شناسه پست: 16603
بازدید: 506

سنگ‌های تزئینی ایران، غنای ذخایر و فقر صادرات
فهرست مطالب
 سنگ‌های تزئینی ایران، غنای ذخایر و فقر صادرات 1
پیشگفتار 1
مقدمه: 1
سنگ‌های ساختمانی: 2
سنگ‌های تزئینی و نما: 3
گروه گرانیت: 4
استخراج گرانیت با تکنولوژی جت آب: 7
برش و طراحی با جت آب: 7
لکه‌زدایی از گرانیت: 9
گروه ماسه‌سنگ‌ها و کنگلومراها: 11
گروه سنگ‌های آهکی: 12
تراورتن: 14
مرمر: 16
مرمریت: 19
سنگ چینی: 20
کریستال: 21
ویژگی‌های مطلوب سنگ‌ها: 22
کاربردهای متنوع سنگ در ساختمان و طراحی شهری: 22
عوامل مهم در انتخاب سنگ: 23
معیار حاکم بر انتخاب سنگ برای روکار: 24
تخریب سنگ‌ای نما: 24
عوامل اصلی تغییر حالت سنگ‌ها: 25
تأثیر باد: 26
تأثیر آب: 26
تغییر رنگ در اثر نور آفتاب: 27
یخزدگی: 27
تغییر درجه حرارت: 27
فشار: 28
نصب سنگ: 28
دلایل نقص سنگ فرش: 29
انتخاب معدن و سنگ 30
افزایش عمر سنگ: 34
روش‌های پی‌جویی، استخراج و طراحی معادن سنگ‌های تزئینی: 36
مشکلات کلی مربوط به سنگ‌های تزئینی: 48
مشکلات و معایب مربوط به برش و ساب و صیقل (سنگبری): 49
مشکلات و معایب مربوط به نصب سنگ: 49
مشکلات مربوط به صادرات: 50
عامل مؤثر در بازاریابی سنگ تزئینی: 51
منبع: 52
سنگ‌های تزئینی ایران، غنای ذخایر و فقر صادرات
پیشگفتار
می‌توان گفت تاریخ استفاده بشر از سنگ به ابتدای خلقت او می‌رسد. انسان اولیه بروی سنگ متولد شده، به وقت خطر در آن پناه جسته، یا از ابزار ساده از آن سرپناه ساخته، وسایل و ابزار زندگی خود مانند ابزار شکار، زراعت، دفاع و زینت‌آلات خود را از سنگ تراشیده و گاه حتی آن را مورد پرستش خود نیز قرار داده است. که آثار باستانی و بقایای تاریخی موجود گواه این ادعا است. سنگ به لحاظ خصوصیات طبیعی دارای ویژگی‌هایی است که بعد از گذر قرن‌ها با حفظ زیبایی و ایجاد حس آرامش در بشر هنوز هم جزء کالاهای ارزشمند محسوب می‌گردد.
مقدمه:
استخراج و فرآوری سنگ‌ تزئینی در سراسر جهان گسترش یافته است به طوری که رشد آن در مقایسه با سیستم کلی اقتصادی تقریبا به دو برابر رسیده است که البته روند رشد در مناطق و کشورهای مختلف متفاوت است و هنوز هم بخش عمده‌ای از تولید جهانی در اروپا انجام می‌شود. تجارت سنگ تزئینی بر حسب کمیت، از یک طرف بیان کننده‌ی رشد فعالیتهای فرآوری در کشورهای وارد کننده و از طرف دیگر تمایل به خرید از خارج، در کشورهای مصرف‌کننده را نشان می‌دهد. همچنین در مورد مصرف سنگ تزئینی در جهان می‌توان به این مطلب اشاره کرد که مصرف و کاربرد سنگ تزئینی، فرهنگ خاص خود را دارد به طوری که تقریبا دو سوم از مصرف کل سنگ در دنیا عمدتا در 12 کشور انجام می‌شود. این کشورها به ترتیب عبارتند از: چین، ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، کره‌ی جنوبی، تایوان، یونان، عربستان صعودی. هم چنین لازم به ذکر است که کاربرد سنگ در کشورهای مختلف به پیشینه‌ی تاریخی، سلیقه، طرز تلقی و نگرش مردم بستگی دارد و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، مصرف سنگ از یک نقطه‌ی دنیا به نقطه‌ی دیگر فرق می‌کند و در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که امروزه در جمع بیشترین مصرف‌کنندگان سنگ قرار دارند، کاربرد سنگ نوعی حساسیت اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد به خصوص در پروژه‌های بزرگ سنتی، استفاده و انتخاب سنگ یک اجبار محسوب می‌شود………………