي موجود براي سازه هاي مختلف و با در نظر گرفتن پارامترهاي طراحي اعلام مي دارند بسيار موثرند :       1)ساخت بتن           2)بتن ريزي.

در فرايند ساخت بتن طراح با استفاده از آيين نامه هاي موجود و در نظر گرفتن مقاومت نهايي لازم، درصد هر يك از مواد تشكيل دهنده بتن را اعلام و شركت سازنده نيز بوسيله اين دستورالعمل اقدام به ساخت بتن مي كند. در مرحله دوم نيز مجري طرح با رعايت كامل ضوابط آيين‌نامه‌هاي اجرايي بتن‌ريزي اقدام به بتن ريزي و نگهداري از آن تا رسيدن به مقاومت نهايي آن ميكند. عدم رعايت هر يك از اين ضوابط موجب مي‌شود تا بتن در هنگام بارگذاري و مواقع بحراني دچار آسيب شده و خسارات جبران ناپذيري را موجب شود. لذا بايد مبادي ذيربط با نظارت كامل نسبت به اجراي صحيح ضوابط موجود توسط طراحان، شركت هاي سازنده بتن و پيمانكاران و بازرسي هاي منظم و آزمايشات مقاومت بتن در تمامي مراحل ساخت و اجرا از بروز خسارات ناشي از اجراي ناصحيح اين ضوابط جلوگيري كند.

اختلاط بتن

از آنجاييكه عيار بتن مصرفي طبق محاسبات انجام شده 350كيلوگرم برمتر    مكعب در نظرگرفته شده به جز بتن مگر که 150 وبتن  ، باتوجه به اندازه بزرگترين دانه سنگي وباتوجه به درصدآب به سيمان وديگرمعيارهاي اختلاط بتن وبا توجه به حجم دستگاه بتنير، مقدار سيمان وآب ومصالح ريزدانه ودرشتدانه آنرا باتوجه به پيمانه بيل به كارگران اعلام كرده و مطابق با اين اندازه بتن ساخته ميشود.

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 70

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد