شناسه پست: 21713
بازدید: 380

تجارت الكترونيك و موانع توسعه و گسترش آن در جمهوري اسلامي ايران
1- مقدمه:
در عصر ظهور پديده‌ها، تجارت الكترونيك پديده‌اي برتر است كه تمام زير ساخت‌هاي سنتي اقتصاد را به چالش طلبيده است. ناسازگاري اقتصاد سنتي و زير ساخت‌هاي آن با اقتصاد نوين ناشي از به كارگيري روشي نو و جديد در اقتصاد عصر دانش است.
پويايي تجارت عامل بروز پديده‌اي ناب در كسب و كار بين المللي شده است. كه اينك اين پديده دوران بلوغ خود را در برخي از نقاط دنيا سپري مي‌كند اما همچنان در برخي ديگر از مناطق دنيا در دوران طفوليت خود بسر مي‌برد.
اين ناهماهنگي در رشد اين پديده در مناطق مختلف بيانگر اين است كه زمينه‌هاي رشد در همه جا يكسان و به موازات هم نبوده است. هر جا كه زمينه براي رشد فراهم شده است اين پديده اثر خود را به روشني نمايان ساخته است و هر جا كه محدوديت‌ها و تنگناها مانع رشد بوده‌اند هيچ جلوه‌اي از تأثير مثبت اين پديده رويت نگرديده است. پديده تجارت الكترونيك يا ارمغان عصر جديد مي‌تواند با توجه به ويژگي‌هاي ذاتي آن عامل محركي براي رشد اقتصادي كشورها باشد اما بدين شرط كه محدوديت‌ها در حيطه جغرافيايي مورد بحث برداشته شود و راهكار‌ها جايگزين آن شود.
در ايران نيز موانع در راه گسترش اين صنعت بسيار است اما فقدان بستر مناسب ملي و نگاه سنتي مردم به تجارت، كرس از بيكاري و عدم گسترش بانكداري الكترونيك را مي‌توان از مهمترين اين موانع دانست.
لذا طبيعي است كه اقدامات اساسي و مهمي دارد. شناسايي و رفع اين موانع از سوي دولتمردان ايران انجام گيرد.
جدايي از تجارت سنتي با توجه به ساختار اقتصاد و بازار ايران به يكباره ممكن نيست و اين را همه كارشناسان و اهل فن مي‌دانند  اما مي‌توان با بسترسازي جهت جايگزيني تجارت نوين يا همان كسب و كار الكترونيك در از مدت به اين خواسته نائل آمد.
2- «عدم زمينه‌سازي لازم براي رشد تجارت الكترونيكي[1]»:
سهم ما از درآمد تجارت الكترونيك در جهان چقدر است؟
اغراق نيست اگر بگوييم تقريباً ما هيچ درآمدي از اين راه نخواهيم داشت و اگر كمي خوشبختانه‌تر به قضيه بنگريم بازهم نمي‌توانيم سهم قابل توجهي براي خودمان اختصاص دهيم.


[1]– ابريشمچي، سهيل  مقاله روزنامه همشهري – شماره 2828- سال دهم – 17 ارديبهشت 1382.