شناسه پست: 19484
بازدید: 383

فیزیک تابش فهرست مطالب
پيشگفتار. 1
مقدمه: 4
1-1 «مروري بر فيزيک تابش». 9
1-1-1 روابط پايه. 9
1-1-2: چند تعريف… 9
چگالي جريان تابشي.. 9
تابشي از جسم تيره. 10
قابليت جذب ماده. 10
1-1-3 «قوانين تابش»: 11
قانون کريشهف… 12
قانون استفان – بولتزمن.. 13
قانون پلانک… 13
قانون جانشيني وين.. 14
2-1:«دريافت انرژي خورشيد در سطح زمين؛ تاثيرات کمي)». 15
1-2-1 ثابت خورشيدي.. 16
2-2-1 زاويه برخورد (قانون کسينوسي لمبرت) 18
3-2-1) فاکتور‌هاي فضايي.. 18
4-1-2-1 طول (قانون بير –باوگر) 22
2-5-2-1- ضريب واپاشيدگي.. 23
6-2-1- تاثير ابرها بر رسيدن تابش‌ها 24
7-2-1- مه آلودگی.. 29
افشانه‌های طبیعی و گرد و غبار. 31
فرایندهای فرسانیده باد. 31
آتش سوزیهای ناشی از کشاورزی.. 32
ترشحات گیاهان.. 32
فعالیت‌های آتشفشانی.. 33
دلایل افزایش تیرگی (گرفتگی) هوا 34
1-1 گیرنده‌های انرژی خورشید در سطح زمین: تاثیرات کیفی.. 38
1-3-1 جذب بوسیله ترکیبات اتمسفر: 38
5-1 انعکاس (بازتاب) با طول موج کوتاه پایین.. 48
6-1 اشعه حرارتی (گرمایی) و تغییر طول موج.. 55

پيشگفتار

مديريت هوشمند محيط سياره‌ها و منابع مورد نياز براي توسعه و توليد مستمر و بهبود كيفيت زندگي‎‎، شايد بحراني ترين نياز ما در حال حاضر باشد. در حالي كه منابع ما محدود هستند. ما با رشد سريع جمعيت در بسياري نقاط جهان مواجه هستيم . مقدار زيادي غذا براي تامين نياز غذايي 8 ميليارد نفر جمعيت در سال 2000 مورد نياز مي‌باشد. هدف اين كتاب آموزش و آشنايي دانشجويان فيزيك  علوم زيستي ومهندسي همچنين محققان در اين زمينه‌ها، با مباني نقش محيط در توليد غذا مي‌باشد. حتي در صورت تجزيه وشكستن محيط تامين غذا براي سالهاي آينده همچنان مشكل به نظر مي‌رسد.
در يك دوره زماني بعد از جنگ جهاني دوم و اوايل دهه (1970) ميلادي در نتيجه به كار بردن تحقيقات علمي پيشرفت سريعي در افزايش مواد غذايي حاصل شد. در هر حال بيشتر اين پيشرفت به واسطه تشديد انرژي كشاورزي بود از جمله استفاده بيشتر از علف كش‌ها، آفت كش‌ها، كودهاي شيميايي و ماشينهاي كارآمدتر. البته تقاضاي انرژي نه تنها در كشاورزي بلكه در بقيه كارهای صنعتي و عمراني نيز در اين سالها افزايش داشت.
يكي از نتايج استفاده از سوختهای فسيلي براي توليد انرژي تمركز دي اكسيد كربن در اتمسفر مي‌باشد. بسياري از دانشمندان نگران آن هستند كه تغييرات اقليمي در نتيجه ورود دي اكسيد كرين به جو به وقوع خواهد پيوست يا به وقوع پيوسته است. يكي از توليداتي كه به واسطه سوختن سوختهای فسيلي ايجاد مي‌شود، شايد بارانهاي اسيدي باشد كه تاثيرات زيانباري بر روي اكوسيستم زميني و آبي و همچنين محصولات ومزارع به جاي خواهد گذاشت.
توليد تورن «بدون توجه به سوختها» وديگر فرآيندهاي صنعتي مقدار زيادي انرژي گرمايي آزاد مي‌كند. گرما و در پاره اي موارد بخار آب گاهي اوقات مستقيما به هوا مي‌روند ويا اينكه گرما مستقيما به هوا مي‌روند ويا اينكه گرما مستقيما به آب اضافه مي‌شود و موقعيت محيطي و زيستي در اطراف گياهان و كارخانه‌ها تغيير مي‌‌‌‌دهند.
محصولات توليد شده نيز ممكن است ثبات محيط را تحت تاثير قرار دهند. كلروفلروكربنها (فرئون‌ها) به طور قطع با ازن در لايه‌هاي بالايي جو واكنش نشان مي‌دهند و ضخامت آن را كاهش مي‌دهند. كودهاي «نيتروژنه» با آزاد كردن مقداري اكسيد نيتروژن كه از خاك ساطع مي‌شود، مي‌توانند تاثير مشابهي داشته باشند. نتيجه چنين واكنشهايي افزايش چگالي جریان تابشي فرابنفش به سطح زمين است كه براي گياهان و حيوانات مضر می باشد. زمين‌هاي با كاربري نادرست ممكن است خسارت‌هاي غير قابل جبران ببينند.
بسياري از زمينهاي حاصلخيز دنيا در حال قرار گرفتن در فرآيند بيابان زايي هستند. با تغيير پوشش گياهي رطوبت خاك، دماي سطحي وقابليت بازتابش آن هم تغيير مي‌كند. بسياري عقيده دارند با وقوع بيابان زایي، بارندگي كاهش و بيابان‌ها افزايش مي‌يابند.