انتخاب موضوع پایان نامه
شناسه پست: 38806
بازدید: 896

انتخاب موضوع پایان نامه

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که می تواند برای یک دانشجو و فارغ التحصیل در انتهای دوره تحصیلش رخ دهد. پس از یک دوره تحصیل شما می خواهید بر روی یک مقاله ای کار کنید که نشان دهنده میزان دانش و یادگیری شما از ان حوزه علمی است.

انتخاب موضوع

در چنین شرایطی است که برای نگارش پایان نامه با اولین موضوعی که مواجه می شوید انتخاب موضوع پایان نامه است. در این مقاله برای شما دوستان و مخاطبین گرامی به طور کاملا شفاف توضیح می دهیم که چگونه و بر اساس چه معیارهایی باید به انتخاب موضوع پایان نامه بپردازید. با ما همراه شوید.

شروع پروسه ی انتخاب موضوع پایان نامه

زمانی که شما در دوره تحصیلات تکمیلی قرار میگیرید باید به موضوع پایان نامه خود فکر کنید. زمان مشخصی برای انتخاب موضوع پایان نامه وجود ندارد و دانشجو ها ممکن است تا یک سال به بررسی انتخاب موضوع بپردازند. در انتها قبل از نوشتن پایان نامه اصلی باید یک پیشنهاد ویژه و یا پروپوزال بنویسید. روال و اصول این کار بسته به دانشگاه فرد دارد و میتواند کار بسیار سخت و دشواری باشد.

نکات مهم در انتخاب موضوع پایان نامه

برای انتخاب موضوع پایان نامه باید توجه داشته باشید که نکاتی باید در نظر گرفته شود که این نکات همگی مهم و برای انتخاب موضوع پایان نامه حیاتی هستند. با هم برخی از آن ها را می خوانیم.

گستره موضوع خود را محدود کنید.

موضوعات مختلف را بررسی کرده و سعی کنید در حوزه ی موضوعات مورد علاقه تان ، موضوع دقیقی را مشخص کنید. در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا ، برای انتخاب موضوع خاص باید آن فیلد را محدود کنید. برای این کار میتوانید از مطالب و کتاب های مقدماتی استفاده کنید. اگر که از قبل بخشی از موضوع را انجام داده اید سعی کنید این مبحث را کامل تر مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر موضوع پایان نامه شما ادبیات باشد ، سعی کنید نویسندگان مختلف را جست و جو کنید. اگر یک محدوده وسیع را بهتر بشناسید ، انتخاب بهتری خواهید داشت.

به دنبال علاقه ی خود باشید.

موضوعی که دوست دارید را انتخاب کنید. مهمترین مسئله در انتخاب موضوع ، علاقه است. به این دلیل که شما مدت زمان زیادی را باید روی این موضوع کار کنید و انرژی زیادی از شما میبرد که اگر به کارتان علاقه نداشته باشید موجب دلسردی و کاهش انگیزه تان میشود. همچنین به دنبال موضوعی باشید که هیجان انگیز باشد زیرا اگر برای شما هیجان انگیز باشد برای خواننده نیز به همین صورت خواهد بود.

به میزان مناسب تحقیق کنید.

زمانی که از موضوع انتخابی خود کمی شناخت به دست آوردید ، تحقیق خود را عمیق تر کنید. عمیق شدن در موضوع باعث میشود که موضوعتان بکر باشد. همچنین باعث میشود که کاری که ارائه میدهید تکراری نباشد. به عنوان مثال اگر رشته ی شما عمران باشد و روی موضوع مقاومت خاک یک منطقه خاص تحقیق میکنید ، باید راجع به بیشینه ی آن منطقه بیشتر تحقیق کنید و تمام جوانب و اطلاعات را در مورد آن منطقه بدست آورید. همچنین در نظر داشته باشید که منابع تحقیق را در جایی امن نگه داری کنید. زیرا شما از این منابع در طول کار خود به مقدار زیاد استفاده خواهید کرد بنابراین در هنگام ذخیره در پوشه و هارد دقت لازم را داشته باشید. همچنین برای این کار میتوانید از نرم افزار هایی که در دسترس هستند استفاده کنید.

موضوع منحصر به فرد انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که باید موضوع شما منحصر به فرد باشد. این نکته زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که شما دانشجوی دکترا باشید. زیرا اساتید و اعضای هیئت علمی از شما توقع بیشتری خواهند داشت زیرا موضوع مورد تحقیق شما باید مرزهای علم را تغییر دهد.

با اساتید راهنما و مشاور مشورت کنید.

با اساتید راهتما و مشاور خود صحبت کنید. اساتید می توانند به شما در انتخاب موضوع کمک کنند. به ویژه اگر مسیر انتخابی خود را نمیدانید. اساتید راهنما و مشاور بینش عمیق تری در حوزه ی تخصصی رشته شما دارند و میتوانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

در انتخاب موضوع پایان نامه به چه چیزهایی باید توجه کنید؟

قبل از انتخاب موضوع باید حتما به این مورد توجه داشته باشید که موضوع مورد تحقیق شما تا چه حد امکان پذیر خواهد بود. سوژه شما نباید زیاد بزرگ و زمان بر باشد ، چون شما برای تحقیق در زمان محدودی که معمولا برای نوشتن یک مقاله تعیین شده است ، باید کارتان را تحویل دهید. با این حال ، سوژه ی شما نباید بیش از حد سبک باشد. زیرا تحقیقات شما بیش از حد سطحی خواهند شد.
پس اگر می خواهید یک موضوع پروپوزال مناسب داشته باشید باید در انتخاب سوژه های درگیر انتخابی دقت فراوانی داشته باشید تا بتوانید علاوه بر اینکه موضوع عجیب و غریبی انتخاب نمی کنید به گونه ای این انتخاب صورت پذیرد که شما بتوانید حداکثر نمره را کسب کنید و از نظر استاد راهنمای شما ارزشمند و مفید باشد.

موضوع پروپوزال

به طور کلی ، سوژه شما باید شرایط زیر را داشته باشد:

– نیاز های بنیادی را برآورده کند.
– مرتبط باشد.
– باعث شود که شما مشتاق کار روی آن باشید.
– در کتب و مقالات علمی در مورد آن مطلب چندانی نباشد.
– استاد راهنمای شما این موضوع را پسندیده باشد.
– موضوع پایان نامه شما یکی از موضوعات روز در زمینه علمی شما باشد.

ویژگی های موضوع پایان نامه | ویژگی های موضوع پایان نامه

۱. برطرف کردن نیارهای بنیادی:

قبل از شروع برای بررسی موضوعات ممکن ، نکته مهم این است که مطمئن شوید هر گونه الزاماتی که توسط برنامه آکادمیک یا ناظر شما تنظیم شده‌است را لحاظ کرده اید. الزامات اغلب در محدوده های زیر وجود دارند:
دامنه موضوع ، برای مثال: مدیریت بازاریابی ، علوم تربیتی و آموزشی ، حقوق اتحادیه اروپا و غیره.
جهت آیا این تحقیق باید یک جهت علمی یا حرفه‌ای داشته باشد؟ در ابتدا ارتباط علمی بسیار مهم است ، در حالی که ارتباط عملی می‌تواند نقش محوری تری را در انتها نیز ایفا کند.

۲. ارتباط داشتن

ارتباط موضوع مورد تحقیق شما بخش مهمی از تعریف پایان نامه است. در میان نکات دیگر ، این امر تضمین می‌کند که تحقیقات شما ارزشی اضافه بر سازمان دارند. موضوع شما باید به همه ی جوانب درگیر در تحقیقات شما مربوط باشد. اینکه این ارتباط چگونه تعریف می‌شود به جهت گیری تحقیقات شما بستگی دارد.

ارتباط علمی:

در مطالعات علمی ، بیشتر تمرکز بر روی برطرف کردن شک و شبهه هایی است که در حال حاضر در سوژه شما وجود دارد. به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید مشخص کنید که مطالعات میانجی یا واسطه‌ای برای تعیین تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر روی تصویر یک برند خاص انجام نشده‌است. اگر این شک و شبهه را برطرف کنید ، تحقیقات شما از لحاظ علمی مناسب خواهند بود.

جهت گیری حرفه‌ای:

برخی از برنامه‌ها و رشته‌ها نیاز به بحثی که ارتباط اجتماعی یا عملی دارد ، دارند؛ برای مثال ، شما ممکن است به موضوعی نیاز داشته باشید که مربوط به سازمانی است که شما در آن کار کرده‌اید. سپس تحقیق مربوطه معمولا با استفاده از یک روش عمل گرا انجام می‌شود. با این نوع جهت گیری ، یافتن نوعی کاربرد عملی برای تحقیق تان مهم است. برای مثال ، می‌توانید بررسی کنید که چگونه تعامل رسانه های اجتماعی بر یک برند خاص تاثیر می‌گذارد. سپس می‌توانید از یافته‌های خود به عنوان اساس برای ارائه توصیه‌های عملی به شرکت استفاده کنید.

۳. انتخاب یک سرگرمی!

این نکته اغلب دشوار است. دقیقا چطور می‌خواهید موضوعی را پیدا کنید که سرگرم‌کننده هم باشد؟ مهم‌ترین نکته این است که به این فرآیند کمی زمان بدهید. با نگاه به موضوعاتی که مرتبط هستند ، اغلب شما به موضوعات جدید و جالبی که از کار کردن روی آنها لذت می‌برید ، هدایت می‌شوید.

مراحل انتخاب یک موضوع:

برای ساده‌تر کردن فرآیند انتخاب موضوع ، یک نقشه راه برای انتخاب موضوع پایان‌نامه ایجاد کنید. داشتن یک نقشه راه می تواند تمامی نقاط تاریک کار را به شما نشان دهد. به راحتی می توانید با نقشه راهی که برای خود انتخاب کرده اید مراحل انتخاب موضوع پایان نامه را پیش بروید. با حذف انتخاب های خود می توانید به بهترین موضوع پایان نامه دست پیدا نمایید.

موضوع انتخاب شد. حالا چه کار کنیم؟

هنگامی که یک سوژه را انتخاب کردید (و ناظر شما آن را تایید کرده‌است) ، زمان آن رسیده که یک شرح مشخص و یک هدف را همراه با تعریف برای آن ها تنظیم کنید. تقریبا کار انتخاب موضوع پایان‌نامه شما به پایان رسیده است و می توانید بقیه مراحل کار را برنامه ریزی کنید.
ما معتقدیم که نظرات و پیشنهادات شما دوستان و مخطابین گرامی می تواند ما را در تولید محتوایی فاخر و جامع یاری رساند. از این رو اگر در مورد موضوع بالا یعنی انتخاب موضوع پایان نامه و یا موضوعات مشابه مورد خاصی وجود دارد که در بالا ذکر نشده است و از نظر شما مهم و حتی حیاتی است در قسمت نظرات و پیشنهادات به طور کامل برای ما این موارد را ذکر نمایید که هم ما و هم مخاطبین محترم از وجود چنین اطلاعاتی مطلع گردیم.
گردآوری توسط مسعود مرادی