شناسه پست: 11071
بازدید: 357

طراحی مدارات هیدرولیکی ماشین الات راهسازی
فهرست مطالب  چکیده مطالب
مقدمه
فصل اول:طراحی پمپ هیدرولیک
1.1 محاسبات مدبوط به پمپ
2.1 طراحی مدار پمپ
 فصل دوم:عمل کننده های هیدرولیک
1.2 عملگرهای چرخشی
2.2 عملگرهای خطی
 فصل سوم:شیرها و لوله های هیدرولیک
1.3 شیرهای هیدرولیک
2.3 لوله های هیدرولیک
3.3 مخزن هیدرولیک
فصل چهارم:فیلترها وسیالات هیدرولیک
1.4 سیالات هیدرولیک
2.4 فیلترها
فصل پنجم:مقاومت برشی خاک
1.5 تعریف خاک
2.5 معیارگسیختگی موهر-کولمب
فصل ششم:طراحی پرس هیدرولیک
پیشنهادات
منابع و ماخذ
ضمایم

چكيده مطالب 

براي طراحي كامل سيستم هيدروليك در يك ماشين راهسازي، ابتدا نيروي مقاومي كه ماشين بايد بر آن غلبه كند را بدست مي آوريم. در اين پروژه، اين نيرو بصورت نيروي مقاومت برشي خاك مي باشد. سپس متناسب با اين نيرو، اندازه جكها را بدست مي آوريم و با استفاده از اندازه و سرعت كاري جكها، فشار مدار را بدست مي آوريم. با توجه به مقدار فشار هيدروليكي مدار مي توان فشار براي طراحي ديگر اجزاي سيستم را نيز بدست آورد. با توجه به مقدار فشار و دبي مدار، يك پمپ هيدروليكي طراحي و اندازه مخزن را نيز محاسبه مي كنيم. البته معمولا براي صرفه اقتصادي، به جاي طراحي تك تك قطعات، در صورت نزديك بودن مشخصات مي توان از قطعات استاندارد موجود در بازار فروش استفاده نمود.

در اين پروژه به ترتيب، محاسبات مربوط به طراحي پمپ، هيدروموتور، جكها، سوپاپها و نيز انتخاب نوع سيال و

فيلتر و اتصالات مطرح شده و در فصل آخر به بررسي و محاسبات مدار هيدروليكي يك ماشين راهسازي پرداخته شده است.

مقدمه

 –       انسان از بدو وجودش در عالم هستي به دنبال حصول علم و دانش و پيشرفت بوده و براي آسايش و راحتي خود،دست به هركاري براي غلبه برمحيط پيرامونش زده  كه در اين راه يكي از مهمترين عوامل ساخت راههاي ارتباطي بين جوامع، حفر تونل‌ها، برداشتن تپه‌ها و موانع و به زانو درآوردن كوهها، كمك گرفتن از وسايل بزرگ مكانيكي به نام ماشين آلات راهسازي بوده است.

–       اين ماشين آلات داراي اهميت فراوان در رشد و توسعه صنعت و آباداني و شكوفايي اقتصادي يك جامعه مي‌باشد . عمده فن‌آوري بكار رفته در ماشين آلات راهسازي، استفاده از سيستمهاي هيدروليك مي‌باشد كه به دليل داشتن مزايايي از قبيل:

1) ا نعطاف پذيري 2) افزايش نيروي انجام دهنده كار 3) سادگي 4) كوچك بودن 5) ايمني6) صرفه جويي در

 هزينه نسبت به ديگر سيستمها از قبيل مكانيكي و الكتريكي ارجحيت دارد.

البته سيستمهاي هيدروليك داراي عيوبي نظير 1) ضرورت تميز بودن 2) بازده كمتر نسبت به سيستم مكانيكي مي‌باشند كه در كل به دليل دارا بودن مزاياي زيادي كه مدنظر طراحان مي‌باشد مي‌توان از عيوب اندك آنها چشم پوشي كرد.