تصادفات جاده ای فهرست مطالب
مقدمه 1
اهميت تصادفات جاده اي 1
تصافات جاده اي در ايران 2
اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي در ايران 3
فرهنگ و آموزش در ايران 3
تصادفاتي كه گزارش ميشوند 5
وسائط نقليه اي كه گزارش ميشوند 5
مقايسه وضعيت تصادفات جاده اي در استانها مختلف ايران 7
هزينه تصادفات جاده اي 7
اجزاي هزينه تصادفات جاده اي 8
هزينه هاي منابع ملموس و واقعي 8
ليست توصيه هاي مهم 8
ترافيك تهران در يك نگاه 10
ناحيه ترافيكي …………………… Traffic Zone 10
سفر Trip 10
توليد سفر Trip Production 10
جذب سفر Trip Attraction 10
ايجاد سفر (Trip Generation) (سفر سازي) 10
جابه جايي Transition 10
همسنگ سواري Passenger Car Unit (معادل سواري) 11
زمان سفر Travel Time 11
راه يا خيابان …………………. Street of Road 11
سطح سرويس Level of Service 11
وسيله – كيلومتر 12
وسيله – ساعت 12
نسبت زمان تاخير به زمان سفر 12
تعداد تصادفات در شبكه معابر 12
آمار خودروهاي شماره گذاري شده 12
شاخص هاي حمل و نقل همگاني 12
سفرهاي شناور 13
بررسي نقش رانندگان در تصادفهاي درون شهري 13
ايران و ساير كشورهاي اروپايي و آسيايي، در مقام مقايسه 14
طبقه بندي رانندگان به عنوان عامل اصلي تصادفات درون شهري 14
سن رانندگان 15
لزوم بررسي ايمني سالمندان 15
پير شدن چشم 15
داوريهاي ادراكي رانندگان در مورد فاصله 16
شخصيت اجتماعي و ميزان تحصيلات 16
مقدمه
تلقي عموم مردم دنيا از مسايل جاده اي طي سالهاي اخير تغيير كرده است. در كشورهاي صنعتي، حساسيت و نگراني در مورد آثار سو حمل و نقل جاده اي روي محيط زيست (آلودگي محيط و هوا، از بين بردن زيباييهاي طبيعت، سرو صدا و نظاير آنها) افزايش يافته است.
خصوصيات مهم راه را ميتوان دوام و آثار پايدار وابسته به آن دانست. در عمل، جاده به صورت جزئي دائمي از سيماي محيط جلوه گر ميشود. بسياري از جاده هاي مدرن موجود حتي در كشورهاي صنعتي اروپا در امتداد همان مسيرهايي ساخته شده است كه دو هزار سال پيش براي اولين بار توسط روميها ايجاد گرديده به طوري كه تصميمات مربوط به جاده سازي داراي آثاري هستند كه در واقع برگشت ناپذير ميباشند. اين آثار هم عميق و هم فراگير هستند. استفاده كنندگان از جاده ها با اهداف گسترده اي- كه طيف وسيعي از احتياجات اقتصادي را در بر ميگيرد- روي جاده ها مسافرت ميكنند و بدين ترتيب آثار وجودي راهها به بيشترين قسمتهاي حوزه فعاليت انسانها نفوذ ميكند. حتي افراد و سازمانهايي كه از راهها استفاده نمي كنند. عملا از طريق آثار وجودي راه در وضع مناطق اطراف و آثار آن در ميحط زيست، متاثر ميشوند.
با ظهور وسيله نقليه موتوري در زندگي بشر و با گسترش كمي آن در حمل و نقل بار و مسافر، دوره پيچيده سازگاري جامعه بشري با يك پديده تكنيكي جديد آغاز شد. اين سازگاري و هضم شرايط جديد تنها منحصر به وسيله نقليه موتوري نبوده، بلكه جهات فني و بعضي ويژگيهاي جاده ها را نيز در بر ميگيرد و حتي به عادات مردم و وضع روحي و عملكرد آنها- يعني رانندگان و مسافرين داخل وسيله نقليه، عابرين در خيابانهاي شهرها (بزرگترها، بچه ها، جوانان، و پيران) و خلاصه به همه جامعه بشري مربوط ميشود. ميتوان ادعا كرد كه وسيله نقليه موتوري در افكار و عادات مردم، در محيط زيست آنها، در وضع ساعات كار آنها و در نوع برخورداريها و تفريحات آنها نفوذ روز افزوني نموده است.
وسائط نقليه موتوري در حمل و نقل جاده اي انقلابي ايجاد نموده و منافع بيشماري براي جامعه بشري به ارمغان آورده است، اما متاسفانه، اين منافع با خسارات سنگين مربوط به هلاك شدن و مجروح شدن انسانهاي زيادي در جاده ها به دست آمده اند.
با توجه به آنچه گذشت، بعضي از مولفه هاي مربوط به ايمني جاده ها كه داراي اهميت بيشتري هستند به ترتيب زير معرفي ميشوند:
1- طراحي و ابعاد فني ومهندسي طرح كه در ايمني تاثير دارند.
2- اموري كه ايمني وسيله نقليه را افزايش ميدهند.
3- برنامه هاي كه آموزشي براي استفاده كنندگان از جاده.
4- تدوين و يا تجديد نظر در مقررات مربوط به حمل و نقل جاده اي.
5- اجراي مقررات مربوط به حمل و نقل جاده اي.
6- كمكهاي پس از وقوع تصادف.
7- جمع آوري و تجزيه وتحليل آمار تصادفات جاده اي.
8- مطالعات مربوط به ايمني جاده اي…………….