شناسه پست: 13818
بازدید: 373
بتن در کارگاههاي ايران
فهرست 1
بتن در کارگاههاي ايران 3
اجزاء تشکيل دهنده بتن 7
سنگدانه 9
رفتار فيزيکي سنگدانه ها 10
چگونه شن و ماسه تهيه مي شود 13
دانه بندي 18
اهميت دانه بندي صحيح 19
نقش سنگدانه هاي مختلف در بتن 27
مشخصات بهترين درشت دانه (شن) براي بتن 31
اندازه چشمه الکها 32
مشخصات بهترين ريزدانه (ماسه) براي بتن 34
اب 37
چرا در بتن اب مي ريزيم 47
اب بهينه بتن چه مقدار است 51
سيمان 54
سيمان 55
مواد تشکيل دهنده سيمان 58
در حدود 20 درصد 58
 بتن در کارگاههاي ايران
مصرف بتن بعلت ارزاني و دسترسي راحت به ان روز به روز در سراسر جهان توسعه مي يابد زيرا مصالح مورد مصرف در بتن که عبارت از شن و ماسه و سيمان است بحد وفور در همه جاي کره زمين يافت مي شود. از طرفي بعلت عمر طولاني قطعات بتني و مقاومت بتني و مقاومت ان در مقابل عوامل جوي در مقايسه با ساير مصالح مخصوصا فولاد توجه مهندسين را در سراسر دنيا به خود معطوف داشته و در نتيجه کاربرد ان روز به روز زيادتر مي شود، بطوريکه در صد ساختمانهاي بتني بلند به نسبت ساختمانهاي ديگر روز به روز رو به فزوني است حتي در بعضي ممالک احداث ساختمانهاي بلند فقط با بتن ارمه مجاز است.
ديگر از جاذبه هاي بتن انست که اين جسم قبل از سخت شدن سيال بوده و در هر شکل قالبي که ريخته شود بعد از سخت شدن به همان شکل در مي ايد از اين راه معماران و طراحان مي توانند اجزاء مختلخ ساختمان را از لحاظ هندسي به دلخواه خود نمايند.
در عوض عيب بزرگ قطعات بتن ارمه انست که هيچ وقت فرضيات محاسباتي کاملا مطابق واقعيت نيست زيرا اولين فرضي که يک محاسب ساختمان بتن ارمه مي کند انست که بتن و فولاد را جسم همگن فرض نموده و تنش و کرنش انها را مساوي در نظر مي گيرد و محاسبات خود را بر مبناي ان شروع کرده و ادامه مي دهد در صورتيکه اين فرض کاملا با حقيقت وفق نمي دهد و تنش و کرنش بتن و فولاد کاملا مساوي نيستند. ولي اگر در طراحي بتن وساخت و اجراء و عمل اوري و بالاخره در نگهداري ان دقت کافي بعمل ايد و بتن مطابق دستورالعمل هاي مؤسسات تحقيقاتي و استاندلردهاي دنيا طراحي و ساخته شود شايد به ميزان قابل توجهي فرضيات و عمل بهمديگر نزديک شوند.
براي رسيدن به اين هدف که بتوانيم در ايران بتني کاملا مطابق با استانداردهاي بين المللي استفاده نمائيم دو اشکال موجود است:
الف: بتن استاندارد با کيفيت عالي به مراتب از بتني که ما اينک در کارگاهها از ان استفاده مي نمائيم گرانتر تمام مي شود و از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست و اين مطلب براي سازندگان واحدهاي مسکوني که اغلب قريب به اتفاق انبوه سازان واحدهاي مسکوني بوده و فروشندگان ان مي باشند نه استفاده کنندگان از ان، خوشايند نيست.
ولي اگر توجه داشته باشيم که بتن با کيفيت خوب، توان باربري بيشتري را دارا مي باشد، متوجه مي شويم که بتن خوب در نهايت از لحاظ اقتصادي بيشتر به صرفه نزديک است براي مثال مي توانيم بگوييم که طبق استانداردهاي بين المللي مهندس محاسب مجاز است که بار فشاري معادل 210 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع را روي سازه بتني بگذارد ولي عملا مهندسين محاسب ايراني بيش از 80 تا 90 و حداکثر 110 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع توان باربري قائل نيستند. يعني چيزي کمتر از 2/1 توان مجاز و اين بعلت بدي اجراء بتن مي باشد. در اينصورت مشاهده مي شود اگر ساخت بتن با کيفيت عالي حتي اگر 20 درصد هم گرانتر تمام شود با توجه به حداکثر توان باربري بتن هنوز 80 درصد به نفع توليد کننده است. ا طرفي ابعاد قطعات بتني با توان باربري بالاتر کوچک تر شده در نتيجه فضاي کمتري را اشغال مي نمايد و اين خود موجب وسيع تر شدن فضاهاي معماري مي شود………