شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی
فهرست مطالب
1- مقدمه. 1
1 -1- چكيده 2
1-2- روش تحقیق.. 3
1 -3- مفهوم آمادگی الکترونیکی.. 6
1 -4- تعاريف آمادگی الکترونيکی.. 8
1 -5- اهداف آمادگی الکترونیکی.. 10
1 -6- فرايند توسعه آمادگی الکترونيکی در يک کشور 13
1-7- ضرورتها و روشهاي ارزيابي آمادگي الكترونيكي.. 15
1-8- اهميت ارزيابي آمادگي الكترونيكي.. 16
1-9- ضرورتهاي آمادگي الكترونيكي.. 18
1 -10- مؤلفههاي آمادگي الكترونيكي.. 19
1 -11- عناصر مؤثر در آمادگی الکترونیکی.. 22
1 -12- مزایای آمادگی الکترونیکی.. 25
1-13- موانع تحقق آمادگي الكترونيكي.. 27
1-14- گزارش اجلاس جهاني اقتصاد. 29
1-15- رتبه بندي اكونوميست اينتليجنس…. 30
1 -16- جامعه اطلاعاتی.. 32
1-17- فناوري مولد ) جامعه صنعتي( 44
2- ساختار کلی یا چهار چوب ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. 45
2 -1- قابلیت های دسترسی به زیر ساخت… 46
2 -2- ظرفیت های بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات… 51
2 -3- فرصت های ارزش زا 52
3- شناسايي مدلهاي آمادگي الكترونيكی و استخراج معيارهاي آن.. 56
3-1- معيار هاي کلان سنجش آمادگي الكترونيكي.. 57
3 -2- بررسی کلی مدلهاي ارزيابي آمادگي الکترونيکي.. 59
3 -3- مدل CSPP.. 61
3 -4- مدل McConnel International 66
3 -5- مدل CID 68
3 -6- مدل APEC 74
3-7- مدل EIU… 77
3 -8- مدل Mosaic. 82
3 -9- مدلITU… 85
3-10- مدل CIDCM…. 87
3-11- مدل هيكس…. 90
3-12- مدل MIT.. 91
3-13- متدولوژي های مورد استفاده مدلها 94
3-14- دسته بندی مدلها در جامعه و اقتصاد الکترونیک…. 95
4 – بررسی آمادگي الکترونيکي به تفکیک حوزه ها 102
4-1- آمادگی الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط… 102
4-2- آمادگي الكترونيكي در تجارت الكترونيك…. 107
4-3- بررسي مدل هاي آمادگي الكترونيكي در تجارت الكترونيك…. 131
4-4- آمادگي الكترونيكي در سطح سازمانها 138
4-5- معيار هاي ارزيابي آمادگي الكترونيك ساز مان ها در ايران.. 148
4 -6- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در 2007 و 2008. 150
4-7- مقايسه وضعيت آمادگي الكترونيكي در 2008 و 2009. 154
5- ارائه معیارهای بهینه برای کشور به تفکیک حوزه ها 155
5-1- سازمان هاي دولتي.. 156
5-2- سازمانهاي تجاري.. 158
5-3- بنگاههاي اقتصادي.. 161
5-4- جامعه اطلاعاتي.. 166
6- جمع بندی نهایی.. 171
7- منابع.. 177 1- مقدمه
آمادگي الكترونيكي توانايي پذيرش و به كارگيري فناوري اطلاعات در جوامع بوده و داراي چهار مؤلفهء بنگاههاي اقتصادي، شهروندان، زيرساختها و دولتها است. اهميت ارزيابي الكترونيكي در تبيين تفاوت كشورهاي مختلف در ميزان بهرهگيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد شكاف ديجيتالي است. اهداف اقتصادي همچون حفظ توان رقابت ديجيتالي، ايجاد زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، گسترش كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در راستاي توسعه توان اقتصادي و گسترش سرمايهگذاري خارجي و اهداف اجتماعي همچون كاهش شكاف ديجيتالي، بهرهمندي افراد و سازمانها از اطلاعات كيفي و ايجاد اعتماد در مشتريان از جمله دستاوردهاي آمادگي الكترونيكي به شمار ميروند.
براي ارزيابي آمادگي الكترونيكي مدلهاي متفاوتي از جمله: MOSAIC، APEC، CID، CSPP، EIU ، ITU و… وجود دارند كه هر كدام شاخصها و روشهاي متفاوتي را براي سنجش آمادگي الكترونيكي ارائه ميدهند.
چكيده
منظور از آمادگي الكترونيكي (E – Readiness) توانايي پذيرش، استفاده و بهكارگيري فناوري اطلاعات و كاربردهاي مرتبط با آن در جوامع ميباشد. عوامل متعددي بر چگونگي استفاده از فناوري اطلاعات و سطح آمادگي الكترونيكي جوامع تأثیرگذار است. مطالعهء چگونگي بهكارگيري اين فناوري در كليه زمينههاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي جوامع حائز اهميت است. در اين راستا ارزيابي آمادگي الكترونيكي جوامع و سازمانها براي استفاده مؤثر از اين فناوري مقدمهء برنامهريزي بهينه به منظور نيل به اهداف سازماني است.
كلمات كليدي: e readiness ، فناوري اطلاعات، ارزيابي، زير ساخت، شكاف ديجيتالي، مدل، شاخص……………….