شناسه پست: 25714
بازدید: 492

دانلود مقاله تهاجم فرهنگی

 مقـدمه

هدف و انگيزة ما از اين نوشته بيشتر جهت آشنايي خود از مقوله تهاجم فرهنگي مي‌باشد و اينكه عوامل مهم آن را مورد بررسي قراردهيم و مهمترين بلاي اين قرن را كه به هويت و اصالت همة مسلمانان خدشه وارد مي‌سازد را بهتر بشناسيم و اقلاً خود را دربرابر اين بلا بيمه كنيم .

 پيشگفتار

براي يك ملت فاجعه‌ي فرهنگي از فاجعة اقتصادي سنگين‌تر و خسارت بارتر است يورش ذهني از يورش نظامي بسيار بي‌رحمانه‌تر و صعب العلاج‌تر است.

مقام معظم رهبري

انقلاب اسلامي كبير ايران گامي بزرگ به سوي شكست اسطوره‌‌ي غرب‌زدگي در سراسر جهان و اسلام بوده است.انقلاب ايران تمام جريان غرب‌گرايي را در جهان سوم زير سؤال كشيده راه تازه‌اي ارائه داده و براي مردم جهان فرصت انديشيدن و باز انديشيدن را فراهم نموده است و به روشنفكران خودباخته به طور قاطع نشان داده است كه نمي‌توانند واقعيات جوامع اسلامي را به كمك دريافتهاي كليشه‌اي عاريه از غرب تغيير دهند.بي‌شك تهاجم فرهنگي يكي از معضلات جامعه‌ي امروزي ماست و با توجه به اهميتي كه اين موضوع در سرنوشت و شكل دادن فرهنگ نسل‌هاي آينده دارد. در اين تحقيق سعي‌ شده است به طور مختصر درباره‌ي علل و عوامل ايجاد تهاجم فرهنگي و راهكارهاي مبارزه با آن پرداخته شود.

مقاله تهاجم فرهنگی

چكيده تحقيق:

الف- اهداف تحقيق:

آشنايي هرچه بيشتر با فلسفه عوامل مظاهر و نتايج شوم  مقوله تهاجم فرهنگي درجهت مصون ماندن از عواقب هلاكتبار هجوم فرهنگي استعمارگران.

ب – دلايل موضوع:

عملكرد كشورهاي استعمارگر غرب در مستعمره‌هاي خود در طول يكي، دو قرن اخير كه بدون هيچ ملاحظه و وقفه‌اي در جهت محو افتخارات ملي و اعتقادات مذهبي كشورهاي مسلمان تلاش كرده‌اند چرا كه اين تفكرات و اعتقادات را مانع اصلي وجدي مؤفقيت سرمايه‌داران غربي و بالاخص يهودي در به چنگ آوردن مخازن و منابع طبيعي، تسخير بازارهاي اين كشورها مي‌يافتند و نمي‌توانستند به راحتي كشورهاي غيرمسلمان «مانند هند» آنها را زير سلطه ببرند و مي‌توان از دلايل موفقيت اين هجوم فرهنگي به موارد زير اشاره نمود.

غفلت‌ عامه مردم از اتفاقات اجتماعي و ترفندهاي استعمارگران

سستي اعتقاد و ضعف آگاهي عامه مردم از اصول اعتقادي و افتخارات ملي ومذهبي خود و در برابر مهاجمان كه با ترفندهاي : 1- تحقير فرهنگ خودي و شخصيتهاي مذهبي
2- تحبيب فرهنگ غربي و شخصيتهاي كاذب 3- و در نهايت انحلال مراكز فرهنگي خودي و يا حداقل تضعيف آنها عمل مي‌كنند.

نتايج اصلي تحقيق:

با توجه به مظاهر و شيوه كار مهاجمان فرهنگي و عواقب هلاكتبار آن به نتايجي مي‌توان رسيد:

كشورهاي استعمارگر در ظاهر با شعار رفاه و آسايش و آباداني كشورهاي فقير وارد مي‌شوند و در نهايت به وابستگي شديد ، مصرف‌زدگي ، فقر و بيكاري و بي‌عاري جوانان و در نهايت اضمحلال توان دفاعي ، هويت فرهنگي و محو اعتقادات ملي و مذهبي اين كشورها باعث مي‌شوند. كه ديگر هرگز نتوانند روي پاي خود ايستاده و از منابع و منافع و منافع ملي خود دفاع كنند بلكه به عنوان پيش مرگ و وسيله‌‌ي تحقق اهداف استعمارگران تبديل مي‌شوند و تسليم محض سياستهاي استعماري شده و ذلت را به جاي افتخار ملي قبول كرده ، ثروتها و منابع سرشار خود را دودستي تقديم آنها مي‌كنند .

درپايان پيشنهاداتي چند به عموم افراد جامعه و بالخص دست‌اندكاران فرهنگي ارائه مي‌شود :

1ـ شناساندن و تعميق آگاهي عامه مردم از اعتقادات و افتخارات مذهبي و ملي .

2ـ شناساندن دشمنان اين اعتقادات و افتخارات و اهداف اين دشمنان استعمارگر

3ـ ارائه روشها و راهكارهاي عملي مبارزه و نفي تهاجمات فرهنگي استعمارگران با راهكارهايي چون احياي ارزشهاي ، احياي هويتها و افتخارات ملي ـ مذهبي ، رواج سنت حسنة امر به معروف و نهي از منكر و …

منـابع

  • سورة ابراهيم ، آيات 24 الي 26
  • باقر پور ، محمدرضا ،       ، سراب هويت
  • مصباح يزدي ، محمد تقي ، 1376 ، تهاجم فرهنگي
  • ميرزائي ، منصور ، 1377 ، شبيخون فرهنگي
  • دكتر نقوي ، علي محمد ، 1361 ، جامعه‌شناسي غربگرائي
  • نويد ، مهدي ، 1374 ، فرهنگ و مقاومت فرهنگي

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۳۷

******************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد