شناسه پست: 16918
بازدید: 414

داشــت
فهرست مطالب
داشت1
مراحل مختلف عمليات داشت1
طرق مختلف آبياري2
كودهاي آلي8
هرس9
انواع فرم هرس15
پيوند28
انواع پيوند هاي رليج در درختكاري سيب29
زيست شناسي33
بيماريهاي درخت سيب39
برداشت55
اهداف بسته بندي60
منابع63
داشت
تعريف : مجموعه مراقبت هاي خاص تا باغ بتواند به نحو مطلوب رشد كرده و توليد محصول نمايد . با انجام هرچه بهتر مراقبت هاي داشت ، مي توان عملكرد مناسب و سودآوري هرچه بيشتر را پيش بيني كرد .
مراحل مختلف عمليات داشت :
* آبياري
وجود آب در تمام زندگي نبات ، از جوانه زني تا توليد محصول نقش بسزايي دارد . با شناخت خواص بتانيكي گياه ، مي توان با برنامه ريزي در مراحل زندگي نبات ، مقدار آب مورد نياز آن را با توجه به خواص گياه شناسي برآورده كرده و در اختيار گياه قرار داد . توجه به اين كه در نواحي با كمتر از 700 ميلي متر نزول باران در سال  يا نامتعادلي ريزش ساليانه و فصل خشك سال و يا خشكسالي احتمالي ، رطوبت موردنياز درخت بايد توسط آبياري جبران گردد . اين مساله در كشور ما كه در ناحيه خشك و نيمه خشك واقع شده ، بايد مدنظر قرار گيرد و با اصول صحيح آبياري از هدر رفتن آب ، جلوگيري به عمل آورد . براي نيل به اين هدف و به دست آوردن نتيجه بهينه بايد با روش هاي مختلف و مدرن آبياري آشنا بوده ، تا با توجه به منطقه ( از نظر آب و هوا ، نوع و جنس خاك ، سن و نوع نبات ) بتوان سيستم آبياري مناسب را براي درخت فراهم ساخت .
طرق مختلف آبياري :
1.     روش كرتي يا غرقابي :
از آسانترين و ارزانترين نوع آبياري در نواحي پرآب و باران بشمار مي آيد . بديهي است در نواحي خشك به صرفه نبوده و روشي نامطلوب است . در هنگام رشد اوليه درختان ، كه در ميان آن ها كشت گياعان يكساله ( گندم و جو ) و يا نباتات علوفه اي چندساله (يونجه ) آبياري كرتي چندان مشكل ساز نيست ، اما در صورتي كه درختان رشدشان كامل شده باشد ، اتخاذ چنين روش آبياري ، بجز رشد علف هاي هرز ، گسترش آفات و امراض و هدر رفتن آب ، پيامد مطلوب ديگري به همراه ندارد . براي صرفه جويي در اين حالت نهري را در كنار درخت ايجاد كرده تا آب توسط ريشه هاي فعال درخت ،‌جذب و در اعمال حياتي گياه بكار گرفته شود ……………..