فهرست
فصل اول
مقدمه 2
بيان مسأله 3
اهميت و ضرورت پژوهش 7
اهداف پژوهش 9
گزارههاي تحقيق (سؤالها / فرضيهها) 10
معرفي نوع متغيرها و تعاريف عملياتي 10
فصل دوم
مقدمه 15
يادگيري از ديدگاه روانشناسي رفتارگرا 16
يادگيري از ديدگاه روانشناسي شناختي 18
نظريه رشدشناختي پياژه 20
نظريه يادگيري گشتالت 22
نظريه يادگيري معنيدار كلامي 23
نظريه پردازش اطلاعات 26
راهبردهاي شناختي – فراشناختي 30
راهبردهاي تكرار در تكاليف ساده يادگيري 33
راهبرد مرور ذهني در تكاليف پيچيده يادگيري 34
راهبرد بسط دهي در تكاليف پايه 36
راهبرد بسط دهي در تكاليف پيچيده 37
راهبرد سازماندهي در تكاليف پايه 38
راهبرد سازماندهي در تكاليف پيچيده يادگيري 39
فراشناخت 40
معلمان كارآمد 46
پرورش مهارتهاي فكري 47
پرورش مهارتهاي حل مسئله 48
مهارتهاي تدريس 52
دستورالعملهاي قبل از مطالعه 57
دستورالعملهاي بعد از مطالعه 60
دستورالعملهاي جهت گسترش حافظه 61
دستورالعملهاي بهسازي حافظه 63
ادبيات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه 65
فصل سوم
1-3- روش تحقيق 74
2-3- جامعة مورد مطالعه 75
1-3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگيري 75
2-3-2- ملاك انتخاب نمونه 76
4-3- ابزار پژوهش 76
1-4-3- معرفي ابزار 76
2-4-3- اعتبار آزمون 78
5-3- روش نمرهگذاري 78
6-3- روش تجزيه و تحليل آماري 79
فصل چهارم
ميزان درآمد خانواده 81
ميزان تحصيلات پدر آزمودنيها 82
ميزان تحصيلات مادر آزمودنيها 83
شغل پدر 84
شغل مادر 85
توزيع فراواني دانشآموزان برحسب موفقيت تحصيلي 85
ميانگين انحراف استاندارد راهبردهاي يادگيري در دو گروه موق و ناموفق 87
بخش استنباطي 88
رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در رشته رياضي فيزيك با درس حسابان 89
رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در رشته رياضي فيزيك با درس فيزيك 91
رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم تجربي با نمره درس شيمي 92
رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم تجربي با نمره درس زيستشناسي 93
رابطه بين راهبردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي در گروه علوم انساني با درس جامعهشناسي 95
نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته رياضي بكار ميبرند چيست؟ 98
نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربي بكار ميبرند چيست؟ 99
تحليل مميز 100
نوع راهبردهاي يادگيري كه دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انساني به كار ميبرند چيست؟ 101
تحليل مميز 101
فصل پنجم
بحث و نتيجهگيري 104
محدويتها 112
پيشنهادها 113
منابع فارسي 114
منابع انگليسي 117
ABSTRACT
The present research tries to compare the learning strategies between the two groups of successful and unsuccessful girl students in New System high schools of Yazd city.
The study group in this research was composed of 222 students in the third grade of high school in three fields of study selected randomly from two educational districts and 10 high school. The number of students it the field of Mathermatics-Physics were 56 in Experimental Science 74 and in Hunanities 92 people who were tested in two groups of successful and unsuccessful students.
In order to assessment the independent variable a questioonare including 28 questions of five choices were used. The choices included always, usually, sometimes, rarely and never. The questionare was presented to the students in the schools in group and the information were analyzed by the use of independent T test, multi-variable regression analysis and differentiation analysis. The findings shows that there is a significant relation between learning strategies and achievment of the students in the fields of Mathematics-Physics and Humanities and among the learning strategies, the strategy of Elaboration in Mathematics-Physics and Elaboration and Rehersal strategy in Humanities are highly correlated with the educational progress.
Also the results of Differential Analysis Showed a significant relation between the learning strategies and the educational success and in students of Mathematics-Physics, the strategy of Elaboration and comprehension monitoring have the maximum correlation with educational success.
In the field of Experimental Sciences, comprehension monitoring strategy which has the most correlation with educational success. In the filed of Humanities, Elaboration Strategy and comprehension monitoring have the most related with the educational success.