امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
امنیت شغلی در آینده
تعاریف و مفاهیم ایمنی و بهداشت کار
خطر بالقوه
خطر بالفعل
حادثه ناشی از کار
روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار
روشهای تامین سلامت کارکنان در محل کار
ارگونومی
روشهای بیومکانیکی
مهندسی سیستم ها
روشهای اکتشافی
روشهای رفتاری
– قوانین دولتی و ایمنی و سلامت حرفهای
قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران
موازین مربوط به ایمنی و بهداشت کار
موازین یا استانداردهای مربوط به ضوابط کلی
موازین مربوط به خطرات معین
موازین مربوط به ایمنی در بخشهای خاصی از فعالیت اقتصادی
مدیریت ایمنی و سلامت محیط کار
عوامل کلیدی بهبود ایمنی و سلامت حرفهای محیط کار
فرهنگ
سیستم ها
سخت افزار
اجزای برنامه ایمنی
ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت
موارد راهنما به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت
بازرسی محیط کار
ارزیابی خطر احتمالی
تکنیک هایHAZAN\HAZOP
تحلیل دادههای تصادفات، بیماریها و خسارات
تحلیل دادههای خطای نزدیک
چگونگی ایجاد یک برنامه جامع کنترل مخاطرات بالقوه
انواع برنامههای ایمنی
برنامههای ایمنی بر مبنای رفتار
– برنامههای ایمنی بر مبنای مشوق
برنامه ایمنی بر مبنای مشوق بر اساس عملکرد
برنامه ایمنی بر مبنای مشوق بر اساس رفتار
برنامه ایمنی بر مبنای مشوق غیر سنتی
– نظرات جاری در ایمنی و سلامت
استرس شغلی
مرحله هشدار
مرحله از پا در آمدن
مرحله مقاومت
ایجاد کنندههای استرس
منابع استرس
علل کاری استرس
بار زیاد کاری
فشار کاری کم
نوبت کاری
– روابط بین شخصی
جو سازمانی
ابهام نقش
عوامل شخصی
عوامل خارجی
مقررات و قوانین دولتی
مسافرت
جرم و جنایت
موضوعات خانوادگی و شخصی
– استرس و عملکرد کاری
رابطه استرس و ترک خدمت و سبک رهبری
علائم استرس
مدیریت استرس
صحبت کردن
تفویض
ده راه که مدیریت بوسیله آن میتواند استرس کار کنان را در حین کار کاهش دهد
صحبت آزاد کارکنان به طور آزاد با یکدیگر
کاهش تعارضات شخصی در کار
حمایت از تلاشهای کارکنان
درباره کارکنان به راحتی صحبت کنید
تأمین مرخصی شخصی رقابتی و مزایای
کارکنان
تعیین سطوح جاری مزایای کارکنان
مراجع
یکی از رسالتهای اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری کارکنان توانمند میباشد. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایندهای مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. نظام نگهداری منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل میشود که میتوان آنها را به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط کار، اجرای برانامههای ورزش و تندرستی و بعضی خدمات مشابه. دسته دوم شامل مواردی است که تقویتکننده روحیه علاقمندی کارکنان به کار و محیط کار میباشد مانند خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی. در صورت داشتن توجه و بکارگیری این موارد امنیت شغلی در کارکنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی میشود که این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در مقاله حاضر تأکید اصلی بر روی موارد دسته اول است به این صورت که در ابتدا در مورد اصطلاحات ایمنی و سلامت و جنبههای قانونی آن بحث میشود و در ادامه به برنامهها و راهکارهای مدیریت ایمنی و سلامت حرفهای پرداخته میشود. در قسمت دوم مقاله بحث سلامت کارکنان با توجه به عامل کلیدی استرس در محیط کار با تمرکز بر روی شناخت و بهینه سازی میزان استرس بررسی میشود.
در پایان امید است که توجه و بکارگیری مطالب و راهکارهای این مقاله در افزایش ایمنی و سلامت محیط کار، بهینه سازی سطح استرس و ایجاد امنیت شغلی مناسب و در نهایت ایجاد رضایت شغلی موثر باشد که این نیز یکی از عواملی است که در بهبود مستمر و تعالی سازمانها باید در نظر گرفته شود.
در آینده و در تجارت تغییرات سریع باعث کوچکتر شدن سازمانها میشود و سازمانها به سمت مجازی شدن پیش میروند. سازمانها به صورت یک هسته مرکزی در میآیند و سایر قسمتها و کارکنان به صورت موقت در اطراف آنها قرار میگیرند و اکثر مردم برای خود کار خواهند کرد. پرداختها به صورت قسمتی از سود خواهد شد و جای دستمزدهای ثابت را میگیرد. کارکنان خود را باید با قراردادهای نامعین و مستقل وفق دهند. در این شرایط کارکنان مجبورند همواره در حال یادگیری باشند که دلیل این وضعیت افزایش روزافزون رقابت است. در آینده امنیت استخدام بر مبنای توانایی کارکنان در ایجاد ارزش افزوده میباشد. با توجه به این عوامل میتوان نتیجه گرفت که در آینده عمده مسئولیت ایمنی و سلامت به عهده کارکنان است (وارن ۱۹۹۶؛ یوسف ۱۹۹۸)……………..