شناسه پست: 17726
بازدید: 411

سازمان هاي غير دولتي
فهرست مطالب
سازمان هاي غير دولتي 1
بررسي تعاريف سازمان هاي غير دولتي 4
تعريف ساختاري ــ عملياتي 6
اهداف محققين اين طرح 6
ظرفيت سازي ، محلي براي انجام تحقيقات آتي ( آينده ) 7
1ـ سازمان يافتگي : 7
2- خصوصي بودن ( غير دولتي بودن ) : 8
3ـ خودگرداني و استقلال : 8
4ـ توزيع غيرانتفاعي : 9
5 ـ داوطلبانه بودن : 9
دست آورد مطالعه و تحقيق در آن حوزه 13
معيارها و شاخصهاي ديگر 14
تقسيم و طبقه بندي 15
نامها ، اسامي ،عناوين 18
الگوي جان هاپكينز 18
ويژگيهاي سازمانهاي غير دولتي چيست؟؟ 19
1:خودجوشي و نياز طبيعي : 19
2ـ هدف و تعهد مشترك 19
3ـ قانونمندي: 19
4- برنامه و فعاليت مشخص: 19
5ـ جلب مشاركت و عضويت: 20
6ـ هويت و شخصيت مستقل: 20
7ـ مشاركت و مسؤوليت‌پذيري: 20
آيين نامه اجرايي تاسيس و فعاليت سازمان هاي غير دولتي 21
کليات 21
حقوق و تکاليف 24
صدور پروانه فعاليت 29
نظارت 35
ساير مقررات 37
منابع : 38
ماهيت پاره اي از نياز هاي بشر به گونه اي است كه براي تأمين آنها بايد به نهادهايي توسل جست كه به دولت ، بازار و خانوار تعلق ندارد . به همين دليل از دير باز رسم بر اين شد كه اشخاص و گروههاي انساني گرد هم آمدند و از طريق اين نهادها آن نيازها را تأمين مي كردند . عليرغم اين وضع ، در اواخر قرن بيستم بود كه محققين به اين انديشه افتادند كه به مطالعات و داده هاي مربوط به اين نهادها سرو ساماني دهند و در قالب نظريه هاي منسجم و با زباني واحد و گويشي مشخص ، آن را بيان كنند .
اما در ادامه ي روند مشكل بوجود آمد و اين مشكل ، چالش اصلي آن بود كه با ورود محققين جديد به اين عرصه و اغلب بدون آنكه سوابق مطالعاتي قبلي در نظر گرفته شود ، يك رشته عبارات و يك حلقه تعابير جديد وارد اين حوزه از مطالعات شد و از ارتباط و همسويي آنها به مطالعات و دست آوردهاي قبلي غفلت مي گشت . اين نهادها كه نه با شكل و شمايل نهاد هاي متعارف قانوني شباهت داشت و نه سودآور محسوب مي شد و نه يك مؤسسه خصوصي محسوب مي گشت با عناوين متفاوتي نظير ، بخش داوطلبانه ، بخش سوم و سازمان غير انتفاعي ، مؤسسات عام المنفعه و تشكل خدمات به ديگران ناميده مي شدند .
يكي ازعمده ترين تلاشهايي كه براي كسب يك تعريف جامع وبه عنوان يك معيارتعريفي براي اين سازمان ها انجام شد ، مجموعه ي مطالعات و تحقيقاتي است كه به همت « سالامن وانهايمر » و در چارچوب طرح بخش غير انتفاعي تطبيقي و در قالب ارائه خدمات مطلوب و حمايت از ديگر اقشار جامعه ( عام المنفعه ، غيرانتفاعي ) در دانشگاه « جان هاپكينز » انجام پذيرفته است .
كه مي توان گفت اين طرح مفصل ترين تحقيقي است كه بوسيله پژوهشگران علوم اجتماعي براي تعريف اين بخش كه خارج از بازار و دولت وجود دارد ، داده اند …………