شناسه پست: 14836
بازدید: 344

پایگاه داده SQLفهرست مطالب
پیشگفتار 1
مقدمه 2
معرفي پايگاه داده SQL Server 2000 2
معرفی SQL و دستورات عمومی آن 2
دستکاری جدول های بانک اطلاعاتي SQL 3
دستوات عمومی sql 6
تعریف های اولیه : 9
دستور SELECT : 9
AND  OR : 9
IN : 10
BETWEEN : 11
like 11
ASC, DESC 12
SUM 13
COUNT 14
HAVING 16
دستور ALIAS 16
دستور JOIN 18
دستور OUTER JOIN 19
دستور UNION 20
دستور UNION ALL 21
دستور INTERSECT 22
دستور MINUS 23
آموزش Enterprise Manager 24
ايجاد يك جدول جديد : 25
ايجاد Stored Procedure : 25
ايجاد كردن جداول و تغییر دادنشان 30
ايجاد كردن جداول 30
طراحي پايگاه داده 31
شناخت انواع داده ها 31
مقادير قابل قبول انواع داده 31
مقادير کاراکتری 32
مقادير ديگر 32
ايجاد كردن يك جدول جديد 32
ايجاد يك جدول جديد 32
اضافه کردن يک ستون عددی به جدول 33
شرح ستون 33
Precision و Scale (دقت و مقياس) 33
اضافه كردن يك ستون Identity به جدول 34
ارزشهاي Identity 34
اضافه کردن ستون GUID به جدول 34
اضافه کردن يک ستون Data در جدول 35
انواع داده های Character 35
مقادير پيش فرض 35
ذخيره کردن و بستن جداول 36
مديريت جداول 36
تغيير دادن ستونها 36
تغيير نام يک ستون 36
تغيير دادن جداول 37
تغيير نام يک جدول 37
برداشتن يک جدول 37

پیشگفتار

شرکت کارکیا در سال 84 تاسیس گردید مدیریت این شرکت به عهده دکتر مهدی نیکوئی است که مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه NBA دریافت نموده است. زمینه کاری این شرکت برنامه‌سازی نرم‌افزاری، طراحی صفحات وب، گرافیک (CD CalQlog)، تابلوهای تبلیغلاتی Flax face و نگهداری پایگاه داده می‌باشد و جنبه‌های مدیریتی آن عبارتند از مدیریت پروژه ، مدیریت فروش و مطالعات بازار می‌باشد.
همچنین در زمینه برگزاری سمینارها نیز فعالیت دارد که از جمله می‌توان به سمینارهای برنامه بودجه مدیریت تحقیق، دانشگاه آزاد و سازمان تعاون اشاره نمود.
 از پروژه‌های انجام شده توسط این شرکت می‌توان به پروژه‌های شرکت‌های پایدار و بتن، الماس شرق، نمایندگی سایپا توتونچیان و نمایندگی ایران خودرو توسلیان می‌باشد که هم‌اکنون پروژه در حال کار پروژه فروش چشم ساران می‌باشد.
مقدمه
معرفي پايگاه داده SQL Server 2000
SQL Server2000   يك Engine پايگاه  داده ارائه شده توسط شركت مايكروسافت است و ادامه ويرايش 7.0 است. بدون اقراق ميتوان گفت اين محصول پر كاربرد ترين Package پايگاه داده محسوب ميشود. البته مايكروسافت ادعا كرده است كه بيش از 60 % بازار Database جهان را به خود اختصاص داده و اين روز به روز در حال افزايش است. شركت IBM در اواخر دهه 70 زبان SEQUEL كه براي Query ها (پرس و جو ها ) استفاده مي شد را ابداع كرد. با تغيير زمان اين زبان نيز تغييراتي كرد و تا آنجا كه فقط براي Query ها استفاده نميشد و از آن ميتوانستيم براي Administrating مديريت و Sequrity امنيت در Database نيز استفاده كنيم و بعد از مدتها اين زبان به SQL تغيير نام داد.
امروزه ورژنهاي متعددي از اين نرم افزار استفاده ميشود كه نرم افزار Microsoft SQL Server 2000 از Transact SQL كه به آن TSQL هم ميگويند استفاده ميكند. SQL Server 2000 هم اكنون داراي 2 نسخه است :
 يكي SQL Server 2000 Personal Edition كه بر روي Client نصب ميشود (Windows 98 – Windows ME – Windows 2000 Proffessional – Windows XP Home Edition – Windows XP Proffessional Edition) البته اگر بر روي Windows 98 و Windows ME نصب كنيم ، بسياري از قابليتهاي اين Package از بين ميرود. بهترين حالت نصب اين نسخه بر روي سيستم عاملهاي Windows 2000 Proffessional و Windows XP Proffessional است.
يك نسخه ديگر اين نرم افزار : SQL Server 2000 Enterprise Edition است كه مختص Server ها است يعني فقط بر روي تمامي نگارش هاي Window 2K Server و Windows Server 2003 نصب ميشود
معرفی SQL و دستورات عمومی آن
توسط SQL ميتوان درون يك بانك اطلاعاتي پرس و جو كرده (Query) و نتيجه را برگرداند. بانك اطلاعاتي شامل آبجكتي به نام جدول (Table) ميباشد. ركوردها در بانكهاي اطلاعات در جداول ذخيره ميگردند.جدول شامل سطر و ستون ميباشند.
مثال:
Select   Last name   from  persons                                                               
پر كاربرد ترين دستورات SQL شامل موارد زير است :
SELECT        استخراج يك داده از بانك اطلاعاتي
  DELETE       پاك كردن يك داده از بانك اطلاعاتي
INSERT        وارد كردن يك داده جديد به بانك اطلاعاتي
 همچنين در SQL ميتوان داده هايي نيز تعريف كرد :
   CREATE TABLE    ايجاد يك جدول جديد
ALTER         TABLE تغيير دادن يك جدول
DROP TABLE          پاك كردن يك جدول
CREATE INDEX      ايجاد يك انديس
   (كليد جستجو) DROP INDEX پاك كردن يك انديس
 دستکاری جدول های بانک اطلاعاتي SQL
 CREATE  TABLE: جداول ساختمان بندی پایه یک بانک اطلاعاتی اند که اطلاعات را در خود جای میدهند . برنامه های بسیاری هستند که بدون استفاده از کد های sql برای شما جدول میسازند . اما یادگیری این دستورات برای کسی که با جداول و دیتابیس کار میکند ضروری است.
قبل از یادگیری گرامر دستوری ساخت جدول ، باید منطق و اصول ساخت جدول را بیاموزید . جداول به سطرها (ROW) و ستون ها (COLUMN)  تقسیم میشوند . هر سطر یک رکورد از اطلاعات را در خود جای داده است.هر سطر چند فیلد دارد .
مثال : مثلا کارنامه مدارس را در نظر بگیرید .مثلا 3 ستون دروس ، نمره و تاریخ دارد و سطر های آن هر کدام شامل سه بخش هستند طبق دسته بندی ستون هایش …………..