شناسه پست: 17569
بازدید: 532

انواع بازارها فهرست مطالب
-تعريف بازار ………………………….. 1
-رقابت به صورت اصل رفتاري……………….. 3
-معناي رقابت…………………………… 4
-رقابت از ديد گاه هاي قانون……………… 5
-معمولا اقتصاد دانان در مورد چه بازارهاي صحبت مي كنند 7
-بازار رقابت كامل………………………. 8
-بازار رقابت انحصاري……………………. 11
-تعادل كوتاه مدت در شرايط رقابت انحصاري ….. 12
-تعادل بلند مدت در شرايط رقابت انحصاري……. 13
-متغير هاي گزينه اي…………………….. 15
-بازار انحصار چند جانبه…………………. 16
-مدل هاي انحصار چند جانبه ………………. 24
-بازار انحصار كامل……………………… 25
-تنظيم و كنترل انحصار…………………… 28
-قوانين ضد انحصار………………………. 28
-ضمايم
فهرست نمودار
-نمودار 1-1
-نمودار 2-1
-نمودار 3-1
-نمودار 4-1
-نمودار 5-1
-نمودار 6-1
-نمودار 7-1
-نمودار 8-1
-نمودار 9-1
تعريف بازار:
بازار واژه‌اي است كه امروزه در بسياري مجالس از آن سخن به ميان مي‌آيد, بدون آن كه در نظر گرفته شود كه در حقيقت بازار چيست و چه تاثيري در تصميمات مهم اقتصادي و اجتماعي و غيره مي‌گذارد, براي مثال بسيار شنيده مي شود كه بازار تلفن همراه رو به رشد است, بازار فلان اتومبيل كساد است و يا بازار بورس ارزش سهام شركت يا كارخانه‌اي پايين آمده است, اما واقعيت ين است كه حتي عادت به كار بردن اين كلمات و جملات نيز نياز به اطلاعاتي در اين خصوص دارد.هر چند واژه بازار نمايانگر مفهوم و معناي خود است, اما عالمان علم اقتصاد، بازار را مكان فيزيكي كه خريداران و فروشندگان براي مبادله كالا و خدمات دور هم جمع مي‌شوند, مي‌دانند. به عبارت بهتر به معناي كل خريداران (مشتريان اعم از حقيقي و حقوقي) و فروشندگان (شركت‌ها و كارگاه‌هاي توليدي) كالاي خود را مبادله مي‌كنند. بنابراين بازار اتومبيل شامل فروشندگان اتومبيل (خودروسازان) و خريداران (مشتريان و مصرف كنندگان) است.گاه بازار صورتي بالقوه و گاه بالفعل به خود مي‌گيرد كه در صورت بالقوه بودن نيز بازار تابع شرايط محيط است. در وضعيت اقتصادي شكوفا و در حال رشد بازار بالقوه كاملاً متفاوت از بازار بالقوه در شرايط ركود اقتصادي است, اما در رابطه با شركت‌ها در صورتي كه گفته شود بازار بالقوه است به معناي حد نهايي تقاضا براي محصول است. اين امر زماني حاصل مي شود كه فعاليت‌هاي بازاريابي شركت نسبت به رقبا افزايش يابد و به بالاترين حد خود برسد
مبادله، یكی از اصلی‌ترین نیازهای بشر بوده و هست. بازار نهادی است كه امكان مبادله را فراهم می‌كند. با وجود این‌كه مسائل مطرح شده در اقتصاد خیلی گسترده هستند، مسائل مربوط به بازار ویژگی خاصّی دارند و تمام قسمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در بازار، عرضه و تقاضا در برابر هم قرار می‌گیرند و با تعیین قیمت، نحوهٔ تخصیص منابع و چگونگی توزیع را معیّن می‌كنند. امروزه بازارها اعم از بازار كالاها و خدمات، بازار عوامل و بازار منابع خیلی گسترده شده‌اند. این بازارها در بیش‌تر كشورها تحت تاثیر نظریات اقتصاد سرمایه‌داری عمل می‌كنند و نقش بازار در نظام مزبور به قدری بالا است كه از آن به «اقتصاد بازار» نیز یاد می‌كنند؛ از این رو، یكی از امور ضروری شناخت دیدگاه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است. در مورد بازار با توجّه به دیدگاهی كه در مورد مبانی آن ارائه می‌شود مهم‌ترین عنصر مبنایی بازار، عنصر رقابت است كه از زمان نخستین
اقتصاددانان كلاسیك تا كنون تفاسیر گوناگونی از آن شده است. از طرفی ما مسلمانان به جامعیت اسلام اعتقاد داریم و معتقدیم كه اسلام در زمینه‌های گوناگون برنامه‌های خاص خود را دارد……….