شناسه پست: 8557
بازدید: 407

مشارکت و محرومیت زنان در حوزه های مختلف هنر

فهرست مطالب
چکیده:
تصاوير گذرايي كه از دوره‌هاي مشخص پيشرفت سه شكل هنري ارائه داديم به سختي براي نشان دادن ميزان مشاركت و محروميتي كه زنان به نحو تاريخي و با توجه به تعاليم و فرصت‌هاي موجود در حوزة هنرها با آن مواجه بودند، كافي هستند. با اين حال به بعضي از الگوهاي فكري كه در تجربه و بحث از علم زيبايي شناسي و هنرهاي زيبا نفوذ داشتند، اشاره مي كنند. شرايط واقعي اجتماعي مردان و زنان متعلق به طبقات مختلف [اجتماعي]، دوره‌هاي گوناگون تاريخي، و فرهنگ‌هاي مختلف،موجب شكل‌گيري اين الگوها به نحو متنوع و متغيري شدند، الگوهايي كه مي‌توانيمحقيقتاً در تمام حوزه‌هاي مفاهيم نامتناسب مربوط به قابليت‌هاي زنانه كه به صورت دوتايي و در تقابل با مفاهيم مربوط به همكاران مقتدر و مسلط مذكر ايشان وجود دارند، بيابيم. ايدة مربوط به هنرمند حرفه‌اي در دورة مدرن، لاية ديگري نيز به اين چارچوب‌هاي ارجمند تفكر اضافه مي‌كند.البته امور بسياري طي قرن گذشته تغيير كرده‌اند، و امروزه هنرمندان پيشروي اندكي خود را با تحميلات نزاكتي كه زنان قرن نوزدهمي را به ستوه آورده بود، مواجه مي‌بينند، و از طرفي زنان، ديگر از كسب تعاليمي كه براي مردان مجاز بود محروم نيستند. آيا اين امر بدين معناست كه چارچوب‌هاي مفهومي كهني كه براي قرن‌هاي متمادي پابرجا بوده‌اند، نهايتاً از ضمير خودآگاه پاك شده‌اند، چنين چيزي به شدت غير متحمل است، هر چند اين چارچوب‌ها به طور حتم همچون گذشته كاربرد ندارند. در فصل 5 به تأمل در مورد مفهوم هنر و هنرمندان امروزي خواهيم پرداخت و عملكرد [مفهوم] جنسيت در علم زيبايي شناسي را در دورة خودمان مورد بررسي قرار خواهيم داد. قبل از اينكه به آن موضوع بپردازيم، بگذاريد تا مسيري فرعي را جهت ملاحظة محدوده‌اي در…
فهرست مطلب
چکیده
آماتورها و حرفه اي‌ها
آموزش و پرورش: چه كسي مي‌آموزد؟
موسيقي
اجرا
سرايش
نبوغ و فرديت
ادبيات
نوشتن و فروختن
دگربار فرديت
نقاشي
ديدن
پرسپكتيو خطي