شناسه پست: 14808
بازدید: 346

دیوارنگاری

فهرست مطالب
دیوار نگاره
فصل اول : دیوارنگاری پیش از تاریخ
سنگ نگاره های پیش از تاریخ
نقش برجسته های پیش از تاریخ
فصل دوم: دیوار نگاره های پیش از اسلام
دیوار نگاره های ایلامی
دیوارنگاره های ماد                           
دیوارنگاره های هخامنشی                        
دیوارنگاره های پارتی                               
دیوارنگاره های ساسانی                        
فصل سوم: دیوارنگاری پس از اسلام
دیوارنگاری در قرون اولیه
دیوارنگاری در دوره سلجوقی
دیوارنگاری در دوره مغول
دیوارنگاری در دوره تیموری
دیوارنگاری در دوره صفویه
تأثیر نقاشی غرب در ایران
فصل چهارم: دیوارنگاری دوره زندیه در شیراز
تاریخ شهر شیراز
شیراز در عهد کریم خان زند
هفت تنان
فصل پنجم: دیوارنگاری دوره قاجاریه در شیراز
شیراز در عهد قاجاریه
تأثیر معماری و هنر زندیه در عهد قاجار                     
مسجد نصیر الملک                                
خانه نصیر الملک                                
 مسجد مشیر                                 
 بناهای دیگر دوره  قاجاریه در شیراز                       
فصل ششم: تکنیک های دیوارنگاری
نقاشی های دیواری
کاشی کاری
انجام کار                               
منابع
دیوارنگاری در دوره سلجوقی
سلجوقیان که نسبت  ایشان به ( سلجوق بن دقاق) می رسد طایفه ای بودند از ترکمنان و غز و خزر که در روزگار سامانیان در دشتهای خوارزم و سوانح دریایی خزر در آن سوی رود جیحون سکونت داشتند. در حدود سال 416 هجری قمری ترکمنان سلجوقی در ماوراءالنهر سر به شورش بداشتند. ریاست ایشان در آن زمان با ارسلان بن سلجوق بود. سلطان محمود بر ارسلان دستیافت و او را در دژ (کالنجر) از قلاع هندوستان به زندان lpTافکند و بسیاری از ایشان را بکشت. تا محمود زنده بود سلجوقیان به سبب قدرت او یارای شورش و عصیان نداشتند.
چون در گذشت و پسرش مسعود به سلطنت نشست در سال 426 هجری قمری قریب ده هزار تن از جنگاوران سلوقی به سرکردگی طغرل بیگ و چغری بیگ و ینجو پسران میکائیل از ماوراء النهر به حدود خراسان آمدند و از مسعود خواستند که به داخل ایران مهاجرت نمایند. چون مسعود از این کار مانع شد بین سلجوقیان و دولت او اختلاف افتاد و پس از چند جنگ مسعود را از بین مرو و سرخس شکست دادند و طغرل پسر میکائیل در سال 429 ه ق به نیشابور در آمد  و بر تخت و به نام خویش خطبه خواند. وی موسس سلسله سلجوقی است.
سلجوقیان ساختمانهای خود را با طرح های برجسته و گچبری ها تزئین می کردند و دیوارهای اتاق ها را با کاشی های رنگین درخشان می پوشانیدند. در ایران رنگ امیزی از ضروریات است زیرا که بیشتر این سرزمین ویران است و گل ها و گیاهان در بهار دورانی کوتاه دارند و با فرا رسیدن فصل گما تنها زمین تشنه لب بر جی می ماند پی دیوارهای رنگین کاخ ها و محراب های مسجد ها می توانند جبران بی رنگی های طبیعت را بکنند و در هر فصلی یادگاری از بهار باشند. کاشی ساان ایرانی در کاشان و ری در کار خویش استاد بودند و در سده دوازدهم برابر با قرن ششم هجری کاشی های شگفتی می ساختند. این کاشی ها به شکل ستاره و صلیب با رنگهای برجسته و چشم گیر بودند که به شکل ها جلوه ای خاص می بخشیدند. کاشی های مسجدها با گل و بته  به شیوه اسلیمی و عباراتی از قرآن  کریم پرداخته می شد. در کاخهایی که برآوردن  تصویرهای آدمیان و جانواران و درخت ها در ان مجاز بود این تصویرها را در کاشی های ستاره شکل می بینیم.
کاشی ها معمولاً در فرم های ذیل جای می گیرند:
1. کاشی چلیپایی که معمولاض برای پر کردن فضای بین کاشیهای ستاره ای قرار می گیرند……………….