فهرست مطالب
فصل اول : کليات
ـ موضوع ۱
ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ فرﺿﻴﻪ های ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ روش ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق ٢
ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق ٢
ـ مفاﻫﻴﻢ کلی ٦
فصل دوم : مبانی نظری ﺗﺤﻘﻴق
ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ های مربوط به روش آموزش به کمک راﻳﺎﻧﻪ ٨
ـ برخی از نتايج تحقيق بين المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش ۱٠
ـ استراتژی آموزش الکترونيکی در کشورهای اروپايی ۱٣
ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران ۱٤
ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پيشرفت تحصيلی ۱٨
ـ رابطه خلاقيت و نبوغ با بيماريهای روانی ۱٩
ـ خلاقيت در سطح اجتماعی ٢٠
ـ دانش ٢۱
فصل سوم : مزايا و محدوديت های سيستم های رايانه
ـ رايانه ماشين دلهره آور ٢٣
ـ محدوديت های رايانه ٢٥
ـ آموزش برنامه ای ٢٦
ـ انواع برنامه های آموزش برنامه ای ٢٧
ـ نتايج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای ٢٨
ـ ماشين آموزشی ٢٩
ـ آموزش به کمک رايانه ٣۱
ـ مزايای آموزش رايانه ای ٣٦
ـ زمينه های تسهيل کننده توسعه ICT در آموزش و پرورش ٣٨
ـ يادگيری راهی به سوی پرکردن شکاف ديجيتالی ٣٩
فصل چهارم : داده های آماری
ـ ابزار جمع آوری ٥٩
ـ روش جمع آوری اطلاعات ٥٩
ـ يافته های تحقيق ٥٩
ـ جدول شماره ۱ ٦٠
ـ نمودار شماره ۱ ٦۱
ـ جدول شماره ٢ ٦٢
ـ نمودار شماره ٢ ٦٣
ـ جدول شماره ٣ ٦٤
ـ نمودار شماره ٣ ٦٥
ـ جدول شماره ٤ ٦٦
ـ نمودار شماره ٤ ٦٧
ـ جدول کل ٦٨
ـ نمودار کل ٦٩
فصل پنجم : وارسی فرضيات و نتيجه گيری
ـ تجزيه و تحليل يافته ها ٧٠
ـ نتيجه گيری ٧٠
فصل ششم : اراﺋﻪ پيشنهادها و راهکارها
ـ فيلتر کردن راهی برای ايجاد محيط سالم در اينترنت ٧٤
ـ اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اينترنت ٧٩
ـ راهکارهای گسترش کارآمد و بهينه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . . ٨٢
ـ آموزش الکترونيکی برای معلمان ٨٧
ـ ديدگاه آرمانی ٨٩
ـ توصيه ها ٩٠
ـ موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رايانه ای ٩۱
ـ شرايط اجرايی ٩٣
پيوست ها
منابع
موضوع :
فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روش های مؤثر کاربرد رايانه در
ايجاد و رشد خلاقيت .
بخشی از مطالب متن
شبکه های ارتباطی است .
شايد اينترنت بزرگترين عامل تغيير فناوری ، تغيير شکل بازرگانی ، رسانه ها ، سرگرمی ها و جامعه از راه های حيرت انگيز در طول تاريخ باشد اما تمامی اين قدرت در حال حاضر بستگی به دگرگونی درآموزش و پرورش دارد . اينترنت امکان تحقق اين هدف را که بتوانيم شرايط مناسب يادگيری را برای همه افراد کشور اعم از کودک ، نوجوان و بزرگسال ، زن و مرد فراهم سازيم به ما می دهد .
واقعيت اين است که ميليون ها نفر در جهان هنوز نمی توانند به اينترنت دسترسی داشته باشند و نمی دانند که چگونه شبکه جهانی دانش را در اختيار گيرند . آنان نمی دانند که چگونه اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورند ، چگونه از آن استفاده کنند ، چگونه آن را مبادله کنند و چگونه اين اطلاعات را برای خود محفوظ نگهدارند . اين افراد هم اکنون هم در معرض خطر هستند و برای رفع اين مشکل آموزشی بايد تدابيری اتخاذ شده و اقدام هايی انجام شود .
به کارگيری فناوری اطلاعات و اينترنت و استفاده از امکانات رسانه های صوتی ، تصويری و گرافيکی آن شرايط مناسبی را برای يادگيری و درک و فهم بيشتر تدريس معلمان فراهم می سازد . در واقع اينترنت راه های متنوعی را پيش روی فراگيران و معلمان می گذارد تا با تنوع بيشتری ياد گيرند و ياد دهند . استفاده از اينترنت باعث مشارکت و فعاليت افراد می شود نه انفعال آنها و امکان تعامل و ارتباط فراگيران را ميسر می سازد .
ارتقاء کيفيت آموزش از طريق شبکه و اينترنت يکی از انتظاراتی است که از فناوری اطلاعات می رود . يک سؤال مهم اين است که آيا يادگيری از طريق رايانه و اينترنت به اندازه ساير شيوه های يادگيری اثر بخش است ؟