شناسه پست: 3120
بازدید: 423

دانلود پاورپوینت بهینه سازی الگوریتمهای اجتماع مورچگان

مقدمه

یکی از مسائلی که به وسیله ی زیست شنا سان مورد مطالعه قرار گرفته است درک این موضوع است که چگونه موجودات تقریبا کور مانند مورچه ها کوتاه ترین مسیر را از لانه ی خود تا منبع غذا و بر عکس پیدا می کنند.آنها پی بردند که یک رسانه برای ابلاغ اطلاعات بین تک تک مورچه ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای تصمیم گیری درمورد اینکه کدام مسیر را انتخاب کنند به کار می رود که آن رسانه بو(اثر) ماده ای به نام فرومون.

الگوریتمهای لانه ی مورچه از جمله روشهای مکاشفه ای هستند که برای حل مسایل بهینه سازی سخت پیشنهاد شده اند.

این الگوریتم ها در آغاز از رفتارهای اجتماعی پشت سرهم قرار گرفتن و تعقیب کردن الهام گرفته شد، که در جامعه ی مورچگان مشاهده گردید. یک اجتماع از عامل های ساده (مورچه ها) به طور غیر مستقیم از طریق تغییرات پویای (دینامیکی) محیط ارتباط برقرار می  کنند (رد پاهایی از فرومون) و بنابراین بر اساس تجربه ی اجتماعی آنها، یک راه حل برای یک مسئله ارائه می دهند.

در این مطالعه مدل کاوش مورچه ها Meta-Heurestic انتخاب شده است و درابتدا به مطالعه الگوریتمهای ساده سپس سیستم AS (ant system) و سیستمACS (ant colony system) و MMAS(max-min ant system) شرح داده می شود.

فهرست مطالب
مقدمه
رفتار طبیعی مورچه
مسیرها و غذایابی
الگوریتم اولیه
بهینه سازی کلونی مورچه ساده SACO
Ant system
تفاوت ACS با AS
الگوریتم MAX-MIN
تشریح بازی
بازی animat
پیاده سازی
نتایج

رفتار طبیعی مورچه

یک مورچه در حال حرکت مقداری فرومون دراندازه های گوناگون از خود بر روی زمین باقی می گذارد و بدین ترتیب مسیر را به وسیله ی بوی این ماده مشخص

می سازد. هنگامی که یک مورچه به طور تصادفی  و تنها حرکت میکند با روبه رو شدن با مسیری که توسط مورچه یا مورچه های قبلی انتخاب شده و دارای بوی فرومون است به احتمال زیاد آن را  انتخاب می کند و با فرومونی که خود بر جای می گذارد بوی آن را در مسیر مذکور تقویت می نماید.

وقتی رفتار جمعی پدید میآید، گونه ای از رفتار خود تقویتی است، یعنی هرچه مورچه ها بو(اثر) ماده ی مذکور را دنبال کنند آن بو برای مورچه های پیرو آنها جذاب تر خواهد بود. فرایند گفته شده به وسیله ی یک حلقه توصیف می شود، یعنی احتمال اینکه یک مورچه یک مسیر را انتخاب کند متناسب باتعداد مورچه هایی که قبلا آن مسیر را انتخاب کرده اند ،افزایش مییابد.

فرمت :  قابل ویرایش | ppt | صفحات :۲۹

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید