شناسه پست: 25589
بازدید: 393

دانلود مقاله قالبهای لغزان

مقدمه

در اجراي سازه هاي عظيم علاوه بر مسائل مختلفي كه در محاسبات و طراحي انها مطرح است, تكنولوزي ساخت نيز مسئله مهمي است كه ميتواند بر تمام طرح تاثيرات زيادي داشته باشد. سازه هاي بتن آرمه نيز از اين مسئله مستثني نيستند  در ساليان متمادي روشهاي جديد و موثري براي تسهيل در قالب بندي بتن به وجود آمده است. يكي از اين روشها استفاده از قالبهاي لغزنده (Slip From) است  كه بيشتر براي اجراي سازه هاي مرتفع مورد استفاده قرار مي گیرد .استفاده از قالب لغزان با هدف انجام دادن همزمان عملیات قالب بندی آرماتوربندی و بتن ریزی و نیز کوتاه کردن زمان اجرای سازه بتن آرمه در اجرای سازه های غیر مدور است. تجربه نشان داده است که استفاده از این قالبها موثرترین روش اجراتی سازه های بتنی مرتفع با مقطع و ضخامت دایره متغیر همانند برجهای تلویزیونی, سیلوها, برجهای خنک کننده و … می باشد. این قالبها در دو نوع افقی و قائم وجود دارند.

مقاله قالبهای لغزان

1- اجزای تشکیل دهنده قالب لغزان:

عملکرد قالب لغزان, بستگی به عملکرد مناسب قطعات تشکیل دهنده آن دارد.

1- 1- جکهای قالب لغزنده:

قالب لغزنده  عمودی توسط یک سری جک (معمولا هیدرولیکی) به بالا کشیده  می شود. این جک ها بر روی میل جک حرکت کرد و به سمت بالا می روند. نحوه حرکت جک ها روی میل جک بسیار شبیه به نحوه بالا رفتن شخص از درخت می باشد.

انواع جک ها عبارتند از:

جکهای دستی, برقی, باید و هیدرولیکی. د حال حاضر استفاده از انواع دستی, برقی و بادی چندان مرسوم نیست و بیشتر از جک های هیدرولیکی استفاده می شود که به یکی از دو نوع فک دندانه ای یا فک ساچمه ای مجهز می باشد. تفاوت این دو نوع بیشتر در نحوه درگیری فک با میل جک است.

منابع  وماخذ  :

WWW.mahabghodss.net

  1. www.ici.ir
  2. روش هاي كلي اجرا ترجمه كامبيز و ابوالحسن بهنيا
  3. قالب لغزان نوشته مهندس ابوالفضل محمديان مجله بنا
  4. قالب هاي لغزنده تعريف علي رضا قاسمي نشريه يادمان

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 22 / عکس دارد

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد