نقش رسانه در تصميم گيري سياست خارجي: يك چارچوب نظري
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تصميم گيري سياست خارجي
رسانه به مثابة محيط
رسانه به مثابة ايجادكنندة محيط سياست خارجي
رسانه در مقام محيط خارجي
نتیجه گیری
منابع
چکيده
نگاهي اجمالي به اين مقاله نشان مي دهد ؛ رسانه ها در تمام مراحل فرايند شكل گيري سياست خارجي نقش دارند و رهبران سياسي رسانه ها را از جنبه هاي ملي و بين المللي مورد توجه قرار مي دهند. بر اساس يافته هاي اين مقاله محيط رسانه اي دوسويه به صورت اساسي در مطبوعات يا در صحنة مديريت يا در مديريت رسانه مورد توجه واقع مي شود.
نقش رسانه ها در فرايند تصميم گيري پيچيده است. زمانيكه رويدادي در صحنة بين المللي اتفاق ميافتد، رهبران سياسي آن واقعه را از طريق رسانه ها دنبال مي كنند. اين اطلاعات از طريق تركيب تصاوير مختلف پردازش ميشوند و از طريق سياست يا فرايند ساخت تصميم دنبال ميشود. مشاوران رسانه اي و كارشناسان روابط عمومي در اين جريانات دخالت كرده و مشاركت مي كنند؛ مقامات رسمي با آنها مشورت نموده و نظرات و عقايد آنان را مورد رسيدگي قرار مي دهند. در نهايت، زمانيكه آنها سياستشان را تعريف كرده و آن سياستها را با ابزارهاي رسانه اي مناسب تطبيق مي دهند، به اهميت رسانه ها پي ميبرند.
در مطالعات قبلي از نقش پيچيدة رسانه ها در تصميم گيري سياست خارجي غفلت شده است. آنها رسانه ها را به عنوان يكي از كانال هاي اطلاعاتي رهبران از وقايع و رويدادهاي بين المللي توصيف مي كنند كه به مثابة ورودي فرايندِ تصميم گيري محسوب ميشد. واقعيتهاي مطرح شده نشان دهنده آن است كه اين ديدگاه ها موضع رسانه را تضعيف كرده و بايد از لحاظ نظري بر تحقيقات و مطالعات كاربردي با رويكرد پيچيدة نقش قاطع رسانه ها در سياست خارجي تاكيد شود. اين مقاله چارچوب تحليل تصميم گيري سياست خارجي را توسعه داده و سعي ميكند تا بعضي از نواقص و موانع موجود در اين گونه مدلها را مرتفع كرده، تركيب فرايندهاي پيچيدة رسانه اي را در تصميم گيري وارد كرده و همچنين نقش مطبوعات و تلويزيون را در ساخت سياستگذاري منعكس كند.
كليد واژه: فرمول بندي سياست خارجي، رسانه ها، محيط رسانه اي دوسويه، مديريت رسانه، تصميم سازي……….