شناسه پست: 12567
بازدید: 394

اشنايي با سيستم فايل Ntfs و معرفي ويژگي ها و امكانات به طور كامل
پيشگفتار
خلاصه
مقدمه
سيستم فايل (File System)
NTFS
FAT32
FAT32 يا NTFS
قابليت بازيابي (Data Recoverability)
سازگاري و رفع اشکال
قابليت تطابق بهتر NTFS با درايوهاي بزرگ
تبديل به NTFS
بررسي عميق تر NTFS
قابليت بازيابي (Data Recoverability)
انعطاف پذيري در برابر اشکال در ذخيره اطلاعات (Storage Fault Tolerance)
نگاشت کلاسترهاي معيوب (Bad-Cluster Remapping)
امنيت اطلاعات (Data Security)
رمزنگاري فايل ها (Encryption)
EFS چگونه الگوريتم «کليدهاي متقارن» را در ترکيب با «کليد خصوصي» بکار مي برد؟
Unicode Names
عمليات تبديل يک فايل رمز شده به رمز نشده و بالعکس
فايل هاي چند جرياني (Multiple File Streams)
فشرده سازي (Compression)
فشرده سازي NTFS
گزينه ي فشرده سازي NTFS
گزينه ي فشرده سازي فايل هاي کم کاربرد در برنامه ي Disk Cleanup
فايل هاي تُنُک (Sparse files)
سهميه هاي ديسک (Disk Quotas)
دفترچه ثبت تغييرات (Change Journals)
نمايه سازي (Indexing Service)
ردگيري توزيع شده ي پيوندها (Distributed Link Tracking)
Reparse Points
پيوندهاي سخت و نقاط انشعاب (Hard Links and Junctions)
پوشه ها دروازه هايي براي ساير درايوها (Directories as Volume Mount Points)
نسخه هاي NTFS
ارتقاي ويندوز
راه اندازي با چند سيستم عامل (Multibooting)
ويژگي هاي هر نسخه
فهرست مراجع

پيشگفتار

وقتي براي اولين بار ويندوز XP بر روي کامپيوتري نصب مي شود، يکي از مسائلي که ذهن را به خود مشغول مي کند، سيستم فايل جديدي به نام NTFS است که مي توان از آن استفاده کرد. با اينکه راهنماي ويندوز فوايد زيادي را براي NTFS بر مي شمرد، انتخاب بين اين سيستم فايل و FAT32 با ترديد همراه است. بسياري از کاربران هنگام کار با اين سيستم فايل، با مشکلاتي روبرو شده اند و از بکارگيري NTFS ابراز پشيماني مي کنند؛ خلاصه اينکه بسياري، هيچ دليل قانع کننده اي براي استفاده از NTFS نمي يابند. بخشي از مشکلاتي که هنگام بکارگيري هر چيز نوي پيش مي آيد ناشي از عدم آگاهي کافي از جوانب آن و بخشي ديگر ناشي از محدوديت هاي موجود در آن است. در اين مقاله سعي شده است اين سيستم فايل از جوانب مختلف بررسي و حتي الامکان محدوديت ها و نکات موجود هنگام استفاده از آن کاملا روشن شود.
در اين مقاله، مرجع که تقريبا بيشتر ويژگي هاي NTFS را پوشش مي دهد به عنوان راهنما انتخاب شده و با توجه به آن، تک تک ويژگي ها بررسي شده است. هر ويژگي دقيقا شرح داده و سعي شده است اصطلاحات بکار رفته در توضيح هر ويژگي کاملا تبيين شود. سپس چگونگي استفاده از ويژگي مطرح شده است. البته براي بکارگيري بعضي ويژگي ها اصلا رابط گرافيکي وجود ندارد و براي بعضي ديگر هيچ راهي به جز برنامه نويسي نيست. سعي شده است ريشه ي مشکلاتي که هنگام کار با NTFS پيش مي آيد کاملا مشخص و راهکارهاي پيشگيري از آن مطرح شود. بدين منظور، با جستجو در مراجع مختلف، صفحات اينترنتي حاوي اطلاعات مفيد جمع آوري شده و پس از بررسي تعدادي از اين صفحات براي تهيه مقاله برگزيده و طبقه بندي موضوعي شده است. پس از آن، مقاله به رشته تحرير در آمده است.
يکي از مشکلات اساسي در مرحله تحرير مقاله، واژه گزيني براي اصطلاحات نوي بکار رفته در متن بوده است. در بعضي موارد ترجمه ي تحت اللفظي اصطلاح، بکار رفته و در بعضي ديگر، واژه يا عبارتي برگزيده شده که هرچند رابطه ي معناداري با اصطلاح لاتين نداشته ولي مفهوم مطرح شده را به خوبي مي رسانده است.
در بخش هايي، خواننده براي مطالعه بيشتر به راهنماي يک برنامه يا دستور ارجاع داده شده است. مي توان با وارد کردن نام برنامه يا دستور در راهنماي ويندوز و يا اجراي آن و استفاده از راهنماي موجود به همراه برنامه، به مطلب مورد نظر دست يافت. دستورات معمولا در Command Prompt (محيط text) اجرا مي شوند. براي اجراي آن در ويندوز XP کافي است از منوي شروع، به All Programs و سپس Accessories اشاره و Command Prompt را اجرا کرد. راهنماي مختصري از هر دستور با وارد کردن نام دستور و پس آن با فاصله، پارامتر /? نمايش داده مي شود.