شناسه پست: 18930
بازدید: 425

بررسی بازارهای فولاد در ایران و جهان فهرست مطالب مقدمه
فصل اول : بازار جهاني فولاد
1-1)مقدمه
1-2) توليد فولاد در جهان
1-2-1) رشد توليد فولاد در مناطق مختلف جهان
1-2-2) دلايل كاهش رشد توليد فولاد در كشورهاي صنعتي
1-3) رابطه توليد فولاد با ميزان درآمد كشورها
1-4) بزرگترين شركت هاي توليدكننده فولاد در جهان
1-5) بررسي تكنولوژي هاي توليد فولاد
1-6) ساختار بازار جهاني فولاد
1-7) تجارت جهاني فولاد و محصولات فولادي
1-7-1) صادرات و واردات جهاني
1-7-2) تعرفه فولاد و محصولات فولادي در جهان
1-8) قيمت گذاري و بورس
1-9) قيمت فولاد و محصولات فولادي
فصل دوم : بازار فولاد در ايران
2-1) مقدمه
2-2) توليد فولاد درايران
2-2-1) توليد فولاد خام
2-2-2)توليد محصولات فولادي
2-3) ساختار بازار
2-4)پيش بيني توليد فولاد در برنامه چهارم توسعه
2-5) مصرف فولاد و محصولات فولادي در ايران
2-6) صادرات و واردات فولاد و محصولات فولادي در ايران
2-7) تعرفه فولاد و محصولات فولادي
2-8) قيمت گذاري فولاد و محصولات فولادي
2-9) عملكرد فولاد در بورس فلزات تهران
3) خلاصه و جمع بندي
3-1) توصيه هاي سياستي
منابع و ماخذ
مقدمه
فولاد تركيب بسيار متنوعي از آهن، كربن و عناصر آلياژي است به طوري­كه مي‌توان با تغيير مقدار و نوع اين عناصر، تركيبات مختلف فولادي با خواص بسيار جالب و متفاوت را توليد نمود. اگرچه تاريخچه توليد فولاد به حدود 3000 سال قبل برمي‌گردد، ولي روش­هاي جديد جهت توليد محصولات فولادي در قرن 19 ميلادي به كارگرفته شدند. توسعه تكنولوژي توليد فولاد در آن زمان، باعث توليد مقادير بسيار زياد اين محصول گرديد و در نتيجه كاربردهاي جديدي جهت استفاده از آن مثلاً در راه‌آهن و صنايع اتومبيل‌سازي به وجود آمد که از آن زمان تا به حال، دامنه کاربرد و توليد اين محصول روزبه‌روز گسترش بيشتري يافته است.
علاوه بر ارزانتربودن فلز فولاد كه سبب مصرف فوق العاده آن مي شود،
مي توان به ويژگي هاي قابليت آلياژسازي و امكان انجام عمليات حرارتي و ديگر عملياتي كه سبب ايجاد خصوصيات بسيار متنوعي در فولاد مي شود اشاره كرد. ويژگي هاي مذكور تنوع عظيمي دركاربرد فولاد ايجاد كرده است. دامنه اين تنوع از سوزن و سنجاق تا كشتي هاي عظيم الجثه اقيانوس پيما و آسمان خراشها گسترش دارد. ماشين آلات ساخته شده از فولاد، همه آنچه كه موردنياز روزانه بشر است را مي سازند. چنين گستره وسيعي از تنوع كاربرد كه امكان پايه گذاري و راهبري صنايع گوناگون را ميسر ساخته ، مقدار مصرف آهن و فولاد را به معياري براي داوري درمورد گستردگي صنعت دركشورها مبدل كرده است. صنعت فولاد به عنوان يکي از پايه‌هاي مهم اقتصادي هر کشور تلقي مي شود و در برخي مطالعات مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصي براي ارزيابي صنعتي بودن يک کشور برشمرده‌اند.
در بيش از 61 كشور فولاد توليد مي شود و آهن و فولاد سهمي 2.5 درصدي از تجارت جهاني كالا را در برداشته و سهم آن از صادرات كالاهاي كارخانه اي نيز بالغ بر 3.3 درصد است. در ايران نيز فولاد با حضور در بخش­هاي مهم توليدي و صنعتي کشور، نقش بسيار مهمي را ايفا مي­کند.  اين گزارش به شناخت بازار جهاني فولاد پرداخته و جايگاه ايران در اين بازار تبيين مي شود.
اين گزارش در دو فصل تنظيم شده است، در فصل اول وضعيت فولاد در بازار جهاني مورد بررسي و در آن توليد ، تكنولوژي ، ساختار بازار فولاد و تجارت جهاني فولاد و محصولات آن مورد مطالعه قرار مي گيرد. در فصل دوم نيز وضعيت توليد ، مصرف، ساختار بازار و تجارت  فولاد و محصولات فولادي در كشور مورد بررسي قرار خواهد گرفت، در نهايت  جمع بندي و نتيجه گيري خواهد شد.