شناسه پست: 24811
بازدید: 366

دانلود مقاله بررسي اتوماسيون صنعتي

بررسي اتوماسيون صنعتي و نحوه­ ي اندازه گيري وارتقاء آن

چكيده

 در اين سمينار ابتدا مفهوم اتوماسيون و سايبرنتيك معرفي شده و سپس به معرفي انواع اتوماسيون (اداري و صنعتي) مي­پردازيم. تمركز اين سمينار بر شناخت اتوماسيون صنعتي است. در اين راستا ابتدا به بررسي ضرورت و مزاياي اتوماسيون صنعتي و آناليز سرمايه گذاري در تجهيزات اتوماتيك از نظر سودآوري مي پردازيم، سپس اجزاي سخت افزاري و نيازمندي هاي نرم افزاري اتوماسيون صنعتي معرفي شده و به بررسي نقش و جايگاه سيستم هاي كنترل و مانيتورينگ مي­پردازيم. پس از آن رويكرد طراحي ايمني در سيستم هاي اتوماسيون را شرح مي­دهيم. سپس با معرفي رويكرد STS به ارائه روشي براي اندازه­گيري اتوماسيون در شركت ها مي­پردازيم و نكاتي را كه براي اجراي موفق يك پروژه اتوماسيون نياز است ارائه مي­كنيم. در پايان به تشريح رويكردي به منظور ارتقاء اتوماسيون تحت عنوان چرخه­ي ارتقاء اتوماسيون مي­پردازيم.

1-  بررسي مفهوم اتوماسيون

 تعريف اتوماسيون

كلمه اتوماسيون از تركيب دو كلمه اتوماتيك (Automatic) و Operation  بدست آمده است.

مكانيزاسيون : استفاده از ابزارها و ماشين آلات به جاي اجراي دستي عمليات ها.

اتوماسيون : يك سطح بالاتر از مكانيزاسيون قرار دارد و در واقع در اتوماسيون يراي بكار انداختن و استفاده از ماشين­ها و دستگاه­هاي مختلف از ماشين­ها و دستگاه­هاي ديگري استفاده مي­شود. در اتوماسيون وسايل مكانيكي، هيدروليكي و الكترونيكي جاي نيروي انساني را مي گيرند و سيستم هاي كنترل به عمليات مربوط به كنترل، محاسبه و مقايسه مي پردازند.

علم سايبرنتيك (Cybernetics)

 Cybernetics در لغت به معناي مطالعه و مقايسه بين دستگاه عصبي كه مركب از مغز و اعصاب مي باشد با دستگاههاي الكترومكانيكي است و واژه معادل آن در فارسي (( فرمان شناسي )) است.

سايبرنتيك يك علم ميان رشته اي است كه با ارتباطات، كنترل ارگانيسم هاي زنده، ماشينها و سازمانها سر و كار دارد. اين واژه از يك كلمه يوناني به معناي راننده يا فرمانده گرفته شده است و اولين بار در سال 1948 توسط يك رياضيدان آمريكايي در نظريه مكانيسم هاي كنترلي وارد شد. سايبرنتيك براي بررسي در مورد اينكه چگونه مي توان اطلاعات را به عملكرد مورد نظر تبديل نمود، توسعه يافت. اين علم در جنگ جهاني دوم براي ساخت (( مغزهاي الكترونيكي )) و مكانيسمهاي كنترل اتوماتيك براي ادوات نظامي نظير بمب افكنها مورد استفاده قرار گرفت.

در علم سايبرنتيك سيستم هاي ارتباطي و كنترلي ارگانيسمهاي زنده و ماشين ها مشابه در نطر گرفته مي شوند. براي دستيابي به عملكرد مورد نظر توسط انسان يا وسايل مكانيكي ، اطلاعات مربوط به وضعيت فعلي توسط اعضاي حسي ( مثلا چشم يا يك سنسور )  دريافت شده و به پردازشگر مركزي (مغز يا يك پروسسور مثل PLC) انتقال مي دهند و پردازشگر مركزي دستور مناسب را صادر مي كند. اين پروسه اساس كار اتوماسيون است.

مراجع و منابع :

 روابط بين اتوماسيون و سودآوري در مؤسسات صنعتي؛ دكتر عباس مقبل باعرض؛ انتشارات دانشگاه تربيت مدرس.

سيستم­هاي كنترل؛ دكتر نظام­الدين فقيه؛ انتشارات نويد شيراز.

سايت شركت مهندسي طلوع (www.toluesoft.com).

سيستم­هاي اتوماسيون اداري؛ ليلي حبيبي؛ ماهنامه علمي آموزشي تدبير (www.tadbir.com).

سيبرنتيك؛ ي. م. ماكاروف؛ ترجمه فاطمه­السادات رفيعي؛ انتشارات دانشگاه شريف (1375).

دايرة­المعارف آن لاين (www.answers.com)

The effect of social factors on the implementation of automation: an empirical study in Taiwan; Carol Yeh-Yun Lin, Wen-Hsien Chen;  J. Eng. Technol. Manage. , 17(2000): 39-58.

Education and Training in Computer Aided Manufacturing; Nevia V. F., Majchrzak A., Huneycutt M.; Office of Technology Assessment, Washington DC. (1982).

Manufacturing Automation; Apte U. M., Choen M. A.; Irwin, Chicago (1997).

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 43

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد