شناسه پست: 15912
بازدید: 402

ميدان مغناطيسي زمين 
فهرست مطالب
مقدمه 1
منشا میدان مغناطیسی زمین 1
قطب‌های میدان مغناطیسی زمین 3
چرا ميدان مغناطيسي تغيير مي كند؟ 3
وارونگی میدان مغناطیسی 4
جابجایی قطب ها 5
علت وارونه شدن میدان 6
مولفه هاي ميدان مغناطيسي 7
نصف النهار مغناطیسی 7
انحراف مغناطیسی: 7
شیب مغناطیسی: 8
اندازه گیری القای مغناطیسی میدان مغناطیسی زمین: 8
سه کمیت مولفه های میدان مغناطیسی عبارتند از: 9
میل مغناطیسی: 9
زاویه انحراف مغناطیسی: 9
مولفه افقی میدان مغنا طیسی: 10
اندازه گیری مولفه های میدان مغناطیسی: 10
توفان مغناطيسي 11
ناهنجاریهای مغناطیسی: 11
مغناطیس سنجی در کاوش منابع معدنی: 11
آشفتگی مغناطیس: 12
دوره تناوب توفان های مغناطیسی: 12
کمربند تشعشعی وان آلن 13
موقعیت فضایی کمربندهای تشعشعی زمین: 14
ساختار کمربندهای تشعشعی زمین: 15
منشا پیدایش کمربندهای تشعشعی زمین: 16
کمربندهای تشعشعی در نقش حفاظهای الکترومغناطیسی زمین: 17
از میدان مغناطیسی زمین چه استفاده هایی می شود؟ 19
مین روبی: 19
خنثی سازی میدان مغناطیسی کشتی: 20
منابع 21
مقدمه
اگر آهنربایی را از نقطه‌ای آویزان کنیم، آهنربا چرخیده و در راستای شمال و جنوب جغرافیایی قرار می‌گیرند. قطبی از آهنربا را که در راستای شمال جغرافیایی قرار دارد، قطب N و دیگری را قطب S می‌نامند. دلیل رفتار این گونه آهنربا وجود میدان مغناطیسی در زمین می‌باشد.
ویلیام گیلبرت (willam gilbert) یکی از فیزیکدانان پیشگامی بود که اولین بار به وجود میدان مغناطیسی زمین پی برد. وی نشان داد که اگر یک میله آهنی را در راستای شمال و جنوب قرار داده و بر روی آن بکوبیم میله ، آهنربا خواهد شد. او همچنین برای اثبات وجود میدان مغناطیسی زمین یک آهنربا را درون کره‌ای قرار داد و نام ان را Terrlla نامید که در زبان لاتینی به معنای زمین کوچک بود. گیلبرت یک قطب نما را بر روی آن حرکت داد و مشاهده نمود که وقتی قطب نما در راستای سطح Terrlla قرار می‌گیرد، جهت عقربه مغناطیسی آن همواره ثابت می‌ماند، که نشانگر قرار گرفتن عقربه تحت تاثیر میدان مغناطیسی آهنربای درون کره است.
منشا میدان مغناطیسی زمین
در قلب سیاره ما گلوله سخت و یکپارچه‌ای از آهن وجود دارد که به اندازه سطح خورشید داغ است و به آن هسته زمین می‌گوییم. اقیانوسی از آهن مایع دور هسته درونی وجود دارد که به آن هسته خارجی می‌گویند. محققان منشا میدان مغناطیسی را هسته خارجی می‌دانند که لایه عمیقی از آهن مایع است و به دور هسته می‌گردد. در واقع هسته خارجی مانند آب روی اجاق ، بر روی هسته داخلی در جوش و خروش است. از طرفی اثر نیروی کوریولیس دوران زمین ، درون هسته خارجی ایجاد طوفان و گرداب می‌کند. همچنين با چرخش زمین به دور خودش ، چرخه‌هایی در هسته خارجی آن که از آهن مذاب تشکیل شده بوجود آمده، جریانهای الکتریکی تولید می‌کنند. این جریانها باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی در فضای اطراف زمین شده و پوششی محافظ در اطراف آن ایجاد می‌کنند (کمربند تشعشعی زمین). این میدان که کره مغناطیسی نامیده می‌شود، زمین را در برابر جریانهای سریع ذرات باردار بادهای خورشیدی محافظت می‌کند………….