دانلود بررسی رابطه بازی با رشد اجتماعی و فعالیتهای حرکتی کودکان
مقدمه :
لحظه ای تأمّل کنیم و بیندیشیم ! نطفه ای که یک یافته ی بارور شده بیش نیست .در نه ماه به موجودی تبدیل می شود به پیچیدگی نوزاد یک انسان و این نوزاد در کمتر از پنج سال به ۸۰% رشد نهایی خود می رسد . شاید بگویید : این که چیزی نیست نوزاد گربه مسیر اول را در سه ماه و مسیر دوم را در کمتر از یک ماه طی می کند. جواب این نیست :
آن هم شگفت آور است ولی ، در مورد انسان نکته اینجاست ؟ ! که شخصیت ، مهارتها، قدرتها ، هوش ، استعداد و خلق و خو در این دوره شکل می گیرد و رشد بعدی بیشتر در جهت کمی است تاکیفی .
رابطه بازی با رشد اجتماعی و فعالیتهای حرکتی کودکان
بی دلیل نیست که تحقیقات روانشناسی اخیر بیشتر در زمینه ی این مرحله از زندگی انسان انجام شده است و محققان ثابت کرده اند که منش و رفتار و هوش تا آن درجه که در قدیم فکر می کرده اند ذاتی و ارثی نیست بلکه شدیداً متأثّر از شرایط محیط است .
هر قدر محیط رشد و نمو کودک متعادل تر ، آگاهانه تر ، غنی تر و در جهت شکوفایی کامل او باشد رشد او در جهات مختلف خصوصاً اجتماعی شدنش متعادل تر است و بحران های کودک در مراحل مختلف رشد ضعیف تر (خمارلو توران ، میر هادی کتاب کار مربی کودک ص ۷)
برای پرورش و رشد واقعی ، بوجود آوردن یک فعّالیت و تجربه ی غنی و متعادل و سازمان دادن زندگی کودکان در آن مسئله ی اساسی است ، ارتباط محیط آموزشی با محیط طبیعی زندگی خانواده ها و مردم از جدا شدن آموزش از زندگی جلوگیری می کند. و در نتیجه مطلوب است : کودک به عنوان عامل فعال در محیط اجتماعی و خانواده نیست حتی در سنین اولیه کودکی .
منابع و ماخذ :
احدی ، بنی جمال ، حسن ، شکوه السادات ، روانشناسی رشد ، نشریه ی تهران، سال
پاولوگ، الیزابت ، ترجمه ،روان دوست ، وحید، بازی ، نشر یوشیج .
آریا ، جمشید ، بازی و نقش آن در رشد کودک .
خمارلو ، میرهادی ، توران ، کتاب کار مربی کودک ، انتشارات آگاه ، سال ۱۳۷۲ .
جلالی ، مهدی ، روانشناسی کودک ، انتشارات امیر کبیر ، تهران ، سال ۱۳۵۲ .
جی کار تلج، جی اف میلبرن، ترجمه ، نظری نژاد ، محمد حسین، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان ، انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، سال ۱۳۶۹ .
فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۷۰ + پرسش نامه
******************************************
نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد